دبیر شورای امنیت ایران: ترور صیاد خدایی «به‌طور قطع» کار اسرائیل بود

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر «انتقام سخت» و «حتمی» از عاملان و آمران این ترور تاکید کرده‌اند

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران، گفت ترور حسن صیاد خدایی «به‌طور قطع» کار اسرائیل بوده است و آن‌ها باید منتظر «انتقام سخت» ایران باشند. پیش‌از او، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز ضمن تاکید بر پیگیری موضوع، «انتقام خون» این سرهنگ سپاه پاسداران را «حتمی» دانسته بود.

میراحمدی روز دوشنبه، دوم خردادماه، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به کشته‌شدن حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران به‌ضرب گلوله، گفت: «این اقدام به‌طور قطع توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است و مطمئن باشند انتقام سختی در انتظار آنهاست.»

این مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران که تا دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان «جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستادکل نیروهای مسلح» فعالیت می‌کرد، در ادامه افزود: «جنایتکارانی که دست به چنین جنایتی زده‌اند، باید آمادگی سیلی سخت را داشته باشند؛ چون انتقام ما به‌گونه‌ای خواهد بود که از اقدام خود پشیمان می‌شوند.»

«انتقام سخت» عبارتی است که درپی کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی ایالات متحده، وارد ادبیات سیاسی مقام‌های جمهوری اسلامی شده است و از آن به‌طور مکرر به‌عنوان توصیف تلافی مورد نظر خود برای «ترور قاسم سلیمانی» یا اقدام‌های مشابه دیگر مانند ترور محسن فخری‌زاده، از مسئولان ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، استفاده می‌کنند.

این اظهار نظر میراحمدی درحالی مطرح شده است که احمد وحیدی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت، روز دوشنبه در نشستی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، از تشکیل کمیته‌ای با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی برای بررسی دقیق ابعاد و جزییات ترور صیاد خدایی خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های این کمیته پس از پایان تحقیقات، اطلاع‌رسانی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های جمهوری اسلامی عصر یکشنبه از کشته‌شدن فردی به نام حسن صیاد خدایی (خدایاری)، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک پنج گلوله مقابل منزلش در یکی از کوچه‌های خیابان «مجاهدین اسلام» در نزدیکی میدان بهارستان تهران خبر دادند. 

براساس این گزارش‌ها، «دو نفر موتورسوار» او را که از «مدافعان حرم» (نیروهایی که در کشور سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد جنگیده‌اند) محسوب می‌شد، حوالی ساعت چهار و نیم عصر به‌وقت تهران، در داخل خودرو شخصی‌اش هدف قرار داده و به قتل رسانده‌اند. 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ساعاتی بعد از آن، ضمن تایید این رویداد در اطلاعیه‌ای، آن را «اقدام جنایتکارانه تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» عنوان کرد و از «پیش‌بینی» و پیگیری «اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین» خبر داد.

سپاه پاسداران برای معرفی مسئولان این ترور عبارت‌های «ضدانقلاب» و «استکبار جهانی» را به‌کار برده است که در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، اولی اغلب به‌معنای گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی همچون «سازمان مجاهدین خلق» و دومی برای اشاره به آمریکا و اسرائیل استفاده می‌شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هم ساعتی بعد، کشته‌شدن حسن صابر خدایی را «جنایتی ضدانسانی» به‌دست «عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی» دانست و محکوم کرد.

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، یکشنبه‌شب در حساب توییتر خود با اشاره به کشته‌شدن حسن صیاد خدایی، آن را «عبور بدون محاسبه از خط قرمزی» دانست که «معادلات زیادی را تغییر می‌دهد» و همچنین از «هزینه سنگین» برای «آمران و عاملان این جنایت» خبر داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه هنگام سفر به عمان، در فرودگاه مهرآباد، ضمن تاکید بر پیگیری موضوع، «انتقام خون» او را «حتمی» دانست. 

او نیز گفت: «بدون تردید در این جنایت دست استکبار جهانی و کسانی که از مدافعان حریم و حرم شکست خوردند دیده می‌شود که به این شکل می‌خواهند استیصال خود را نشان دهند.»

 ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، هم روز دوشنبه در اظهارنظری در این زمینه، آمریکا و اسرائیل را «مرکز و کانون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای انجام اقدامات تروریستی در جهان» خواند و افزود که «ابعاد این ترور در دست بررسی است و نیرو‌های امنیتی کشور این موضوع را دنبال می‌کنند».

همچنین رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران، نیز روز دوشنبه به‌طور ضمنی کشته‌شدن حسن صیاد خدایی را به اسرائیل نسبت‌ داد و گفت: «اراذل و اوباش و تفاله‌های گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی به سزای عمل جنایتکارانه خود خواهند رسید.» 

درپی انتشار خبر کشته‌شدن حسن صیاد خدایی، برخی رسانه‌های اسرائیلی این درجه‌دار نیروی قدس سپاه پاسداران را به‌عنوان یکی از سازمان‌دهندگان حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان و برخی دیگر او را از مسئولان انتقال فناوری موشک‌های پیشرفته به حزب‌الله لبنان معرفی کرده‌اند.