رئیس مجلس قالیباف یا نادران؛ برای مردم اهمیتی ندارد

تیم علیرضا زاکانی و جبهه پایداری مخالف ادامه ریاست قالیباف بر مجلس هستند

از الیاس نادران به عنوان جدی‌ترین رقیب محمدباقر قالیباف در کسب کرسی ریاست مجلس نام برده می‌شود.ـ جماران

چهارشنبه چهارم خرداد، هیئت رئیسه دور سوم مجلس مشخص خواهد شد. مجلسی که نه ترکیب هیات رئیسه‌اش و نه رئیسش برای مردمی که غرق در انواع مشکلات اقتصادی هستند، اهمیت چندانی ندارد.

محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی میرسلیم یا فریدون عباسی، هر یک که رئیس آتی مجلس شود، برای مردم حکم ادامه وضعیتی وخیمی را دارد که روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

این وخامت رو به گسترش نه با نامه تند و تیز الیاس نادران علیه محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی رفع و رجوع خواهد شد، نه با تکیه زدن نادران بر کرسی ریاست مجلس.

محتوای نامه‌ تند نادران که اول خرداد هم‌زمان با اعلام نامزدی‌اش منتشر شد، نشان از تشدید اختلاف‌ها و تخریب‌ها در دل اصول‌گرایانی دارد که همگی آنها بی‌اعتنا به مشکلات مردم، در اندیشه قبضه همه‌جانبه قدرت در نظام دیوانی جمهوری اسلامی هستند.

نادران در این نامه بی‌آنکه نامی از کسی ببرد از «پدرخوانده‌های جریان اصولگرایی و نواصولگرایی» پرسیده است آیا حاضرند «شجاعانه عواقب اشتباهات» خود را بپذیرند؟

این نماینده مجلس اوضاع و احوال امروز مجلس و دولت را «حاصل دستپخت» این پدرخوانده‌ها دانست و نوشت «اصل شفافیت ایجاب می‌کند {آنها} مقابل مردم حاضر» شده و درباره تصمیمات خود توضیح دهند.

نادران خطاب به آنها نوشت تا به حال «هر چه خواستید بر سر مجلس و دولت آوردید. لااقل در این دوسال باقی مانده دست از سر مجلس بردارید و اگر مجلس در دو سال آینده بر همین روال بچرخد که در این دوسال چرخیده، فاتحه مجلس خوانده است».

نادران؛ منجی امتحان پس داده

الیاس نادران در این نامه به نوعی خود را منجی مجلس و دولتی معرفی کرده که مسئول وضعیت موجود هستند. نادرانی که سابقه حضور در چهار مجلس را دارد و به عنوان یکی از اجزای سیستم قانون‌گذاری در تصویب و تثبیت وضعیت اسف‌بار مردم ایران نقش داشته است.

نادران هم‌چون بسیاری دیگر از دولت‌مردان و مجلسی‌ها از نهاد سپاه وارد عرصه سیاست شد و در مجلس هفتم به عنوان «نخبه‌ای اقتصادی» توسط جریان اصول‌گرایی ساخته و پرداخته شد تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ سخن از نامزدی او هم به میان آمد.

او از معدود کسانی بود که در انتخابات  سال ۱۳۹۸ مجلس در دو فهرست انتخابی «جبهه پایداری» و «جمنا» حاضر بود که نشان از مقبولیتش در میان بخش وسیعی از اصول‌گرایان دارد.

نادران پس از آنکه وارد مجلس شد، مقابل اعضای «جبهه پایداری» ایستاد و از محمدباقر قالیباف تمام قد دفاع کرد تا رئیس مجلس شود.

او در ازای این حمایت، پستی در هیات رئیسه مجلس نگرفت، اما مدتی بعد عباس نادران فرزندش در توییتی از عملکرد هیات رئیسه در بر سر کمیسیون برنامه و بودجه انتقاد کرد.

