نماینده مجلس: در دو سال شش هزار پزشک و پرستار از ایران رفتند

سازمان نظام پزشکی اعلام کرده بود که سالانه چهار هزار پزشک از ایران مهاجرت می‌کنند

مهاجرت پزشکان و پرستاران از ایران در حالی اتفاق می‌افتد که کمبود نیروی پزشک و پرستار و فقدان مراکز درمانی در بیشتر شهرها و روستاهای مرزی ایران محسوس است- KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مهاجرت شش هزار پزشک و پرستار در دو سال گذشته خبر داد و گفت که بیشتر آن‌ها به اروپا و آمریکا رفته‌اند. سازمان‌ نظام پزشکی و خانه پرستار نیز در گزارش‌های پیشین خود، مهاجرت گسترده پزشکان و پرستاران از ایران در دوران همه‌گیری ویروس کرونا را تایید کرده بودند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز پنجشنبه ۵ خرداد، در دیدار با نماینده علی خامنه‌ای در خراسان جنوبی، گفت که در دو سال گذشته، حدود شش هزار نفر از پزشکان و پرستاران از ایران خارج شدند و به آمریکا و اروپا رفتند تا کار تخصصی و فوق تخصصی خود را در آنجا انجام دهند.

مهاجرت پزشکان و پرستاران از ایران در حالی اتفاق می‌افتد که کمبود نیروی پزشک و پرستار و فقدان مراکز درمانی در بیشتر شهرها و روستاهای مرزی ایران محسوس است.

حسینعلی شهریاری در سخنان روز پنجشنبه خود به این موضوع اذعان کرد و گفت که ساکنان استان‌هایی مثل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گاهی مجبور می‌شوند حدود ۳۰۰ کیلومتر طی کنند تا به یک مرکز درمانی مجهز در مرکز استان برسند.

او همچنین اعتراف کرد که «مصوبات غیرکارشناسی» دولت و مجلس مشکلاتی را در زمینه درمان و تامین پزشک برای مردم در نقاط محروم ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل فروردین ۱۴۰۰، رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران، از درخواست چهار هزار پزشک ایرانی برای دریافت گواهی «گود استندینگ» (گواهی حسن انجام کار و عدم سوءپیشینه) در سال ۱۴۰۰ پرده برداشت و گفت بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت را پزشکان عمومی ثبت کرده‌‎اند و بیشترین تعداد درخواست گود استندینگ نیز متعلق به شهریور ۱۴۰۰ بوده است.

آذرماه ۱۴۰۰ هم محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، در نخستین نشست خبری خود به موضوع مهاجرت پزشکان اشاره کرد و هشدار داد که در صورت تداوم روند مهاجرت پزشکان در آینده، «مجبور می‌شویم پزشک از خارج از کشور بیاوریم و ۱۰ برابر به او پول بدهیم.»

بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ تعداد متقاضیان گوداستندینگ در سال نزدیک به ۶۰۰ نفر بود اما حالا سالانه چهار هزار پزشک تصمیم می‌گیرند ایران را ترک کنند. همین وضعیت درباره پرستاران نیز صادق است. پیش‌تر، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفته بود تعداد پرستارانی که در طول یک سال مهاجرت کرده‌اند با تعداد فارغ‌التحصیلان ۳۰ دانشکده پرستاری برابری می‌کند.

در خبری دیگر آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران، نیز گفت که در یک سال اول همه‌گیری کرونا، حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند و فقط در تهران، ماهانه ۵۰۰ درخواست گوداستندینگ پرستاران ثبت شد. این به معنای آن است که هر روز پنج پرستار در تهران برای مهاجرت از ایران اقدام کرده‌‌اند.

آماری که سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری اعلام کرده‌اند فقط مهاجرت پزشکان و پرستارانی را شامل می‌شود که درخواست گوداستندینگ داده‌اند درحالی‌که برخی از آنان بدون ثبت درخواست به کشورهای دیگر رفتند.

در سال ۱۴۰۰، خبرهای متعددی هم درباره خودکشی سریالی رزیدنت‌ها و دستیاران منتشر شد. همه این موارد در کنار هم آشکار می‌کند که کادر درمان در دوران همه‌گیری کرونا در ایران فشار زیادی را متحمل شدند و فقدان حمایت‌های مالی و معنوی از آن‌ها باعث شد، ایران را ترک و مهاجرت کنند.