تهدیدهای ایران ادامه دارد؛ هنوز ۱۷ کشتی یونانی در خلیج فارس حضور دارند

وزارت خارجه قبرس نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری خدمه کشتی یونانی شد

پس از آنکه یونان نفتکش ایرانی را توقیف کرد ایران نیز دو کشتی یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد‌ـ Atta KENARE / AFP

 خبر توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس، با واکنش شدید آتن مواجه شد. حالا شبکه تلویزیونی العالم، که بازتاب‌دهنده سیاست‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است، در خبری تهدیدآمیز اعلام کرد که هنوز ۱۷ کشتی یونانی در خلیج فارس حضور دارند. این خبر پس از آن منتشر شد که آتن این اقدام ایران را «دزدی دریایی» خواند.

پیش از این آتن هشدار داده بود که این توقیف «پیامدهای منفی ویژه» در روابط دوجانبه یونان و ایران و روابط ایران با اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت.

در میان خدمه نفتکش‌های توقیف شده در ایران یک قبرسی هم حضور دارد. در همین راستا، وزارت خارجه قبرس نیز روز شنبه ۷ خرداد، با صدور بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری خدمه کشتی شد.

در مقابل خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی نوشت که خدمه این نفتکش ها بازداشت نشده اند و خدمه هر دو کشتی یونانی در صحت و سلامت کامل به سر می برند و در حالی که روی کشتی قرار دارند، مطابق قوانین بین المللی از آن ها محافظت، نگهداری و هرگونه خدمات لازم به آن ها ارائه می‌شود.

در همین رابطه، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب توییتر خود نوشت: «روابط باستانی ما با یونان و مردم بزرگ آن همیشه بر اساس احترام متقابل بوده است. روابط ما نباید توسط محاسبات اشتباه عمیق کوته بینانه، از جمله سرقت به دستور یک شخص ثالث، مختل شود. خدمه تانکرها سالم و سلامت هستند.»

به نوشته پولیتیکو، وزارت خارجه یونان با احضار سفیر ایران در آتن به‌دلیل «توقیف خشونت‌آمیز دو کشتی با پرچم یونان» در خلیج فارس، مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

 بر اساس بیانیه‌ای که سپاه پاسداران منتشر کرده است، نیروهای ایرانی روز جمعه «دو نفتکش یونانی را به‌دلیل تخلف در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند».

یونان خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه آن‌ها شد و اعلام کرد که «این اقدام‌ها عملا دزدی دریایی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه یونان نفتکش ایرانی را توقیف کرد و نفت آن را ایالات متحده آمریکا مصادره کرد، ایران نیز دو کشتی یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد. با این حال، روند ارسال نفت مصادره‌شده ایران به آمریکا متوقف نشد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه یونان، یک بالگرد ایرانی در حالی که در آب‌های بین‌المللی، ۲۲ مایل دریایی دورتر از سواحل ایران حرکت می‌کرد، روی کشتی دلتا پوزیدون با پرچم یونان فرود آمد و «سپس مردان مسلح خدمه کشتی از جمله دو شهروند یونانی را دستگیر کردند».

این وزارتخانه در ادامه افزود: «حادثه مشابهی در یک کشتی دیگر با پرچم یونان با هفت شهروند یونانی در سواحل ایران گزارش شده است.»

نور نیوز، وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، پیش‌تر روز جمعه ۶ خرداد، هشدار داده بود که تهران به‌دلیل کمک یونان به ایالات متحده آمریکا، قصد دارد دست به «اقدام‌های تنبیهی» بزند.

تنش بین تهران و غرب رو به افزایش است. مذاکرات طولانی در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است و گفته می‌شود مشکل اصلی وضعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 بایدن تصمیمش برای نگه‌ داشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه سازمان‌ها و نهادهای تروریستی را نهایی کرده است، اقدامی که تلاش‌های بین‌المللی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، موسوم به برجام، را پیچیده‌تر می‌کند.

بیشتر از جهان