اپوزیسیون پاکستان قادر است دولت نوپای اسلام‌آباد را سرنگون کند؟

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، از زمان برکناری از دولت، به مبارزه علیه دولت کنونی ادامه می‌دهد

تظاهرات حامیان عمران خان که خواستار بازگشت او به قدرت هستند- Shahid Saeed MIRZA / AFP

دولت ائتلافی و نوپای پاکستان که هنوز دو ماه از زمان تشکیل آن نگذشته است، به دلیل گسترش دامنه اعتراض‌های مردمی و اوضاع وخیم اقتصادی، با چالش‌ها و موانع بزرگی روبه‌رو شده که بقای آن را به‌شدت در خطر انداخته است.

از سوی دیگر، عمده‌ترین چالشی که آینده دولت کنونی پاکستان را تهدید می‌کند، نبود سازگاری و هماهنگی میان گروه‌های سیاسی تشکیل‌دهنده ائتلاف موقت و ناپایداری است که بدون یک راهبرد درست و سازماندهی‌شده و در شرایطی کاملا استثنایی، قدرت را در دست گرفته است.

در همین راستا، شماری از تحلیل‌گران پاکستانی در گفت‌وگو با اسکای‌‌نیوز عربی گفتند هرچند بحران اقتصادی و آشفتگی‌های سیاسی که ملت پاکستان را در معرض ناهنجاری‌های بسیاری قرار داده است، ناشی از اقدام‌های دولت قبلی به رهبری عمران خان است و اغلب چالش‌های پیش ‌رو از آن زمان به میراث مانده است، اما دولت فعلی نیز از احزاب و گروه‌های ناهمگونی تشکیل شده است که در هیچ عرصه‌ای با هم سازگاری و توافق نظر ندارند.

این در حالی است که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، از زمان برکناری از دولت، به مبارزه علیه دولت کنونی ادامه می‌دهد و حامیانش در شهرهای مختلف پاکستان پیوسته تظاهرات می‌کنند تا دولت فعلی را به برگزاری انتخابات زودهنگام وادار کنند. حامیان عمران خان بر این باورند که در صورت اجرای انتخابات آزاد و شفاف، عمران خان بار دیگر با آرای ملت به قدرت بازمی‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازاین‌رو، دولت جدید پاکستان تنها با تهدید گسترش اعتراض‌های مردمی مواجه نیست، بلکه متحدانی که ائتلاف کنونی حاکم را شکل می‌دهند نیز ممکن است در برابر هرگونه اقدامی که منافع و اهداف آن‌ها را تامین نکند، دولت را به چالش بکشند.

مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان و معاون حزب مسلم لیگ به رهبری شهباز شریف، در همایشی در شهر سرگودها گفت بهتر است حزب او دولت را ترک کند تا ملت پاکستان از این بیشتر تحت فشارهای اقتصادی و تورم روزافزون قرار نگیرد. او عمران خان را عامل اصلی وضعیت نابسامان سیاسی و اوضاع وخیم اقتصادی در کشور دانست و افزود که عمران خان در طول چهار سال گذشته، کشور را به عمق بحران‌های چالش‌برانگیز زیادی فرو برده است که برون‌رفت از آن‌ها به‌شدت دشوار است.

فضل بنگش، کارشناس سیاسی، معتقد است که دولت کنونی، خود یکی از عوامل بحران است، زیرا این دولت از احزاب و گروه‌هایی تشکیل شده است که بجز مخالفت با عمران خان، وجه مشترک دیگری ندارند و نمی‌توانند با دیدگاه‌های یکدیگر همسو شوند. او افزود دولت فعلی، متشکل از یک ائتلاف نامتجانس است، زیرا گروه‌های که در زیر چتر آن گردهم آمده‌اند، دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارند و تا چند وقت پیش یکدیگر را به اقدام‌هایی مغایر با منافع ملی متهم می‌کردند‌؛ بنابراین، اگر کشور به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام برود، این گروه‌ها به منظور کسب حمایت و آرای مردم، مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

حذیفه فرید، تحلیلگر امور سیاسی و راهبردی پاکستان، نیز معتقد است که ائتلاف حاکم متشکل از ۱۲ حزب است و هر حزب، سیاست خاص خود را دارد و حزب مسلم لیگ به رهبری شهباز شریف که ۸۴ کرسی در مجلس دارد، در راس هرم قدرت قرار گرفته است، در حالی‌ که، حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری با ۵۶ کرسی در مجلس در جایگاه دوم قرار دارد. او افزود گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف حاکم، حتی قبل از تشکیل دولت، بر سر تقسیم وزارتخانه‌ها به مخالفت با یکدیگر پرداختند و نمایندگان حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از مجلس کناره‌گیری کردند؛ بنابراین، به صراحت می‌توان گفت که دولت فعلی به‌شدت شکننده و آسیب‌پذیر است و ممکن است با اندک تحولی از هم فروپاشد، به‌ویژه این‌که اعتراض‌های مردمی به ناکارآمدی دولت، پیوسته در حال گسترش است.

بیشتر از جهان