بازگشت عادل فردوسی‌پور به رسانه با مصاحبه‌ای جنجالی

علی دایی: کوپن و یارانه توهین به مردم ایران است. ما سیستم‌مان خراب است

عادل فردوسی پور پس از حدود سه سال بالاخره توانست جایگزینی برای برنامه نود بیابد و با سایت و اپلیکیشن «فوتبال ۳۶۰» دور تازه‌ای از فعالیت‌های رسانه‌ای خود را آغاز کند. اولین مصاحبه او با علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران بود.

تلاش‌ها برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه نود و شبکه سه سیما بارها ناکام مانده بود. پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز سه‌شنبه درمورد بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون گفت: «من میراث دار وضعیتی هستم. همه فکر می کنند با امضای طلایی من کاری درست می‌شود. اما این مساله دو طرفه است. آن فرد هم باید بخواهد و قواعد بازی تیمی را بداند. او اصول کاری خودش را دارد.»

پیش از آن فردوسی پور برای حضور در شبکه نمایش خانگی تلاش کرده بود. با وجود صدور مجوز برای شروع برنامه «۹۹» از سوی وزارت ارشاد، سازمان صوت و تصویر فراگیر (ساترا) که از زیر مجموعه‌های صدا و سیما است از ساخت این برنامه جلوگیری کرد. اکنون

در اولین بخش منتشر شده از مصاحبه عادل فردوسی پور  با علی دایی، او به دوری چند ساله دایی از فوتبال اشاره کرد و در مورد ممنوع‌الکاری علی دایی از او پرسید. دایی در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه اطلاعی از ممنوع‌الکاری خودش ندارد، گفت: «من پیشنهاد تیم‌های باشگاهی را طی این سال‌ها رد کرده‌ام و در نتیجه مشخص نیست که ممنوع‌الکار هستم یا خیر. اما این را می‌دانم خیلی از نهادها آمدند و زندگی من را کنکاش کردند. البته اگر ممنوع‌الکار باشم افتخار می‌کنم که برای حرف حقی که زدم ممنوع‌الکار شدم. من آویزان این فوتبال نیستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی دایی در این مصاحبه همچنین به مشکلات اقتصادی مردم ایران اشاره کرد و گفت: «این مشکلات به این علت است که کسی که در جایگاهش نیست، در جایگاه تصمیم‌گیری نشسته است و تصمیمات غلط و اشتباهی می‌گیرد. وقتی راجع به یارانه و کوپن صحبت می‌کنیم گریه‌ام می‌گیرد. این توهین به مردم مملکت ما است. با این یارانه‌ها نمی‌شد هزاران کارخانه ایجاد کرد و میلیون‌ها نفر را سر کار فرستاد؟»

علی دایی همچنین به افزایش قیمت اجاره خانه‌ها در ایران اشاره کرد و در رابطه با بیکاری قشر تحصیل کرده در ایران گفت: «من رستورانی دارم که باورتان نمی‌شود اکثر کارگرانش لیسانس و فوق لیسانس هستند. برای خانه‌مان یک کارگر می‌خواستیم. یک خانمی با مدرک فوق لیسانس آمد و درخواست داد. من گریه‌ام گرفت. چرا باید یک فوق لیسانس در خانه من کار کند؟ آن‌وقت مشکلات را هم دستوری می‌خواهند حل کنند. که مثلا فلانی گفت قیمت بالا نرود. مگه با دستور دادن چنین اتفاقاتی می‌افتد. ما سیستم‌مان خراب است.»

علی دایی به همراه علی کریمی هفته گذشته به اردوی تیم ملی در کانادا دعوت شد تا تیم ملی فوتبال ایران را در آن اردو همراهی کند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال ایران برای استفاده از وجهه این دو فرد در اردوی پر حرف و حدیث کانادا دست به آن زده است. البته علی دایی و علی کریمی هر دو این پیشنهاد فدراسیون را رد کردند و اردوی کانادا نیز به صورت یک‌طرفه توسط کانادا لغو شد.

علی دایی در رابطه با تیم ملی فوتبال و اینکه پیش از این بارها نامش برای سرمربیگری تیم ملی به میان آمده است گفت: «هم قبل از ویلموتس و هم قبل از آقای اسکوچیچ به من پیشنهاد مربیگری تیم ملی را دادند اما ناگهان حذف شدم. هر دوبار وزیر ورزش نگذاشت من سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شوم.»

علی دایی همچنین با انتقاد از دولت‌مردان گفت تاکنون از هیچ چهره سیاسی حمایت نکرده است و از رفتن به یکی دو افطاری نیز پشیمان شده است. اشاره علی دایی احتمالا به حضور او در مراسم افطاری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت جمهوری اسلامی است. آخرین حضور دایی در افطاری ریاست جمهوری به سال ۹۶ برمی‌گردد و او در سال‌های بعد با وجود ارسال دعوت‌نامه، دیگر به افطاری‌های نهاد ریاست ‎جمهوری نرفت.