رسانه‌های اسرائیل: سپاهی ترورشده در توطئه علیه اسرائیلی‌ها دست داشت

برخی رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی حسن صیاد خدایی را «معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی ایران» معرفی کرده‌اند

درپی کشته‌شدن یک سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران سرهنگ سپاه پاسداران با شلیک گلوله در تهران، رسانه‌های اسرائیلی او را به‌عنوان یکی از سازماندهی‌کنندگان حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان معرفی کردند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی یکشنبه اول خردادماه، از کشته‌شدن فردی به نام حسن صیاد خدایی (خدایاری) که گاهی نیز با نام «شکاری» به او اشاره شده است، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک گلوله مقابل منزلش در یکی از کوچه‌های خیابان «مجاهدین اسلام» در نزدیکی میدان بهارستان تهران خبر دادند.

براساس این گزارش‌ها، «دو نفر موتورسوار» او را که از «مدافعان حرم» (نیروهایی که در کشور سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد جنگیده‌اند) محسوب می‌شد، حوالی ساعت چهار و نیم عصر یکشنبه به‌وقت تهران، در داخل خودرو شخصی‌اش هدف قرار داده و با «شلیک پنج گلوله» به قتل رسانده‌اند. البته سیمای جمهوری اسلامی ایران در گزارشی تعداد گلوله‌ها را هشت گلوله اعلام کرد.

 اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران نیز که ساعاتی بعد منتشر شد، ضمن تایید این رویداد، آن را «اقدام جنایتکارانه تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» عنوان کرد و از «پیش‌بینی» و پیگیری «اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین» خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته حدود نیم‌ساعت پیش از انتشار این اطلاعیه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای مجزا از دستگیری «شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی» به‌دست نیروهای وزارات اطلاعات و سپاه پاسداران خبر داده بود. اطلاعیه سپاه پاسداران مدعی شده است که عوامل این شبکه با «هدایت» سرویس اطلاعاتی اسرائیل، «اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی ازطریق شبکه اراذل و اوباش» می‌کرده‌اند. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هم ساعتی بعد، کشته‌شدن حسن صابر خدایی را «جنایتی ضدانسانی» به‌دست «عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی» دانست و محکوم کرد.

این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی پس از انتشار خبر کشته‌شدن حسن صیاد خدایی، او را  یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کردند که مسئول ترورهای خارج از کشور جمهوری اسلامی، به‌ویژه علیه اسرائیلی‌ها، بوده است. 

وب‌سایت خبری اسرائیلی «وای‌نت» به‌نقل از یک منبع خبری نوشت سرهنگ ترورشده فردی بود که برای عملیات‌های خرابکارانه علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر جهان برنامه‌ریزی می‌کرد. براساس این گزارش، البته  پیش از این، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) تمام برنامه‌‌ریزی‌های او برای اقدام‌های تروریستی را «خنثی» کرده است.

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز صیاد خدایی را یکی از مهره‌های اصلی و فرمانده حملات متعدد تروریستی در نقاط مختلف جهان، ازجمله قبرس، کنیا، سنگال، کلمبیا و دیگر کشورها معرفی کرد.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، ازجمله برنامه‌ریزی‌های تروریستی او، می‌توان به طراحی ترور یک دیپلمات اسرائیلی در ترکیه اشاره کرد که به‌تازگی در اعترافات منتشرشده فردی به‌نام منصور رسولی مطرح شده بود. 

هم‌زمان برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی، ازجمله کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی را «معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی ایران» معرفی کرده‌اند. همچنین درحالی‌که اغلب منابع خبری جمهوری اسلامی حسن صیاد خدایی را سرهنگ پاسداران معرفی کرده‌اند، رسانه‌هایی ازجمله صابرین‌نیوز و افکارنیوز تصویری از او در لباسی با درجه نظامی سرتیپ دوم (یک درجه بالاتر از سرهنگ) منتشر کرده‌اند.  

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، روز یکشنبه با صدور «دستوری ویژه» برای شناسایی ضاربان از دادستان تهران خواسته است در شناسایی و دستگیری عوامل این تیراندازی «تسریع شود».

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه هنگام سفر به عمان در فرودگاه ضمن تاکید بر پیگیری موضوع کشته‌شدن این سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، «انتقام خون» او را «حتمی» دانست.