روسیه موشک‌های مافوق‌ صوت با برد ۹۶۵ کیلومتر را شلیک کرد

زیرکُن اولین بار روز تولد ولادیمیر پوتین در اکتبر ۲۰۲۰ مورد آزمایش قرار گرفت

موشک کروز مافوق صوت زیرکُن با موفقیت به هدف دریایی خود واقع در فاصله هزار کیلومتری برخورد کرد -Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روسیه موشک کروز مافوق صوت جدید زیرکن (Zircon) را، قبل از به کار گرفتن روی کشتی‌های جنگی در هفته‌های آتی، با موفقیت شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این پرتاب از ناوچه دریاسالار گورشکوف در دریای بارنتس انجام شد و به هدفی واقع در ۶۲۵ مایلی (۱۰۰۵.۸ کیلومتری) در دریای سفید اصابت کرد.

در این بیانیه آمده است: «بر اساس اطلاعات کنترل عینی، موشک کروز مافوق صوت زیرکن با موفقیت به هدف دریایی خود واقع در فاصله حدود هزار کیلومتری برخورد کرد.»

«پرواز این موشک مافوق صوت مطابق با پارامترهایی مشخصی انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زیرکن اولین بار روز تولد ولادیمیر پوتین در اکتبر ۲۰۲۰ مورد آزمایش قرار گرفت و او پرتاب آن را با‌ عنوان «رویدادی بزرگ» برای کشورش تحسین کرد.

پوتین گفت: «تجهیز نیروهای مسلحمان- نیروی زمینی و دریایی- به جدیدترین سامانه‌های تسلیحاتی واقعا بی‌نظیر، مطمئنا توانایی دفاعی کشورمان را در درازمدت تضمین خواهد کرد.»

سرعت این موشک که می‌تواند به ۷ هزار مایل در ساعت (۱۱ هزار و ۲۶۵ کیلومتر در ساعت) برسد، تابستان گذشته نیز مورد آزمایش قرار گرفت و به ۵۳۸۱ مایل در ساعت (۸۶۵۹.۹ کیلومتر در ساعت) رسید و به هدفی در فاصله ۲۱۷ مایلی (۲۴۹.۲ کیلومتری) اصابت کرد.

پوتین در سخنرانی سال ۲۰۱۸ این جنگ‌افزار را با عنوان بخشی از نسل جدیدی از سامانه‌های تسلیحاتی بی‌رقیب تمجید کرد و با مباهات‌ گفت با آن می‌تواند به هر نقطه از جهان حمله کند و حتی از سپرهای موشکی ساخت ایالات متحده نیز عبور کند.

روسیه در ماه ژانویه تایید کرد که آزمایش این جنگ‌افزار تقریبا کامل شده است و تا اواخر سال ابتدا روی ناوچه‌ها و سپس در زیردریایی‌ها به کار گرفته خواهد شد.

الکسی کریووروچکو، معاون وزیر دفاع گفت: «آزمایش‌های وضعیت زیرکن، موشک کروز مافوق صوت مستقر در دریا، رو به اتمام است و از سال ۲۰۲۲ تحویل آن آغاز خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان