نمایندگان وزارت دفاع طالبان با مرزبانان ازبکستان دیدار کردند

پس از تسلط طالبان، حملات گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به کشورهای همسایه بیشتر شده است

فرمانده پلیس مرزی طالبان با فرمانده مرزی ازبکستان و شهردار شهر ترمذ دیدار کرد‌ـ @modafghanistan2 توییتر 

 

در پی افزایش حمله‌های گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه، نمایندگان وزارت دفاع طالبان با مسئولان مرزی ازبکستان، در شهرک بندری حیرتان دیدار کردند. وزارت دفاع طالبان در رشته توییتی نوشت: «این دیدار به منظور جلوگیری از سوءتفاهم و مشکلات در نقاط مرزی میان دو کشور، صورت گرفت.»

بنا بر اعلام وزارت دفاع طالبان، مولوی غوث‌الدین رهبر، فرمانده واحد پلیس مرزی طالبان در مرز با ازبکستان، در راس هیئت وزارت دفاع این گروه، با شهردار شهر ترمذ (شهر هم‌مرز با افغانستان)، و خال نظروف، فرمانده پلیس مرزی ازبکستان، دیدار کرد. در بیانیه وزارت دفاع طالبان آمده است: «در این دیدار، هر دو جانب بر حفظ خویشتن‌داری و هماهنگی بیشتر در صورت بروز سوءتفاهم و مشکلات مرزی، تاکید کردند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که با وجود تاکید طالبان بر کنترل گروه‌های تروریستی در افغانستان، گروه داعش و گروهک‌های تروریستی دیگر، هر از چندی به مناطق مرزی یورش می‌برند و از خاک افغانستان برای حمله علیه کشورهای همسایه استفاده می‌کنند. گروه داعش در ماه آوریل با انتشار ویدیویی از بندر حیرتان شهر مزارشریف، مدعی شد که ۱۰ موشک از این منطقه به خاک ازبکستان شلیک کرده است. ازبکستان این ادعا را رد کرد، اما چند روز پس از آن، یک هواپیمای بدون‌سرنشین ازبکستانی در حال گشت‌زنی بر فراز آسمان مزارشریف دیده شد.

در اوایل ماه مه نیز گروه داعش موشک‌هایی از مرز افغانستان به خاک تاجیکستان شلیک کرد. در واکنش به این حمله، دولت تاجیکستان نیز یک رزمایش نظامی در مرز دو کشور برگزار کرد. 

طالبان در پی نگرانی از برانگیخته شدن خشم همسایگان افغانستان، کوشیدند نشست‌هایی میان مرزبانان دو طرف برگزار کنند تا به دولت‌های همسایه نشان دهند که از داعش یا گروه‌های تروریستی دیگر حمایت نمی‌کنند. اما نگرانی آسیای مرکزی، به ویژه تاجیکستان، از قدرت‌گیری تروریسم و گسترش آن از افغانستان به کشورهای منطقه، از همان آغاز تسلط طالبان بر افغانستان مطرح بوده و همچنان به قوت خود باقی است. 

مرزبانان طالبان روز ۱۳ ماه مه با مرزبانان ایرانی نیز در شهر تایباد ایران، دیدار کرده بودند. این دیدار در حالی برگزار شد که به‌تازگی چندین درگیری میان مرزبانان ایرانی و جنگجویان گروه طالبان رخ داده بود.