صدای مردم از تریبون فوتبالی‌ها؛ وقتی سانسور شکست می‌خورد

در هفته گذشته وریا غفوری، پیروز قربانی، مهدی رحمتی از تریبون فوتبال به گرانی‌ها اعتراض کردند

علاوه بر وریا غفوری فوتبالیست‌های دیگری هم در هفته گذشته در مورد مسائل اجتماعی سیاسی ایران اظهار نظر کردند-عکس: عصرایران

در روزهایی که فقر، مشکلات معیشتی، اجتماعی و سیاسی میزان نارضایتی اجتماعی در میان شهروندان ایرانی را افزایش داده است و کمتر کسی از پشت اندک تریبون‌های باقی مانده در ایران از فرصت استفاده می‌کند تا صدای مردم باشد؛ وریا غفوری برای چندمین بار صدای مردم شد و از اعتراض‌های مردم حمایت کرد.

وریا غفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت بعد از بازی تیمش مقابل فولاد خوزستان رو به خبرنگاران گفت: «من همیشه وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال برایم اولویت نیست و من باید از آن زندگی اجتماعی و جایگاهی که در آن قرار گرفتم استفاده کنم تا زبان مردم باشم.»

وریا غفوری از این گفت که وقتی شرایط مردم را می‌بیند بغض گلویش را می‌گیرد و ناراحت می‌شود که کاری از دستش بر نمی‌آید. او خطاب به مسئولین جمهوری اسلامی گفت: «من نمی‌دانم مسئولین شرمنده نمی‌شوند این موقعیت و وضعیت را می‌بینند؟ من می‌دانم در اهواز خیلی مشکلات هست و خیلی‌ها اعتراض کردند. امیدوارم مردم به آن شکلی که لایغش هستند زندگی کنند. عمر ما کوتاه است و باید سعادتمند زندگی کنیم. این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.»

پس از این اظهارات در برنامه فوتبال برتر که در مورد قهرمانی زودهنگام تیم استقلال صحبت می‌شد، تصویر وریا غفوری کاپیتان این تیم در گرافیک طراحی شده برنامه قرار نداشت و در برنامه هم از او اسمی برده نشد. این برنامه با اجرای محمد میثاقی برگزار شد. مجری ورزشی که پس از حذف عادل فردوسی پور و برنامه نود از تلویزیون، با برنامه فوتبال برتر جایگزین او برای بررسی بازی‌های لیگ ایران شد.

اظهارات وریا غفوری بازتابی بسیار گسترده در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی یافته و چهره‌های ورزشی، هنری و سیاسی مختلفی از او حمایت کرده‌اند، از جمله شاهزاده رضا پهلوی، که در توییتی به ستایش از این فوتبالیست پرداخت.

علی دایی که سال‌ها به عنوان آقای گل فوتبال جهان شناخته می‌شد، در پستی اینستاگرامی در حمایت از وریا غفوری نوشت: «ساکت کردن منتقد، فقط و فقط پاک کردن صورت مساله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند و باید به جای سرکوب، فکر اساسی برای حل مشکلات‌شان کرد. فارغ از رنگ‌ها، از هر فردی که صدای مردمش است حمایت می‌کنم. همانطور که در تمامی این سال‌ها تلاش کردم حامی و صدای مردم سرزمینم باشم.» 

پس علی دایی در اینستاگرام بیش از یک میلیون لایک گرفت.

پس از سخنان وریا غفوری، در روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت استقلال در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف آلومینیوم اراک رفت. از ابتدای این بازی هواداران تیم استقلال تهران از روی سکوها به تشویق وریا غفوری پرداختند تا نشان دهند در این شرایط حامی کاپیتان تیم‌شان هستند. تماشاگران تیم استقلال علاوه بر شعار «وریای باغیرت، حرف تو حرف ملت» در سراسر بازی و همچنین همزمان با تشویق ایسلندی در پایان بازی نام او را فریاد می‌زدند. وریا پس از پایان بازی با تقدیر از هوادارانی که نامش را فریاد می‌زدند گفت: «تا آخرین روزی که زنده هستم این لطف مردم یادم می‌ماند.»

فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال تهران نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی به حمایت از کاپیتان تیمش پرداخت. او در واکنش به سوال خبرنگار برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» گفت: «من جواب برنامه فوتبال برتر را نمی‌دهم. وقاحت در چه حد؟ وقتی شما به خودتان اجازه می‌دهید، عکس کاپیتان تیم من را از صفحه تلویزیون حذف می‌کنید، من هیج‌ وقت جواب شما را نمی‌دهم.»

