انتقاد پلیس از جریمه «ناچیز» رانندگان مست و سگ‌گردانی در خودرو

پلیس می‌گوید جریمه ۲۰ هزار تومانی سگ‌گردانی در خودرو‌ها بازدارنده نیست

در ایران همراه داشتن سگ یا هر حیوان دیگری در داخل خودرو، خیابان‌ها و معابر عمومی ممنوع است.ـ ATTA KENARE / AFP

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران می‌گوید میزان جریمه سگ‌‌‌گردانی در خودرو‌ها و رانندگی در حالت مستی، پایین‌تر از قیمت غذای سگ و قوطی خالی مشروب است.

حمیدی روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت به خبرگزاری فارس گفت: «هزینه جریمه سگ‌گردانی از مبلغ غذای سگ بسیار کمتر است» و چنین جریمه‌ای «اثرگذاری ندارد» و «بازدارنده» نیست.

به گفته او جریمه «۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی در برابر غذای چند صد هزار تومانی سگ»، باعث می‌شود «فرد متخلف رغبت کند که پلیس جریمه‌اش کند که این بد است».

این مقام پلیس از جریمه ۴۰۰ هزار تومانی رانندگی در حالت مستی هم انتقاد و گفت «قیمت قوطی خالی مشروب» بیشتر از این جریمه است.

حمیدی اضافه کرد این میزان مجازات «تساهل و تشویق متخلف به تخلف» است.

او گفت توقیف شش ماهه گواهی‌نامه رانندگان «متخلف» هم «اتفاق مهمی نیست» و باید قوانین در ایران بازدارنده شود.

پلیس در ایران از مدت‌ها پیش همراه داشتن سگ یا هر حیوان دیگری در داخل خودرو، خیابان‌ها و معابر عمومی را ممنوع و اعلام کرده در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگهداری سگ در مجتمع‌های مسکونی هم از نظر پلیس مجاز نیست، چون این نهاد انتظامی معتقد است چنین رفتاری «آزار و اذیت همسایگان» را در پی دارد.

با وجود اعلام جرم علیه کسانی که در ایران حیوانات خانگی همراه دارند، در قانون مجازات اسلامی صرف به همراه داشتن سگ جرم تلقی نمی‌شود.

برخورد با سگ‌گردانی و افرادی که حیوانات خانگی دارند از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و هر روز بر دامنه این برخورد‌ها نیز افزوده می‌شود.

۱۸ آبان سال ۱۴۰۰ هم طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» در مجلس اعلام وصول شد که قصد داشت مجازات نگهداری و حمل حیوانات را افزایش دهد.

این طرح تلاش داشت نشان دهد نگهداری از حیوانات منجر به «آزار و اذیت، فشارهای عصبی، صدمات روحی و روانی و مزاحمت برای بسیاری از شهروندان» می‌شود.

در این طرح آمده بود در صورت حمل حیوانات در خودرو، راننده جریمه و خودروی او سه ماه توقیف خواهد شد. 

این طرح در آن زمان با انتقاد‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای همراه و منجر به شکل‌گیری کارزاری برای جرم‌زدایی از نگهداری حیوانات اهلی و خانگی شد.

این کارزار در آن زمان در نامه‌‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از او خواست به جای این طرح، برای «حفظ محیط‌ زیست و حقوق شهروندی، احترام به حریم شخصی و حمایت از حیوانات» تلاش شود.

سال ۱۳۹۳ هم طرحی در مجلس در دستور کار قرار گرفت که در صورت تصویب، «گرداندن» سگ و میمون در اماکن عمومی و «انظار» و معامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ۱۰ میلیون تومان در انتظارشان بود که در نهایت تصویب نشد.