نیمه غمگین شهر منچستر

هم‌زمان با جشن قهرمانی منچسترسیتی، تن‌هاگ بازسازی منچستریونایتد را پس از یک فصل فاجعه‌بار شروع کرد

 به گفته تن‌هاگ، منچستریونایتد شرایط خوبی ندارد، ولی می‌خواهد تیمی بسازد که فوتبال جذابی بازی کند -  Oli SCARFF / AFP

دوشنبه، یک روز بعد از پایان پر ماجرای لیگ برتر و تقریبا همزمان با ساعاتی که اتوبوس آبی‌رنگ روباز گواردیولا و شاگردانش را در میان هواداران منچسترسیتی می‌گرداند تا جشن قهرمانی باشکوهی بگیرند، اریک تن‌هاگ، سرمربی جدید منچستریونایتد، در اولدترافورد نشست خبری داشت و برای اولین بار به کرینگتون، مرکز تمرینی باشگاه، رفت تا با محیط کار جدیدش آشنا شود.

او یک روز قبل تماشاگر شکست منچستریونایتد در زمین کریستال‌پالاس بود تا متوجه شود چه ماموریت سختی برای بازسازی این تیم در پیش دارد. منچستریونایتد فصل را با ۵۸ امتیاز و در رده ششم به پایان رساند. در فاصله ۳۵ امتیازی رقیب همشهری که برای چهارمین بار در پنج سال گذشته توانست قهرمان لیگ برتر شود. سرآلکس فرگوسن زمانی منچسترسیتی را «همسایه پرسروصدا» می‌نامید، ولی آن‌ها به مرور زمان به بهترین تیم جزیره تبدیل شدند، در حالی که منچستریونایتد بعد از رفتن مربی اسطوره‌ای اسکاتلندی خود تلاش ناکامی برای بازگشت به جاده افتخار داشته است.

مویس، فن‌خال، مورینیو، سولشر و رانگنیک علاجی برای بیماری یونایتد پیدا نکردند و باشگاه حالا سراغ کسی رفته که در چهار فصل گذشته سه بار آژاکس را به قهرمانی لیگ هلند رسانده است، آخرین آن‌ها همین چند هفته قبل بود و تن‌هاگ با اتمام لیگ هلند خودش را به منچستر رساند تا کار جدیدش را شروع کند.

او برای ساختن تیمی مدعی نیاز به بازیکنان جدیدی دارد، ولی این به معنی کنار گذاشتن همه بازیکنان فعلی تیم نیست. طبیعی بود که در نشست خبری هم خبرنگاران بخواهند درباره سرنوشت بازیکنان فعلی تیم بپرسند. یکی از آن‌ها کریستیانو رونالدو است که حتی در این فصل بد یونایتد توانست ۱۸ گل در لیگ برتر بزند، ولی گفته می‌شد که به‌دلیل سن بالایش ممکن است جایی در پروژه تن‌هاگ نداشته باشد. اما مربی هلندی چنین نظری نداشت و گفت: «البته که او بخشی از پروژه من است.» و درباره انتظار او از ستاره ۳۷ ساله پرتغالی، پاسخ کوتاهی داشت: «گل زدن!»

تن‌هاگ پذیرفت که منچسترسیتی و لیورپول از دیگر رقیبان لیگ برتری فاصله گرفته‌اند، ولی بر این باور است که منچستریونایتد می‌تواند این شکاف را پر کند: «در حال حاضر کار هر دو مربی (گواردیولا و کلوپ) را تمجید می‌کند. هر دو تیم لیورپول و منچسترسیتی فوتبال فوق‌العاده‌ای بازی می‌کنند. ولی هر دوران باشکوهی در فوتبال پایانی دارد و من مصمم به رقابت با آن‌ها هستم.» او در پاسخ به اینکه آیا دوران باشکوه این دو تیم با حضور مربی‌های فعلی ممکن است به پایان برسد، گفت: «فکر می‌کنم بله.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین مربی هلندی منچستریونایتد فن‌خال بود. او چند ماه قبل به هموطنش هشدار داد که پیشنهاد این باشگاه را نپذیرد و گفته بود: «منچستریونایتد یک باشگاه تجاری است و کار برای سرمربی خیلی سخت است. او بهتر است به یک باشگاه فوتبال برود.»

اما تن‌هاگ به کارفرمای جدیدش بدبین نیست و گفت: «من هم حرف‌های او را شنیدم، ولی راه خودم را می‌روم. با این نگاه موافق نیستم. من با مدیران باشگاه صحبت کردم و اولویت اول، دوم و سوم آن‌ها فوتبال است.»

تن‌هاگ پیش از این نشست خبری، مصاحبه‌ای با تلویزیون باشگاه داشت. او اعتراف کرد که منچستریونایتد شرایط خوبی ندارد، ولی می‌خواهد تیمی بسازد که فوتبال جذابی بازی کند: «شرایط فعلی به وضوح خوب نیست. ما یک چالش بزرگ در پیش داریم. می‌خواهم تیمی بسازم که همه برای هم بجنگند و بتواند نتیجه بگیرد.»

او درباره سبک بازی تیمش اضافه کرد: «ما در تئاتر رویاها بازی می‌کنیم و باید فوتبال جذابی به نمایش بگذاریم. ما در نیمه زمین حریف بازی خواهیم کرد و باید فوتبالمان تهاجمی باشد. باید حریف را پرس کنیم و فوتبال ماجراجویانه‌ای بازی کنیم. بحث فوتبال منچستریونایتد و هویت و فلسفه این باشگاه است. باید ساختار منظمی داشته باشیم تا بتوانیم تهاجمی بازی کنیم.»

گری نویل، مدافع سابق منچستریونایتد، در پادکستش درباره ماموریت این مربی هلندی گفت: «فصل ناامیدکننده‌ای بود و تن‌هاگ در بازی روز آخر بخشی از چیزی را دید که ما در تمام فصل دیده بودیم. فکر می‌کنم که هواداران منچستریونایتد در هفته‌های اخیر علاقه‌ای به دیدن بازی تیم نداشتند و دوست داشتیم فصل بلافاصله به پایان برسد. تن‌هاگ کار سختی دارد. در حال حاضر چهار مربی و چهار تیم از او جلوترند و انتظارات در فصل اول چندان بالا نخواهد بود. منچستریونایتد فعلا می‌خواهد به جمع چهار تیم برتر برگردد و باید صبر کنیم و به او زمان بدهیم. ولی فراموش نکنید که ۱۲ ماه قبل ما در فینال لیگ اروپا بودیم و فصل را بالاتر از لیورپول در رده دوم به پایان بردیم. واقعا درک نمی‌کنم که چرا به این نقطه رسیدیم.»

بیشتر از فوتبال