سپاه پاسداران شناور بزرگ خود را به تنگه هرمز می‌فرستد   

«هدف این پایگاه شناور عظیم گسترش حضور نیروهای سپاه در آب‌های راهبردی تنگه هرمز و فراتر از آن است»

تصویر منتسب به مراحل تغییر کاربری شناور شهید مهدوی- عکس از خبرگزاری فارس

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال احداث یک ناو شناور عظیم در تنگه هرمز است.

آسوشتیدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از کشتی شناور «شهید مهدوی»، می‌گوید که هدف این پایگاه شناور عظیم گسترش حضور نیروهای سپاه در آب‌های راهبردی تنگه هرمز و فراتر از آن است. ناو پشتیبانی شهید مهدوی پایگاهی شناور و بزرگ را در اختیار سپاه قرار می‌دهد تا قایق‌های تندرو کوچکی را که بخش عمده ناوگان ساحلی سپاه پاسداران برای مقابله با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و متحدانش در منطقه را تشکیل می‌دهند، هدایت کند.

شناور شهید مهدوی در حالی ساخته می‌شود که سپاه پاسداران و همچنین نیروی دریایی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته خسارت‌هایی را متحمل شدند؛ از جمله «خارک»، ناو بزرگ نیروی دریایی ارتش، که آتش گرفت و غرق شد.

فرزین ندیمی، پژوهشگر امور نظامی در انستیتو واشنگتن برای خاور نزدیک، درباره احداث شناور شهید مهدوی به آسوشیتدپرس گفت: «ایرانی‌ها به فراتر از خلیج فارس و به آب‌های آبی دریای عرب و دریای سرخ و شمال اقیانوس هند چشم دوخته‌اند.»

آسوشیتدپرس می‌گوید بر اساس تصاویر و تشابه انحنای بدنه، به نظر می‌رسد که «شهید مهدوی» همان کشتی فله‌بر «سروین» باشد که حالا تغییر کاربری داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سروین اواخر ژوییه ۲۰۲۱، به بندرعباس رسید و بعد، رادارهایش را خاموش کرد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشتی سروین در اسکله شرکت صنایع دریایی شهید درویشی، وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی در بندرعباس، پهلو گرفته بود.

یک تصویر از شناور شهید مهدوی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که کشتی به تسلیحات ضدهوایی مجهز است و پرچمی منقش به آرم سپاه پاسداران بر عرشه کشتی آویخته شده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ناو شهید مهدوی را یک «شهر دریایی متحرک» خواند و نوشت که این ناو پشتیبانی حاصل «تغییر کاربری حرفه‌ای یک شناور بزرگ تجاری و تبدیل آن به شناور لجستیکی نظامی» است و می‌تواند «امنیت خطوط تجاری ایران و حقوق صیادان و دریانوردان ایرانی در آب‌های آزاد را تضمین کند».

به نوشته فارس، «نوآوری‌های جدید دفاعی و رزمی برای ساخت شناورهای سنگین همراستا با توسعه انبوه و الحاق شناورهای سبک و با این هدف بود که بتوانند اقتدار ایران بر خلیج فارس و دریای عمان را حفظ کند و در تقابل با دشمنان فرامنطقه‌ای، به قوای مسلح ایران دست بالا را بدهند».

در گذشته هم از پایگاه‌های شناور مشابهی در منطقه استفاده شده بود؛ نمونه آن نیروی دریایی آمریکا است که در جریان «جنگ نفتکش‌ها» در دهه ۱۹۸۰ و پس از حمله عراق به ایران، از چنین پایگاه‌هایی استفاده کرده بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال‌ها است که در خلیج فارس و تنگه هرمز گشت‌زنی می‌کند و وظیفه نیروی دریایی ارتش گشت‌زنی در دریاها و اقیانوس‌های دورتر است. احداث کشتی شناور شهید مهدوی احتمالا به سپاه امکان می‌دهد تا حضور خود در آب‌های دوردست را گسترش دهد.

این کشتی به یاد نادر مهدوی، از فرماندهان نیروی دریایی سپاه که در جریان جنگ نفتکش‌ها در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۷) و درگیری با نیروهای آمریکایی کشته شد، نامگذاری شده است.

در سال ۱۴۰۰، یک کشتی باربری که گمان می‌شد پایگاه اطلاعاتی و امنیتی سپاه است، در دریای سرخ منفجر شد. گفته می‌شود که انفجار کار اسرائیل بود. آسوشیتدپرس به نقل از فرزین ندیمی می‌نویسد که شهید مهدوی می‌تواند در جاسوسی و اجرای عملیات خرابکارانه نیروهای ویژه سپاه نقش مشابهی ایفا کند. او گفت که احتمال دارد کشتی شهید مهدوی قابلیت تجهیز به موشک‌های دوربرد را نیز داشته باشد.