تورم در اروپا تشدید می‌شود

بانک مرکزی اروپا: تورم نه تنها در کوتاه‌مدت پایین نخواهد آمد که بسیار بالا باقی خواهد ماند

طبق برآورد بانک مرکزی اروپا، در آینده قیمت مواد غذایی در منطقه یورو بیشتر افزایش می‌یابد _ Joseph Prezioso / AFP

بانک مرکزی اروپا با ابراز نگرانی از رشد شدید افزایش تورم جهانی اعلام کرد قیمت‌های تولیدکنندگان (تورم تولید) در منطقه اروپا بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته که این بالاترین رقم در تمام دوران است.

گزارش بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد تورم در ماه مارس به ۷.۵ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با ماه فوریه ۵.۹ درصد بیشتر بوده است. تورمی که امروز به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین و تداوم جنگ در این کشور، اروپا را در معرض تورمی قرار داده که به اعتقاد بانک مرکزی اروپا، نه تنها در کوتاه‌مدت پایین نخواهد آمد که بسیار بالا باقی خواهد ماند.

رشد قیمت انرژی که پس از جنگ در اوکراین آغاز شد، به طور مداوم شیب تندتری به خود گرفت تا اینکه حدود ۴۵ درصد بالاتر از سطح یک سال قبل از آن قرار گرفت. موضوعی که به عنوان عامل اصلی رشد بالای نرخ تورم عنوان می‌شود. برآورد بانک مرکزی اروپا بر آن است که قیمت انرژی در کوتاه‌مدت بالا باقی بماند اما پس از مدتی تعدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تورم در بخش مواد غذایی نیز تحت‌ تاثیر جنگ در اوکراین قرار داشته و با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید، به ویژه رشد قیمت کود، به شدت افزایش پیدا کرده است. بانک مرکزی اروپا با تاکید بر اثر جنگ بر قیمت‌های جهانی مواد غذایی، اعلام کرد که به احتمال زیاد در آینده قیمت مواد غذایی مصرف‌کننده منطقه یورو بیشتر افزایش یابد. در حال حاضر تورم مواد غذایی و سوخت حدود دو برابر هدف‌گذاری پیشین بانک مرکزی اروپا است.

بانک مرکزی اروپا با اشاره به تورم بسیار بالای بخش تولید‌کننده که به گفته این نهاد بالاترین رقم در تمام دوران است، اعلام کرد که جنگ در اوکراین و کرونا در چین نشان می‌دهد که فشارها و تنگناها به احتمال زیاد تشدید شده و بر قیمت‌های مصرف‌کننده در یک دوره نسبتا طولانی تاثیر می‌گذارند.

اما در کنار شوک قیمت انرژی و رشد بالای قیمت کود، دستمزدها نیز عاملی دیگر در رشد قیمت‌ها عنوان شده است. در این زمینه گفته می‌شود که از زمان آغاز رشد تورم تاکنون، تنها تعداد کمی از قراردادهای دستمزد مورد مذاکره مجدد قرار گرفته که این مسئله احتمالا به غرامت‌خواهی جمعی از کارگران به دلیل از دست دادن درآمد منتهی شود. در نهایت بانک مرکزی اروپا با تکیه بر همه این عوامل، چشم‌انداز روشنی برای تورم حداقل در کوتاه‌مدت متصور نبوده و آن را رو به رشد عنوان می‌کند.  

بیشتر از جهان