معاون وزیر دفاع سعودی با فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن دیدار کرد

مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا با یادآوری روابط دیرینه دو کشور، بر تعهد جو بایدن برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود تاکید کرد

شاهزاده خالد بن‌سلمان روز سه‌شنبه وارد واشینگتن شد و با مقام‌های ارشد دفاعی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد‌ـ AFP

شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، با تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن، دیدار کرد تا درباره آخرین تحولات جنگ یمن و ضرورت پیشنهادهای صلح مورد حمایت سازمان ملل و سایر موضوع‌های دوجانبه گفت‌و‌گو کند.

به گزارش العربیه، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: «من به نماینده آمریکا گفتم که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و نهادهای حامی آن حمایت می‌کند. آرزوی ما دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع برای حل بحران یمن و ایجاد صلح و رفاه در این کشور است.»

او همچنین بر لزوم فشار سازمان ملل بر حوثی‌ها برای بازگشایی جاده‌های تعز، دسترسی به درآمدهای بندر حدیده، و مشارکت در گفت‌و‌گوهای صلح تاکید کرد.

پیش‌تر هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، گفته بود که مذاکرات جداگانه‌ای برای باز کردن جاده‌ها در منطقه مورد مناقشه تعز برگزار خواهد شد. با این حال، هنوز هیچ پیشرفتی گزارش نشده است.

 بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از خبرگزاری دولتی یمن، یک وزیر یمنی اخیرا گفته است شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران با نقض شرایط آتش‌بس توافق‌شده، تلاش‌ها برای دستیابی به صلح کامل را تضعیف می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معمر العریانی، وزیر اطلاعات، فرهنگ و گردشگری یمن، این ادعا را مطرح کرد و گفت که شبه‌نظامیان همچنان از پایبندی به تعهد پایان تصرف استان تعز اجتناب می‌کنند.

 آتش‌بس دو ماهه بین ائتلاف عربی و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از ۲ آوریل (۱۳ فروردین‌ماه) مصادف با آغاز ماه رمضان اجرایی شد، اما از آن زمان تاکنون، میزان پایبندی به تعهدها تضعیف شده است.

شاهزاده خالد بن سلمان روز سه‌شنبه وارد واشینگتن شد و با مقام‌های ارشد دفاعی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد.

 او با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، دیدار کرد. در این دیدار، سالیوان با یادآوری روابط دیرینه دو کشور، بر تعهد جو بایدن برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاکش تاکید کرد.

این مقام ارشد سعودی همچنین با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دیدار کرد و در زمینه روابط راهبردی دو کشور و بررسی شراکت عربستان سعودی و آمریکا در زمینه‌های دفاعی و نظامی فعلی و آتی به گفت‌وگو پرداخت.

بررسی رویکرد آمریکا در قبال چین نیز از دیگر موارد گفت‌و‌گو بین شاهزاده خالد بن سلمان و مقام‌های آمریکایی بود.

علاوه‌بر این، اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه یکی از موضو‌ع‌های مورد بحث بود. دو کشور توافق کردند که همکاری برای مقابله با ارسال غیرقانونی سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه را افزایش دهند.