ما را نجات دهید؛ چهلمین روز اعتراض پناهجویان افغان در پاکستان

شماری از پناهجویان افغان مقیم پاکستان حتی برای خرید سه وعده غذا هم پول ندارند

تاکنون به خواسته‌های پناهجویان افغان در پاکستان توجهی نشده است- FAROOQ NAEEM / AFP

اعتراض ده‌ها تن از پناهجویان افغان مقیم اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به بی‌توجهی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در روز دوشنبه، دوم خرداد، به چهلمین روز خود وارد شد. پناهجویان که در این مدت در سکوت اعتراض می‌کردند، روز دوشنبه سکوتشان را شکستند و با انتشار قطعنامه‌ای، خواسته‌‎هایشان از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، دولت‌های پناهنده‌پذیر و سازمان‌های حقوق بشری را مطرح کردند.

در قطعنامه این پناهجویان آمده است که صدها خانواده افغان که در پی فروپاشی دولت و سلطه طالبان، از خانه و کشورشان متواری شدند، اکنون در پاکستان بلاتکلیف‌اند و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به آنان هیچ توجهی نمی‌کند.

این پناهجویان خواست‎ه‌هایشان را هم در این قطعنامه گنجاندند و آن‌ را به رسانه‌ها و سازمان‌های حامی پناهجویان فرستادند. در این قطعنامه هفت ماده‌ای آمده است که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان باید اسناد و پرونده‌های تمامی پناهجویان افغان مقیم پاکستان را بررسی کند و به پناهجویان پاسخ روشنی بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطعنامه همچنین می‌افزاید که کشورهای مهاجرپذیر نیز باید در همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، برای اسکان مجدد پناهجویان افغان همکاری کنند.

پناهجویان افغان همچنین از اتحادیه اروپا، نهادهای سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری کمک خواستند و درخواست کردند که زمینه صدور ویزای بشردوستانه را برای آنان فراهم کنند.

پناهجویان افغان مقیم پاکستان به‌ویژه آن‌هایی که در ۹ ماه اخیر به این کشور وارد شده‌اند، به خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی ندارند. آنان به دلیل روشن نشدن وضعیتشان، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و از سازمان‌های حامی پناهجویان هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنند.

پناهجویان در این قطعنامه، از دولت پاکستان، سازمان ملل متحد و سازمان‎‌‌های مدافع پناهجویان خواستند که تا زمان انتقال به یک کشور سوم، در پاکستان به خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی داشته باشند.

اعتراض پناهجویان افغان مقیم پاکستان ۴۰ روز قبل و در واکنش به بی‌توجهی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان آغاز شد و در این مدت، آنان با تجمع در یک پارک در مرکز اسلام‌آباد، پیگیر خواسته‌هایشان شدند. شماری از معترضان که در میان آن‌ها کودکان، زنان و افراد مسن نیز دیده می‌شوند، در وضعیت سلامتی و مالی نامساعدی قرار دارند.

نورالله (مستعار)، خبرنگار افغان ساکن اسلام‌آباد که از سازمان دهندگان این اعتراض است، به ایندیپندنت فارسی گفت: «شماری از پناهجویان افغان در پاکستان حتی برای خرید سه وعده غذا هم پول ندارند و به دلیل نبود امکان کار در پاکستان، در وضعیت بدی به سر می‌برند.»

 نورالله افزود که در مدت برپایی تجمع اعتراضی پناهجویان، مسئولان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به این اعتراض‌ هیچ توجهی نشان نداده‌اند.