اعتراض الیاس نادران به معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات از دیگر مسائلی بود که شکاف‌ها میان او و قالیباف را بیشتر کرد.

نادران پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از نامزد‌های پست وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم مطرح شد که در نهایت این قرعه به نام احسان خاندوزی افتاد.

نادران اما به این ناکامی واکنش نشان داد و به یکی از جدی‌ترین منتقدان دولت رئیسی تبدیل شد و بارها از «ناهماهنگی در تیم اقتصادی» رئیسی انتقاد کرد.

او حالا در قامت یک منتقد دولت رئیسی و عملکرد قالیباف، قصد دارد به یکی از روسای قوا در جمهوری اسلامی تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زاکانی و جبهه پایداری حامی نادران؟

نادران به جریان سیاسی - نظامی تعلق دارد که افرادی هم‌چون علیرضا زاکانی، مجتبی توانگر و محمد اسماعیل کوثری هم در آن عضویت دارند و به نوعی منتقد محمدباقر قالیباف به شمار می‌آیند.

این جریان مخرج مشترک بسیاری با «جبهه پایداری» دارد که تلاش دوباره برای جلوگیری از ادامه ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس از جمله آنهاست.

در انتخابات پیش‌رو بعد از واکنش‌های منفی‌ که افکار عمومی نسبت به سفر خانواده قالیباف به ترکیه داشت، تعدادی از نمایندگان مخالف قالیباف با محوریت «جبهه پایداری» جدی‌تر از قبل به‌دنبال رقابت با او و حامیانش بر سر ریاست بر قوه مقننه هستند. 

در این رقابت «جبهه پایداری» تاکنون گزینه‌ای رسمی معرفی نکرده است، اما اشتراک دیدگاه این جبهه با نادران بر سر مخالفت با شیوه ریاست قالیباف در مجلس می‌تواند آنها را نزدیک‌تر از قبل کند.

نادران در دو سال گذشته در کنار علیرضا زاکانی و جریان «جبهه پایداری» از مهمترین منتقدان و مخالفان محمدباقر قالیباف به شمار می‌رود.

در فایل صوتی جنجالی مهدی طائب که در هفته‌های اخیر منتشر شده به این اختلاف‌ها و رقابت‌ها و تخریب‌ها اشاره شده است.

یکی از مسائلی که در این فایل صوتی به آن پرداخته شد و قالیباف و زاکانی هم آن را تکذیب نکردند، اختلاف شدید میان این دو بازیگر جریان اصول‌گرایی است. 

زاکانی سال ۱۳۸۴ شیفته قالیباف بود، اما سال ۱۳۹۲ با حمایت از حداد عادل، نه به اردوگاه قالیباف رفت و نه با سعید جلیلی ائتلاف کرد.

همان زمانی که این فایل صوتی هم منتشر شد، شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاد که زاکانی مشغول بررسی بعضی پرونده‌های مالی مربوط به دوره قالیباف در شهرداری است. 

خبرگزاری فارس هم در این رابطه نوشت برادر یکی از اعضای شورای شهر بازداشت شده که باز گفته می‌شود این عضو شورا، نزدیک‌ترین چهره به قالیباف در شورای شهر بوده است.

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران است که از او به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان زاکانی در شهرداری تهران نام برده می‌شود. کسی که گفته می‌شود برادرش به اتهام «فساد» در میانه جدال حامیان زاکانی و قالیباف بازداشت شده است.

این بازداشت در کنار انتشار دو فایل صوتی از مجموعه سپاه درباره محمدباقر قالیباف و افشای سفر خانوادگی وی به ترکیه از جمله مصادیق جدال‌های بلوک‌های قدرت در جریان اصول‌گرایی است که همگی آنها تلاش می‌کنند موقعیت خود را توسعه داده و تثبیت کنند تا بتوانند در فردای مرگ علی خامنه‌ای در ساختار قدرت مانده و در تعیین رهبر آینده حرف اول و آخر را بزنند.