پوتین: تحریم روسیه جهان را گرسنه و ناامن می‌کند

رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه مسکو به کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا و افزایش قیمت مواد غذایی منجر می‌شود

پوتین: «تحریم‌های غرب موج جدیدی از مهاجرت‌ به راه می‌اندازد» Mikhail Klimentyev / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه این کشور کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا را تشدید می‌کند، موج جدیدی از مهاجرت‌ به راه می‌اندازد و قیمت مواد غذایی را بالاتر می‌برد.

به گزارش رویترز، پوتین در نشستی درباره توسعه تولید مواد غذایی، با تاکید بر لزوم نظارت دقیق روسیه بر صادرات مواد غذایی خود به کشورهای متخاصم، گفت: «تحریم‌های غرب باعث شد بحران جهانی غذا ایجاد شود و قیمت‌ انرژی افزایش یابد.»

تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از حمله نظامی پوتین به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، مسکو را به سمت بدترین بحران اقتصادی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ سوق داده است؛ اگرچه مسکو می‌گوید تاثیر جهانی تحریم‌ها می‌تواند بسیار مهم‌تر باشد. رئیس کرملین پیش‌بینی کرد که پس از تحریم روسیه، قیمت‌های بالاتر انرژی همراه با کمبود کود، غرب را به چاپ پول برای خرید منابع وادار می‌کند و این موضوع به کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر منجر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین همچنین افزود: «در شرایط فعلی که کمبود کود در بازار جهانی اجتناب‌ناپذیر است، باید مراقب عرضه مواد غذایی به خارج از کشور باشیم؛ به ویژه لازم است بر صادرات به کشورهایی که با ما دشمنی دارند، نظارت دقیقی داشته باشیم.»

یکی از متحدان پوتین هفته گذشته هشدار داد که در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو، روسیه می‌تواند عرضه محصولات کشاورزی را فقط به کشورهای «دوست» خود محدود کند.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است که بیشتر آن را به آفریقا و خاورمیانه عرضه می‌کند. این کشور همچنین تولیدکننده عمده کودهای حاوی پتاس، فسفات و نیتروژن است که اصلی‌ترین مواد مغذی برای خاک محسوب می‌شوند.

بر اساس برخی از گزارش‌ها، روسیه در سال بیش از ۵۰ میلیون تن کود تولید می‌کند که ۱۳ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. با توجه به این موضوع، پوتین در سخنرانی خود اشاره کرد که تحریم‌ها تامین کود از روسیه و بلاروس را مختل کرده و در عین حال قیمت‌های بالاتر گاز طبیعی باعث شده است تولید کود در غرب گران‌تر شود.

پوتین همچنین در سخنانی هشدارآمیز به کشورهای اروپایی گفت که مسکو به هر گونه تلاش برای تصاحب دارایی‌های روسیه پاسخی مشابه خواهد داد و چنین اقدامی را «یک سلاح دو لبه» خواند.

سخنرانی رئیس‌جمهوری روسیه یک روز پس از آن انجام شد که آلمان اعلام کرد پس از خروج گازپروم روسیه از همکاری، با در دست گرفتن کنترل گازپروم آلمان، تجارت، ذخیره‌سازی و انتقال گاز را به عهده خواهد گرفت. 

در همین حال دولت بریتانیا نیز ممکن است تصمیم بگیرد وارد این عرصه شود و به طور موقت، خرده‌فروشی بریتانیایی گازپروم روسیه را اداره کند.