تعداد کشته‌‌های فروریختن «متروپل» آبادان به ۱۴ نفر رسید

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید به علت «ناپایداری سازه‌ها» و «محدودیت‌های مکانی» عملیات آواربرداری بیش از انتظار طول خواهد کشید

تعداد کشته‌شده‌های حادثه فروریختن برج متروپل آبادان به ۱۴ نفر رسید. به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۱، در ارتباط با آخرین تعداد کشته‌شده‌های این حادثه گفت:«تا این لحظه در مجموع ۱۴ فوت شده داریم.»

برپایه اظهارات وحیدی حادثه برج متروپل آبادان، تا اینجا، ۳۲ مصدوم داشته است که به گفته او «۲۹ نفر ترخیص شدند و ۳ نفر دیگر همچنان در بیمارستان‌ها هستند.»

وزیر کشور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که عملیات «امداد، نجات و آواربرداری همچنان ادامه دارد» و در جریان آخرین مراحل این عملیات افراد دیگری نیز از زیر آوار بیرون آمده‌اند که، به گفته وحیدی، «متاسفانه فوت کرده بودند.»

احمد وحیدی در عین‌حال به محدودیت‌های عملیات آواربرداری اشاره کرد و در این مورد گفت:«محدودیت ما سازه‌های ناپایداری است که در این مجموعه وجود دارد که هم حساسیت کار را بالا می‌برد و هم در بطن خود خطرات جدید و مهمی دارد.» وحیدی بر همین اساس اعلام کرد که عملیات آواربرداری می‌تواند بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

وحیدی در این زمینه گفت:«درباره آواربرداری اکنون نمی‌توان زمان دقیق را مشخص کرد زیرا عملیات باید با حساسیت و دقت انجام شود و ریزش سازه‌های ناپایدار یکی از خطرات منطقه است. از طرفی دیگر به دلیل محدودیت مکانی‌ای که وجود دارد، نمی‌توان از ماشین‌آلات دیگری استفاده کرد، اگرچه تجهیزات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد.»

روز دوشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۱، بخش‌هایی از مجتمع ۱۰ طبقه متروپل واقع در خیابان امیری شهر آبادان، که یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های این شهر است، فروریخت. با این‌حال در این مدت کسانی هشدار داده‌اند که احتمال ریزش بخش‌های دیگر این دو برج دوقلو، از جمله برج شماره ۱، وجود دارد.

در بیش از ۲۴ ساعتی که از فروریختن بخش‌هایی از برج‌های متروپل آبادان می‌گذرد، تقریبا تمام ناظران متفق‌القول‌اند که عدم حساسیت‌های لازم و نبود نظارت فنی درست در زمان ساخت این دو برج، دلیل اصلی ریزش بخشی از آن بوده است.

ایندیپندنت فارسی با انتشار گزارشی به تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۱، عواملی که موجب فروریختن این دو برج شده‌اند را مورد بررسی قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر مواردی که از زمان وقوع این حادثه در شبکه‌های خبرساز شده است به سرنوشت مالک برج متروپل آبادان مربوط می‌شود.

صادق جعفری چگنی، دادستان استان خوزستان، از پیدا شدن جسد حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل، خبر داد. او در روز سه‌شنبه گفت عبدالباقی «در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و در جریان حادثه جان خود را از دست داد.»

چگنی این اظهارات را در حالی به‌زبان آورد که، چند ساعت پیش از فرو ریختن برج متروپل، برخی خبرگزاری‌های داخل ایران از بازداشت عبدالباقی به دستور دادستان ویژه خبر داده بودند.

به این ترتیب افکار عمومی، خاصه در شبکه‌های اجتماعی، ادعای کشته شدن عبدالباقی را مورد تشکیک قرار داد. در شبکه‌های اجتماعی حتی تصویری منسوب به حسین عبدالباقی منتشر شده که او را در کنار خرابه‌های برج متروپل نشان می‌دهد. از این‌رو برخی از کاربرهای شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که عبدالباقی با استفاده از نفوذ خود توانسته متواری شود و خبر کشته شدن او درست نیست.

با این وجود، دادستان عمومی و انقلاب شهر اهواز اخبار مربوط به زنده بودن عبدالباقی را تکذیب کرد و در این رابطه گفت:«شایعاتی که در خصوص زنده بودن مالک ساختمان مطرح است، کاملا تکذیب می‌شود زیرا هویت فرد توسط اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی تایید و خانواده وی جسد را شناسایی کردند.» او همچنین اعلام کرد یازده نفر از افرادی که در ریزش این ساختمان نقش داشته‌اند، در بازداشت به سر می‌برند و افراد بازداشت شده مجموعه‌ای از «مهندسین ناظر، طراح و عوامل نیروی انسانی شهرداری» هستند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب اهواز در ادامه اظهاراتش در این‌باره گفت:«با توجه به اینکه پروژه [متروپل] به‌صورت مشارکتی بین شهرداری و پیمانکار اجرا می‌شد، برخی از مسئولان شهرداری از جمله شهردار فعلی و سه شهردار قبل بازداشت شده‌اند و تحقیقات اولیه در حال انجام است.»

فاجعه برج‌های متروپل آبادان باعث شد تا دولت ابراهیم رئیسی نیز در این موضوع دخالت کند. بر پایه گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های داخل ایران، محمد مخبر، معاون اول رئیسی، هیئتی سه‌نفره تشکیل داد و اعضای آن‌ها را به آبادان فرستاد تا «گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کنند.»

به گزارش ایسنا، محمد یزدی، مهدی جمالی‌نژاد و محمدمهدی حیدری اعضای این هیئت انتخاب شده از سوی محمد مخبر را تشکیل می‌دهند.

ابعاد فاجعه آبادان به‌اندازه‌ای بزرگ بود که رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نیز به موضوع واکنش نشان داد. او در این مورد در حساب توییترش نوشت: «ما به از دست‌رفتگان و آسیب‌دیدگان حادثه ویران‌گر ریزش ساختمان در شهر آبادان تسلیت می‌گوییم.»