اتحادیه فوتبال کانادا: شرایط ژئوپلیتیک باعث لغو بازی ما مقابل ایران شد

ایران اعلام کرده است در پی لغو این دیدار خواستار دریافت غرامت ۱۰ میلیون دلاری است

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ از مخالفان اصلی برگزاری دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا بودـ REUTERS/ Todd Korol

اتحادیه فوتبال کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شرایط ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیای) غیر قابل دفاع مربوط به میزبانی از تیم ملی فوتبال ایران، علت لغو دیدار تدارکاتی دو تیم در ونکوور است.

در این بیانیه آمده است میزبانی تیم ملی ایران در کانادا در هفته‌های اخیر «به طرز چشمگیری تفرقه‌انگیز» شده بود که همین مسئله منجر به لغو این دیدار تدارکاتی شد.

اتحادیه فوتبال کانادا اعلام کرده است از این پس «بازبینی جامعی در فرآیند میزبانی از بازی‌های ملی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود در مسیر کمال‌گرایی در داخل و خارج از زمین مسابقه، هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده است».

این اتحادیه همچنین از تلاش‌های خود برای یافتن «رقیب جایگزین» تیم ملی ایران خبر داد و اعلام کرد پول کسانی که بلیت این دیدار را تهیه کرده بودند به آن‌ها پس داده می‌شود.

سخنگوی میراث فرهنگی کانادا هم اعلام کرده تیم فوتبال کانادا تنها مرجع تصمیم‌گیر در لغو بازی با تیم ملی ایران بوده است.

لغو این دیدار تدارکاتی با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی و اعتراض فدراسیون فوتبال ایران همراه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس نوشت سخنان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و «دخالت» در امور ورزشی فدراسیون فوتبال آن کشور، از جمله «فشار‌های سیاسی» برای لغو این مسابقه بود.

این خبرگزاری لغو این دیدار را اقدامی «سیاست‌زده» توصیف کرد و نوشت فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد به فیفا شکایت کند «تا هزینه‌ها، درآمدها و همه مسائلی که به واسطه این فسخ مانع از دسترسی» این فدراسیون به آن شد، از طریق مراجع حقوقی پیگیری شود.

فدراسیون فوتبال ایران قرار است موضوع «حذف درآمد ۴۰۰هزار دلاری» از این دیدار، هزینه اقامت در کانادا، مسائل تبلیغات محیطی، پول بلیت سفر به ترکیه و اجاره هتل در استانبول و هرگونه «خسارت مادی» دیگر را پیگیری کند.

نخستین واکنش فدراسیون فوتبال ایران به لغو این دیدار، بیانیه‌ مطبوعاتی کوتاهی است که در‌ آن آمده است دلیل لغو بازی با کانادا برای این فدراسیون «مشخص نیست».

سینا کلهر، معاون وزیر ورزش جمهوری اسلامی، هم در توییتی لغو این دیدار را نشانه این مسئله دانست که «شعار سیاسی نبودن ورزش، پوششی برای منافع کشورهای غربی» است.

کلهر نوشت فدراسیون فوتبال ایران طبق قرارداد، درخواست غرامت ۱۰میلیون دلاری لغو یک‌طرفه بازی را از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.

سایت «نورنیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، هم با انتقاد از لغو این بازی نوشت، تصمیم فدراسیون فوتبال کانادا «سیاسی و غیر ورزشی» است.

تیم ملی ایران در نخستین دیدار تدارکاتی خود پیش از حضور در مسابقات جام جهانی ٢٠٢٢، قرار بود ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) مقابل تیم ملی فوتبال کانادا در ونکوور به میدان برود.

این بازی دوستانه در دو هفته اخیر به یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز سیاست روز کانادا مبدل شد.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با راه‌اندازی کارزار گسترده‌ای خواستار لغو این دیدار بودند.

تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان کانادا هم در بیانیه‌ای خواستار لغو دیدار تدارکاتی تیم‌های دو کشور شدند.

موج گسترده مخالفت‌ها با حضور اعضای تیم ملی فوتبال ایران در کانادا، پیش‌تر منجر به لغو بازی این تیم با تیم ملی فوتبال اکوادور شده بود.

از سنگال و نیوزیلند هم به‌عنوان حریفان تدارکاتی تیم ملی ایران نام برده می‌شد که به نوشته خبرگزاری ایرنا امکان بازی با سنگال نیز وجود ندارد.

تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم جام‌جهانی ۲۰۲۲ با انگلستان، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا (ولز، اسکاتلند یا اوکراین) هم‌گروه است.

بیشتر از فوتبال