سرنوشت بازی ایران و کانادا در ابهام، فهرست تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد

مجلس کانادا مخالف است؛ فدراسیون فوتبال ایران تعلل می‌کند

تا به امروز، ریچارد مارتل، متیو جنروکس و ملیسا لنتسمن نمایندگانی‌اند که با برگزاری این بازی مخالفت کرده‌اند- Atta KENARE / AFP

فهرست تیم ملی فوتبال ایران برای اولین اردوی آماده‌سازی جام جهانی اعلام شد. بر اساس اعلام دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، ۲۵ بازیکن برای حضور در اردوی خرداد ماه به تیم ملی دعوت شده‌اند.

علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی، امیر عابدزاده، عارف آغاسی، محمد حسین کنعانی‌زادگان، عارف غلامی، سید مجید حسینی، امید نورافکن، صالح حردانی، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، مهدی مهدی‌پور، احمد نوراللهی، میلاد سرلک، مهدی ترابی، امیرحسین حسین‌زاده، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، سردار آزمون، اللهیار صیادمنش و علی علیپور نفراتی‌اند که در این اردو، تیم ملی فوتبال ایران را همراهی خواهند کرد.

اردوی تیم ملی کار خود را از روز دوشنبه، نهم خرداد، در مرکز ملی فوتبال ایران آغاز خواهد کرد و اعضای تیم ملی برای دریافت ویزای کانادا، ابتدا به ترکیه خواهند رفت؛ اما بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال ایران و کانادا کماکان حواشی زیادی به همراه دارد.

به بازی دوستانه این دو تیم در راستای آماده‌سازی برای مسابقات جام جهانی فوتبال کمتر از دوهفته باقی مانده اما برگزاری این مسابقه کماکان در هاله‌ای از ابهام است. پس از اعتراض حامد اسماعیلیون، نماینده انجمن خانواده قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی، به برگزاری این بازی در خاک کانادا، شخصیت‌های سیاسی این کشور مجبور شدند به این بازی واکنش نشان دهند. انجمن خانواده قربانیان پرواز شماره پی‌اس ۷۵۲ معتقد است که این بازی دوستانه در زمانی که آن‌ها در پی اجرای عدالت در مورد عاملان مرگ قربانیان این پروازند، یک توهین محسوب می‌شود.

محافظه‌کاران کانادایی نیز در حال پیوستن به کارزار خانواده قربانیان این پروازند و با انتقاد از فدراسیون فوتبال کانادا، خواهان لغو این دیدار شده‌اند. تا به امروز، ریچارد مارتل، متیو جنروکس و ملیسا لنتسمن نمایندگانی‌اند که با برگزاری این بازی مخالفت کرده‌اند. متیو جنروکس در یک سخنرانی در مجلس کانادا، اظهار امیدواری کرد که دولت کانادا برگزاری بازی دوستانه با ایران را متوقف کند.

این نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای اعلام کردند: «میزبانی از تیم ملی فوتبال ایران در حالی‌ که قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ همچنان در رنج‌اند، تنها به مشروعیت بخشیدن به رژیم ایران کمک می‌کند.»

با این حال فدراسیون فوتبال کانادا از این اقدام خود دفاع کرد و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که آژانس خدمات مرزی کانادا درباره ارائه ویزا به تیم ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حامد اسماعیلیون در اعتراض به این اتفاق، در توییتر نوشت: «دو هفته گذشت و کسی مسئولیت فوتبال‌ گیت در کانادا را برعهده نگرفت.»

با وجود تمامی حواشی ایجادشده برای این مسابقه در کانادا، این احتمال وجود دارد که این بازی پیش از اقدام دولت یا نمایندگان مجلس کانادا لغو شود. حمید استیلی روز پنجشنبه با اعلام اینکه درخواست ویزا برای این بازی به مشکل خورده است، گفت: «ما نزدیک ۱۱ بازیکن داریم که به دلیل سربازی و دانشجو بودن شرایط همراهی با تیم ملی را ندارند. متاسفانه مشکل خروج از کشور ما به دقیقه ۹۰ رسیده است و محدودیت زمان هم داریم؛ چون سفارت کانادا در آنکارا یک زمانی به ما داده است و اگر غیر از آن زمان به ترکیه برویم، نمی‌توانیم ویزا بگیریم. الان مشکلات زیادی مثل هزینه پرواز و... داریم. از صبح در فدراسیون فوتبال حضور پیدا کردیم و این‌قدر کارمان سخت است که نهایت ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکلاتی از این دست در فدراسیون فوتبال ایران سابقه دارد و پیگیری نکردن به‌موقع مراحل حقوقی یا اداری در این فدراسیون بارها مشکلاتی بزرگ‌تر از این را برای فوتبال ایران رقم زده است؛ اما این بار می‌تواند دلیل دیگری غیر از بی‌کفایتی هم داشته باشد.

