سگ گردانی در داخل خودرو هم ممنوع شد 

پلیس راهور می‌گوید حیوان خانگی در داخل خودرو حواس راننده را پرت می‌کند 

به دستور نیروی انتظامی، به همراه داشتن حیوانات خانگی در خیابان‌ها و معابر عمومی نیز ممنوع است - مشرق‌نیوز

به همراه داشتن سگ یا هر حیوان دیگری در داخل خودرو ممنوع است و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد. این خبر را محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد. پیش‌تر، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نیز سگ گردانی در خیابان و نگهداری از سگ در مجتمع‌ مسکونی را ممنوع اعلام کرده بود.

برخورد پلیسی با افرادی که حیوانات خانگی دارند، به دنبال گزارش‌های متعدد خبرگزاری‌هایی مثل فارس در حال انجام است که مدعی شده بودند سگ‌های خانگی در معابر عمومی باعث ترس و وحشت زنان و کودکان می‌شوند. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران، از برخورد با سگ گردانی با خودرو خبر داده و گفته است: «نه فقط سگ که هر حیوانی که داخل خودرو رها باشد مشمول این برخورد می‌شود.» او مدعی شد که رها بودن حیوان داخل خودرو حواس راننده را پرت می‌کند. 

ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در خودرو در حالی اعلام می‌شود که به دستور نیروی انتظامی، به همراه داشتن حیوانات خانگی در خیابان‌ها و معابر عمومی نیز ممنوع است. بنا بر دستور پلیس، حتی نگهداری سگ در مجتمع‌های مسکونی نیز مجاز نیست چون طبق اعلام پلیس «آزار و اذیت همسایگان» را در پی دارد. این مسئله برای افرادی که حیوانات خانگی دارند، مشکلاتی را ایجاد کرده است. حیوانات خانگی معمولا در آپارتمان‌هایی نگهداری می‌شوند که متراژ اندکی دارند و محبوس شدنشان در محیط خانه سلامتی آنان را به خطر می‌اندازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اعلام جرم علیه کسانی که حیوانات خانگی همراه دارند، در قانون مجازات اسلامی صرف به همراه داشتن سگ جرم تلقی نمی‌شود؛ با این حال اواخر تیرماه  امسال بود که حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرد که درباره سگ گردانی خلا قانونی وجود ندارد. این ادعای او واکنش برخی از حقوقدانان را در پی داشت و علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در همین زمینه در صفحه شخصی خود در توییتر، رئیس پلیس تهران را به «ناآگاهی» درباره نکات حقوقی متهم کرد و نوشت: «اصل بر مجاز بودن افعال شهروندان است، مگر قانون ممنوعیتی ایجاد کند. مثلا مگر در جایی از قانون اجازه پیاده‌روی یا ورزش کردن برای افراد وجود دارد؟» 

برخورد با سگ گردانی و افرادی که حیوانات خانگی دارند از سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما به‌تازگی، مورد توجه بیشتر پلیس و رسانه‌های وابسته به حاکمیت قرار گرفته است. خبرگزاری فارس از چندی پیش کارزاری را با موضوع ممنوعیت سگ گردانی راه‌اندازی کرد و مدعی شد که هزاران نفر از شهروندان به این کارزار پیوسته‌اند. 
مخالفان حضور حیوانات در معابر عمومی مدعی‌اند که داشتن حیوانات خانگی، گسترش «فرهنگ غربی» در کشور را به دنبال دارد. 

هفته آخر تیرماه (۱۴۰۰) ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران پلیس فردی را که سگ‌ به همراه داشت، به شدت کتک می‌زنند و حتی سرباز نیروی انتظامی به روی او اسلحه می‌کشد. این ویدیو که با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد، سبب شد تا در نهایت پلیس مدعی شود: «برخورد با سگ گردانی خواست مردم است.» 

نگهداری و به همراه داشتن حیوانات در ایران به بهانه ترس کودکان در حالی جرم تلقی می‌شود که در بسیاری از کشورهای جهان، کودکان می‌آموزند چگونه در کنار حیوانات زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. در کشورهایی مثل ترکیه که اکثر مردم مسلمان‌اند و قوانین کشور نیز متاثر از دستورات دینی است، حقوق حیوانات رعایت می‌شود و سگ‌ها آزادانه در خیابان تردد می‌کنند و بر اساس قانون، اذیت و آزار آنان ممنوع است.