خط‌ و نشان فرمانده سپاه برای اسرائیل: پشیمان می‌شوید

مقام‌های حکومت ایران می‌گویند انتقام حسن صیادخدایی را می‌گیرند

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای اسرائیل خط‌ و نشان کشید و گفت که «انتقام خون شهید صیادخدایی را به‌سختی می‌گیریم».

صیادخدایی یکی از اعضای کلیدی نیروی قدس سپاه پاسداران بود که اول خرداد با شلیک پنج گلوله در خیابان مجاهدین تهران کشته شد. مقام‌های سپاه پاسداران از همان ابتدا قتل او را به اسرائیل نسبت دادند و مدعی شدند که صیادخدایی یکی از نیروهای موسوم به «مدافعان حرم» بود. در مقابل این ادعا، رسانه‌های اسرائیلی نیز افشا کردند که صیادخدایی یکی از کسانی بود که «عملیات تروریستی» علیه این کشور را سازماندهی می‌کرد.

حالا با کشته شدن او، از رئیس‌جمهوری گرفته تا فرمانده سپاه از «انتقام» سخن می‌گویند؛ حسین سلامی روز سه‌شنبه به شبکه المسیره یمن گفت: «دشمن را از کرده‌اش پشیمان می‌کنیم.» او با تکرار تهدیدهای سپاه علیه اسرائیل، افزود: «خون شهید صیادخدایی بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز قبل از سخنان او، ابراهیم رئیسی نیز گفته بود: «گرفتن انتقام خون شهید صیادخدایی حتمی است.» مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز مدعی شد که از ضاربان صیادخدایی سرنخ‌هایی پیدا شده است و آن‌ها به‌زودی دستگیر خواهند شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نیز در حوادث مشابه، ادعاهایی مثل «انتقام» و «پاسخ سخت» را مطرح کرده‌ بودند؛ حسین سلامی، آذرماه سال ۱۳۹۹، پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتقام و مجازات عاملان ترور شهید فخری‌زاده در دستور کار قرار گرفته است.»

رسانه‌های داخلی ترکیه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خبر دادند که سازمان اطلاعات و امنیت این کشور هشت نفر را به اتهام تشکیل باندی برای ترور یک بازرگان اسرائیلی ساکن استانبول دستگیر کرده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه صباح ترکیه، این افراد از طرف جمهوری اسلامی ایران مامور شده بودند تا با «هدف انتقام محسن فخری‌زاده»، یک تاجر اسرائیلی را ترور کنند اما با دخالت پلیس ترکیه، عملیات آن‌ها ناتمام ماند.

جمهوری اسلامی ایران تهدیدهای خود علیه اسرائیل را همواره تکرار می‌کند و مدعی است که بر اوضاع داخلی کنترل کامل دارد. با این‌ حال شواهد موجود آشکار می‌کند که سپاه و دیگر نیروهای امنیتی نه در خارج از مرزها قدرت «انتقام‌گیری» را دارند و نه می‌توانند بر اوضاع داخلی کاملا مسلط شوند.

ناظران نیز تایید کرده‌اند که برخلاف ادعاهای جمهوری اسلامی ایران، نفوذ امنیتی اسرائیل در داخل مرزهای ایران جدی است؛ بازجویی یکی از عوامل سپاه در داخل ایران، آتش‌سوزی پایگاه‌های هسته‌ای در کرمانشاه و کرج، درز اسناد مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران و کشته شدن افرادی که گفته می‌شود «دانشمندان هسته‌ای»‌اند، این موضوع را اثبات می‌کند.