حمید استیلی پیش از این، در گفت‌وگویی تلویزیونی سعی کرده بود با مقایسه اعتراض‌ها به حضور تیم ملی فوتبال در کانادا و حضور دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای خارجی و برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه آن‌ها، نشان دهد که این اعتراض‌ها طبیعی‌اند و کاری نمی‌توان کرد. با این حال به نظر می‌رسد از داخل ایران هم عده‌ای برای جلوگیری از ایجاد جو منفی علیه جمهوری اسلامی، با برگزاری این مسابقه مخالف‌اند.

به ۱۶ خرداد، روز بازی ایران و کانادا، زمان زیادی باقی نمانده است؛ اما ونکوور هنوز نمی‌داند که آیا میزبان تیم ملی ایران خواهد بود یا خیر. در صورت لغو بازی ایران و کانادا، این سومین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران خواهد بود که طی یک هفته گذشته لغو می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران قرار بود ۲۱ خرداد هم در دومین دیدار تدارکاتی خود در اردوی کانادا، به دیدار اکوادور برود؛ اما بازی با اکوادور به دلیل «فراهم نشدن شرایط میزبانی در کانادا» لغو شد. بعد از آن، در حالی که هیچ تیم آفریقایی در گروه ایران در جام جهانی حضور ندارد، سنگال جایگزین این تیم شد؛ اما پس از چند روز اعلام شد که بازی با سنگال هم به دلیل پر بودن تقویم سنگال در این «فیفا دی» لغو شده است.

پرداخت ۴۰۰ هزار دلاری فدراسیون کانادا به فدراسیون فوتبال ایران یکی دیگر از مسائلی بود که رسانه‌ها بابت آن به فدراسیون کانادا اعتراض کردند. سی‌بی‌سی نیوز با اشاره به مصاحبه حمید استیلی در مورد این اتفاق، از قول او نوشت: «بر اساس توافق صورت‌گرفته، فدراسیون فوتبال ایران ۴۰۰ هزار دلار از طرف کانادایی دریافت می‌کند و همه هزینه‌های اقامت و حمل‌ونقل هم با کشور میزبان است. هزینه بلیت پرواز بر اساس محاسبه صورت‌گرفته کمتر از ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. بر این اساس، این بازی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای فدراسیون سود دارد و از این مبلغ می‌توانیم برای تنظیم بازی‌های بعدی استفاده کنیم.»

جنروکس و مارتل، نمایندگان مجلس کانادا، در اعتراض به این اقدام فدراسیون فوتبال کانادا نوشتند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۰ سال گذشته، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم باشگاه‌های ورزشی در ایران را تصرف کرده است. مجلس از دولت ترودو خواسته بود تا این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به این تیم پذیرفتنی نیست.»

این در حالی‌ است که کمتر اتفاق می‌افتد تیم ملی ایران بابت برگزاری بازی‌های دوستانه مبلغی دریافت کند. به علت تحریم‌های جمهوری اسلامی و مشکلات مدیریتی، کمتر تیمی حاضر است برای بازی با ایران مبلغی بپردازد. حمید استیلی نیز در مصاحبه با تسنیم با اشاره به این موضوع گفت: «در این مسیر، حداقل با ۳۰-۲۰ کشور مختلف جهان مذاکره کردیم. کشوری که به جام جهانی صعود نکرده و در رنکینگ از ما پایین‌تر است، برای یک بازی تدارکاتی ۱.۵ میلیون دلار از فدراسیون فوتبال ایران درخواست می‌کند.»

مدیر تیم ملی فوتبال ایران در مورد سابقه بازی‌های دوستانه قبلی گفت: «قبل از این، برای بازی با ضعیف‌ترین تیم‌ها هم هزینه زیادی می‌دادیم و با تیم‌های نه‌چندان مطرح و گمنام بازی می‌کردیم. این یک موفقیت برای تیم ملی ما است که هم شان تیم ملی حفظ شده است و با یک تیم قوی و شایسته بازی می‌کنیم، هم هیچ هزینه‌ای نداریم و حتی موفق شده‌ایم درآمدزایی داشته باشیم.»