ترودو تصمیم صدور ویزا برای تیم فوتبال ایران را بر عهده آژانس خدمات مرزی گذاشت

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که علی دایی و علی کریمی دعوت فدراسیون برای همراهی تیم ملی را نپذیرفته‌اند

با ادامه انتقادها از آنچه که بازی دوستان تیم‌های فوتبال ایران و کانادا خوانده می‌شود، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که پیش‌تر گفته بود ایده دعوت از تیم ملی ایران به کانادا ایده خوبی نبود، گفت که آژانس خدمات مرزی کانادا درباره صدور ویزا برای تیم ملی فوتبال ایران تصمیم‌گیری می‌کند.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا قرار است پانزدهم خرداد در شهر ونکوور به مصاف هم روند. دعوت از تیم ملی فوتبال ایران در کانادا انتقادهای فراوانی به همراه داشت و انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ خواستار لغو این دیدار شد. در داخل ایران نیز گفته می‌شود که علی کریمی و علی دایی دعوت فدراسیون فوتبال برای همراهی تیم ملی را نپذیرفته‌اند. حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال، نیز از احتمال لغو بازی ایران و کانادا خبر داد. جاستین ترودو هم که پیش‌تر در واکنش به انتقادها گفته بود دعوت از تیم فوتبال ایران «ایده خوبی» نبود، حالا می‌گوید که درباره برگزاری این دیدار دوستانه نگرانی‌هایی دارد.

ترودو تاکید کرد که آژانس خدمات مرزی کانادا به شکل حرفه‌ای و مستقل درباره افرادی که قرار است همراه تیم ملی ایران وارد کانادا شوند، تصمیم‌گیری می‌کند؛ با این‌ حال سفر اعضای تیم ملی فوتبال ایران و همراهان آن به کانادا منتقدان سرسختی دارد؛ حتی کندی استوارت، شهردار ونکوور، هم این رویداد را محکوم کرده است و می‌گوید تا زمانی که حکومت ایران به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی پاسخ‌ نداده است، این بازی نباید برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دولت کانادا خواسته‌ است که این بازی را لغو کند. حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن، اقدام کانادا برای دعوت از تیم ملی فوتبال ایران را «سیلی» به‌ صورت خانواده‌ قربانیان خواند و هشدار داد در صورتی‌ که به بهانه همراهی با تیم ملی فوتبال، برای فرماندهان سپاه هم ویزا صادر شود، در شهر ونکوور تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

انتقادها به بازی دوستانه تیم‌های ایران و کانادا وقتی شدت گرفت که حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران، خبر داد که تیم ملی فوتبال ایران پس از ۲۲ سال، از یک بازی دوستانه سود می‌برد و ۴۰۰ هزار دلار از کانادا دریافت می‌کند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس در گزارشی اعلام کرد که دولت کانادا برای لغو این دیدار دوستانه تماس‌هایی داشته است. این شبکه روزهای گذشته عکسی از حمید استیلی به همراه محمود خاضعین منتشر کرد؛ گفته می‌شود که این فرد در عملیات آدم‌ربایی در آمریکا و کانادا نقش داشته است.

ابهام درباره رابطه حمید استیلی با محمود خاضعین و نفوذ سپاه به فدراسیون فوتبال ایران درخواست‌ها برای لغو بازی ایران و کانادا را افزایش داده است.

حمید استیلی روز ۲۸ اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «بر اساس توافق صورت‌گرفته، فدراسیون فوتبال ایران ۴۰۰ هزار دلار از طرف کانادایی دریافت می‌کند و همه هزینه‌های اقامت و حمل‌ونقل هم با کشور میزبان است. هزینه بلیت پرواز بر اساس محاسبه صورت‌گرفته کمتر از ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. بر این اساس، برگزاری این بازی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای فدراسیون سود دارد و از این مبلغ می‌توانیم برای تنظیم بازی‌های بعدی استفاده کنیم.»

در سوی دیگر ماجرا، جاستین ترودو به منتقدان اطمینان داد که هیچ مبلغی از طرف دولت کانادا به طرف ایرانی پرداخت نمی‌شود و بودجه‌ای برای این کار صرف نخواهد شد. او که پیش‌تر تصمیم‌گیری برای بازی دوستانه میان ایران و کانادا را «ایده‌ بد» توصیف کرده بود، روز سه‌شنبه، سوم خرداد، بار دیگر سخنان خود را تکرار کرد و نتوانست نگرانی‌های خود از این دیدار دوستانه را کتمان کند.

در ایران، نیز گفته می‌شود که علی دایی و علی کریمی، دو پیشکسوت فوتبال ایران، دعوت فدراسیون فوتبال برای همراهی تیم ملی را رد کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا با انتشار این خبر نوشت که خداداد عزیزی به همراه تیم ملی و به دعوت حمید استیلی به کانادا می‌رود. علی دایی و علی کریمی تاکنون درباره رد دعوت فدراسیون فوتبال اظهارنظر نکرده‌اند اما این دو بازیکن سابق تیم ملی ایران از منتقدان جدی جمهوری اسلامی ایران‌اند و بارها هنگام مشکلات و تنگناهای اقتصادی با مردم ایران ابراز همدردی کرده‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران که خود را برای حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتبال آماده می‌کند، برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم‌های دیگر کشورها را در دستور کار قرار داده است. طبق اعلام حمید استیلی، قرار است در بازی ایران و کانادا، ۲۵ بازیکن و ۲۱ نفر کادر اجرایی و عوامل فنی تیم ایران را همراهی کنند؛ اما حالا زمزمه‌هایی درباره لغو این رویداد شنیده می‌شود.

حمید استیلی پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی با تایید تلویحی سیاسی بودن ورزش در ایران، فوتبالیست‌ها را با سفرای جمهوری اسلامی ایران مقایسه کرده بود. او روز سه‌شنبه، سوم خرداد، در مصاحبه‌ای ویدیویی، از احتمال لغو دیدار تیم‌های ایران و کانادا به دلیل فراهم نشدن شرایط میزبانی در کانادا خبر داد. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز سه‌شنبه به احتمال لغو بازی ایران و کانادا واکنش نشان داد و گفت: «از دولت و فدراسیون کانادا انتظار می‌رود فارغ از جوسازی‌ها، برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه‌ها و انگیزه‌های سیاسی و نیز شانتاژهای تبلیغاتی مخالفان تعاملات غیرسیاسی میان مردم کشورها، تسهیل کند.»