گزارش رویترز از تظاهرات حکومتی علیه معترضان در ایران

اعتراض‌ها به گرانی به سرعت تبدیل به اعتراض‌هایی سیاسی شد و مردم خواستار پایان یافتن حاکمیت جمهوری اسلامی شدند

مقامات ایرانی می‌گویند که اعتراض‌ها بر سر افزایش قیمت مواد غذایی توسط دشمنان خارجی دامن زده شده است.- عکس:ایرنا

خبرگزاری رویترز جمعه شب طی گزارشی به اعتراض‌ها در ایران پرداخت و با اشاره به راهپیمایی حامیان جمهوری اسلامی پس از نماز جمعه این هفته نوشت که هزاران نفر از حامیان نظام ایران و نیروهای سپاه پاسداران و بسیجیان، پس از سیاسی شدن اعتراض‌ها علیه افزایش قیمت مواد غذایی، تظاهرات کردند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در اظهارات تلویزیونی در حاشیه این راهپیمایی گفت: «دشمن مدام دروغ منتشر و شایعه‌سازی می‌کند، دشمن می‌خواست ایران را منزوی کند و اقتصادش را متلاشی کند تا مردم مقابل نظام قرار بگیرند.»

مقامات ایرانی می‌گویند که اعتراض‌ها بر سر افزایش قیمت مواد غذایی توسط دشمنان خارجی دامن زده شده است. تلویزیون دولتی ایران روز جمعه تظاهرات کنندگان حامی دولت را نشان داد که در شهرهای یاسوج و شهرکرد شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر داده بودند.

رویترز در این گزارش نوشته است ایرانی‌ها هفته گذشته پس از کاهش یارانه‌های غذایی که باعث شد قیمت‌ها تا ۳۰۰ درصد برای برخی از محصولات اصلی مانند آرد افزایش یابد، به خیابان‌ها آمدند. اعتراض‌ها به سرعت تبدیل به اعتراض‌هایی سیاسی شد و مردم خواستار پایان یافتن حاکمیت جمهوری اسلامی شدند. این اتفاق بازتابی از ناآرامی‌های سال ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) بود که به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد.

دولت اعتراض‌های مردم را تایید کرد اما آنها را تجمع‌های کوچک توصیف کرد. رسانه‌های دولتی هفته گذشته از دستگیری «ده ها نفر از آشوبگران و تحریک کنندگان» خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک گروه حقوق بشری روز جمعه گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین تعدادی از فعالان اتحادیه‌های کارگری و حقوق بشری را به اتهام ارتباط با خارجی‌ها دستگیر کرده‌اند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق‌بشر، اتهام‌ به اعضای جامعه مدنی ایران برای ارتباط با افراد خارجی را تلاشی بی‌اساس برای خاموش کردن حمایت از جنبش‌های اجتماعی در حال گسترش در ایران عنوان کرد.

تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه نیز جزئیات دستگیری دو شهروند فرانسوی را در اوایل ماه جاری اعلام کرد و گفت آن‌ها جاسوسانی بودند که به دنبال ایجاد ناآرامی در ایران بودند.

فرانسه بازداشت آنها را بی اساس دانست و محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده است. این حادثه احتمالا روابط بین این دو کشور را پیچیده‌تر می‌کند. چرا که ممکن است مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام متوقف شود.

در ماه‌های اخیر، معلمان در سراسر ایران دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار بهبود دستمزد و شرایط کاری خود شده‌اند. ده ها نفر در طی این تجمع‌ها دستگیر شده‌اند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در داخل ایران می‌گویند که خدمات اینترنتی از هفته گذشته مختل شده است و این به‌عنوان تلاشی آشکار از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی برای توقف استفاده از رسانه‌های اجتماعی در راستای سازمان‌دهی تجمع‌ها و انتشار ویدئوی اعتراض‌ها تلقی می‌شود. البته با این وجود مسئولان ایرانی هرگونه اختلال در دسترسی به اینترنت را رد کردند.