مجیدی در صحبت‌هایش به این اشاره کرد که از نهادهایی تحت فشار قرار گرفته است که در این برنامه تلویزیونی شرکت کند. او در ادامه گفت: «این که فشار بیاورید که باید به این برنامه بیایی؛ ما باید نداریم. من فرزند حجازی هستم و کسی به من نمی‌تواند بگوید که باید به این برنامه بیایی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهایی که رسانه‌های داخل ایران با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند و صدای اعتراض‌های سراسری امکان پخش از این رسانه‌ها را ندارد؛ به سختی می‌توان یک تریبون رسمی پیدا کرد که بشود از مشکلات مردم سخن گفت. صدا و سیمای ایران با پخش برنامه‌هایی در حمایت سیاست «جراحی اقتصادی» دولت رئیسی، سعی در عادی سازی شرایط دارد و از سوی دیگر صدای معتراضان در خیابان سانسور و سرکوب می‌شود. در روزهایی که نیروهای امنیتی با تیراندازی مستقیم به سمت معترضان سعی در خاموش کردن این صدا دارند، گویا به جای کارشناسان و روزنامه‌نگاران، وظیفه هنرمندان و ورزشکاران است که صدای مردم باشند.

علاوه بر وریا غفوری فوتبالیست‌های دیگری هم در هفته گذشته در مورد مسائل اجتماعی سیاسی ایران اظهار نظر کردند. سید مهدی رحمتی سرمربی تیم آلومینیوم اراک پس از بازی با استقلال در گفتگوی زنده با تلویزیون ایران با تبریک قهرمانی تیم استقلال گفت: «واقعا در این شرایط که مردم اوضاع بد اقتصادی دارند این قهرمانی برایشان خوشحالی آورد. اصلا قابل توجیه نیست شرایط بد مردم. مگر چه اتفاقی افتاده است در مملکت ما که این همه گرانی باشد و مردم تحت فشار قرار بگیرند.»

پیروز قربانی سرمربی تیم ریکا بابل، روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی تیمش در لیگ آزادگان با انتقاد از وضعیت بد اقتصادی گفت: «من از این تریبون استفاده می‌کنم و میگویم. متاسفانه مردم ما خیلی تحت فشار هستند. نمی‌دانم پخش می‌کنید یا نه. آقای مسئولی که به اشتباه رفتید در یک جایی قرار گرفته‌اید، یک سری مردم شرمنده زن و بچه‌شان هستند و نان شب را نمی‌توانند برای خودشان فراهم کنند. حتی من اگر اشتباهی پست گرفتم خیانت به ملتم است. اگر نمی‌توانم کاری کنم باید ول کنم و بروم تا آدم‌های متخصص سر کار بیایند و مردم از این شرایط نجات پیدا کنند.»

پیش از این جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان هم ۱۸ اردیبهشت در نشست پیش از بازی با تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با انتقاد از شرایط اقتصادی ایران گفت: «در شرایطی که مردم متحمل فشارهای سخت اقتصادی در زندگی هستند، حضور تماشاگران در استادیوم‌ها یک کار بسیار بزرگ و از خودگذشتگی است. ما از نظر معیشتی نمی‌توانیم هیچ کمکی به مردم کنیم اما امیدوارم مسولان کشور به فکر مردم و افرادی که زیر فشار زندگی می‌کنند، باشند. من صحبتم سیاسی نیست و دوست ندارم سیاسی صحبت کنم اما دغدغه مردم و ناراحتی مردم را باید گفت تا مسولان پیگیری کنند.»

علی کریمی همزمان با اعتراض‌های مردم با پست‌هایی در اینستاگرام از وضعیت بد اقتصادی انتقاد کرد. پس از این اتفاق سیده راضیه طاهریان، خبرنگار در توییتر خود نوشت: «مورد داریم که توی عمارت چند ده میلیاردی زندگی می‌کنه و قبض برق خونه‌اش از حقوق ماهانه کارگرها بالاتره، اونوقت پست گذاشته حالا باید برای یک تیکه نان جان بکنیم اشاره نمی‌کنم که اسمش علی کریمیه!»

علی کریمی خیلی زود به این پست واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «افتخار می‌کنم که با عرق ریختن برای خانواده‌ام یک خونه درست کردم! نه مثل امثال شما که با رانت و هزارتا کثافت‌کاری شکم‌تون رو سیر می‌کنید. تو اگه واقعا بویی از آدمیت برده بودی یه سرچ می‌کردی که من درآمدم از چه طریقی بوده!! پته‌تون خیلی وقته رو شده مادام.»

البته این خبرنگار هم دوباره به علی کریمی واکنش نشان داد و او را تهدید به شکایت کرد و گفت: «علی کریمی چندین استوری روی یک توییت من منتشر کرد و به من تهمت‌های ناروایی زد و باعث شد تا طرفدارانش به من حمله و فحاشی کنند. به خاطر همه این فحش‌ها و تهمت‌ها حق شکایت من از علی کریمی محفوظه و ازش شکایت می‌کنم.»