امارات در رتبه نخست گردشگری خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفت

عربستان سعودی پس از امارات در رتبه دوم است

 امارات با یک پله صعود، در رتبه ۲۵ جهانی به عنوان برترین مقاصد گردشگری قرار گرفت _ Karim SAHIB / AFP

۱۱۷ کشور در رتبه‌بندی مقاصد گردشگری جهان، برمبنای مولفه‌هایی همچون توسعه، پایداری و انعطاف‌پذیری گردشگری، شاخص توسعه سفر و مواردی از این دست، مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این میان و در منطقه منا (Mena) (خاورمیانه و شمال آفریقا)، امارات متحده عربی در جایگاه نخست مقصد گردشگری منطقه قرار گرفت.

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود از گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار داد. در این گزارش امارات متحده عربی با کسب بالاترین امتیاز به لحاظ برخورداری از فرودگاه‌ و حمل‌ونقل هوایی مناسب، خدمات هوشمند و امکانات مناسب برای بازدید گردشگران، بالاترین رتبه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داد. این کشور علاوه بر رتبه برتر در منطقه به عنوان مقاصد برتر گردشگری، با یک پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۹، در رتبه ۲۵ جهانی نیز قرار گرفته است.

عربستان سعودی نیز دومین مقصد برتر گردشگری منطقه منا از سوی مجمع جهانی اقتصاد اعلام شد. این کشور در رتبه‌بندی جدید گردشگری، جهشی قابل توجه داشته و از رتبه ۴۳ در سال ۲۰۱۹ به جایگاه ۳۳ در میان کشورهای جهان دست یافته است. عربستان سعودی امتیازهای بالایی در زمینه مدیریت تقاضای سفر و همچنین برخورداری از مکانی امن برای بازدید و استفاده از فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری، کسب کرده است.

رتبه سوم در منطقه به قطر و رتبه پنجم به اسرائیل اختصاص یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۲۰، تعداد سفرهای منطقه منا نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش حدودا ۷۵ درصدی روبرو بود که این روند با شروع واکسیناسیون در منطقه، رو به بهبود گذاشت. مجمع جهانی اقتصاد نیز روند گردشگری منطقه منا را در مسیر بازگشت به پیش از شیوع کرونا دانسته و عنوان کرده که گردشگری این منطقه در جریان همه‌گیری کووید۱۹ به شدت آسیب دید.

برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی از رخدادهایی بود که بر ورود گردشگران به منطقه اثرگذار بوده و در ادامه برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز می‌تواند گردشگران بیشتری را به منطقه منا بیاورد. برخی برآوردها حاکی از آن است که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، می‌تواند به حضور حدود ۱.۷ میلیون گردشگر منجر شود.

پیش از این برخی برآوردها بر این بود که بازار گردشگری منطقه منا تا سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۲۰، با رشدی ۲۵۹ درصدی همراه باشد. تحولات اخیر و رشد جذب گردشگر در برخی کشورهای منطقه نشان می‌دهد منا در آینده می‌تواند سهم بالاتری از حوزه گردشگری جهانی را به خود اختصاص دهد.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن در رتبه نخست جهان به عنوان برترین مقصد گردشگری با برخورداری از سطح بالایی از امکانات قرار دارد. پس از ژاپن نیز ایالات متحده آمریکا در جایگاه دوم و پس از آن اسپانیا، فرانسه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بیشترین بهبود و پیشرفت در جایگاه گردشگری متعلق به ویتنام است. این کشور از رتبه ۶۰ به جایگاه ۵۲ جهان رسیده است. از سوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد مالزی، هند و مغولستان از رتبه‌های قبلی خود نزول کرده و در جایگاه‌های پایین‌تری نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته‌اند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد که هر دو سال یک‌بار منتشر می‌شود، بر نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها تاکید و تمرکز دارد.

بیشتر از جهان