سفر دو مقام ارشد آمریکایی به ریاض برای رایزنی درباره ایران و نفت

پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید بهای انرژی، دولت آمریکا تلاش می‌کند قیمت انرژی را پایین‌ بیاورد

رویترز: رئیس جمهوری آمریکا احتمالا در اواخر ماه ژوئن از عربستان سعودی و اسرائیل دیدار می‌کند - MIDO AHMED/ AFP

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد برت مک‌گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه و آموس هاچستاین، نماینده ويژه انرژی در وزارت خارجه آمریکا، به منظور رایزنی درباره فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران، تامین انرژی و سایر مسائل منطقه، در ریاض با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌‌وگو داشتند.

خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه هفتم خردادماه در گزارشی به نقل از سخنگوی کاخ سفید نوشت که این دیدار هفته پیش انجام شده است. 

به گفته سخنگوی کاخ سفید، «من تأیید می‌کنم که برت مک‌گورک و آموس هوخشتاین، به‌ منظور پیگیری طیف وسیعی از موضوع‌ها، از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، تضمین عرضه پایدار انرژی و سایر مسائل مرتبط در منطقه بودند.»

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از سخنگوی کاخ سفید نوشت مقام‌های آمریکایی در دیدار با مقام‌های ارشد عربستان سعودی خواسته‌ای برای افزایش عرضه نفت مطرح نکرده‌اند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، صرف مطالبه نفت از عربستان سعودی تصوری اشتباه است و موضوع‌های چند وجهی دیگری هم وجود دارد.

پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید بهای انرژی، دولت آمریکا تلاش می‌کند قیمت انرژی را پایین‌ بیاورد تا از این طریق متحدان خود را راضی کند تا با تحریم نفت و گاز روسیه همراه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقریبا سه هفته پیش، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت شاید جو بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، خیلی به یکدیگر علاقمند نباشند اما نفت در نهایت موجب می‌شود دولت بایدن روابط خود را با عربستان سعودی ترمیم کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، هرچند خود ایالات متحده، به‌ خاطر افزایش توان تولید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین آمریکا، به‌ مانند قبل به منابع انرژی خارجی وابسته نیست؛ اما برای متحدانش در اروپا موضوع فرق می‌کند.

خبرگزاری رویترز در پایان گزارش خود به نقل از منابعش نوشت انتظار می‌رود رئیس جمهوری آمریکا، پس از سفر به آلمان و اسپانیا در اواخر ماه ژوئن، تقریبا یک ماه دیگر، از عربستان سعودی و اسرائیل دیدار کند. 

درصورت انجام این سفر، این نخستین سفر جو بایدن، در مقام رئیس جمهوری ایالات متحده، به عربستان سعودی از هنگام ورود او به کاخ سفید است.

بیشتر از جهان