شیر مخصوص توله‌یوزها یک هفته پس از ارسال از آمریکا، به آن‌ها داده شد

سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ادعا کرده بود که شیر مخصوص توله‌یوزها به دلیل تحریم‌ها تامین نشد

یک روز پس‌ از آنکه معاون سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ادعا کرد تامین شیر مخصوص توله‌یوزهای «ایران» به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست و استفاده از شیر بی‌کیفیت عامل تلف شدن دومین توله‌ یوز «ایران» بوده است، بهرنگ اکرامی، پزشک معتمد این سازمان، افشا کرد که شیر مخصوص توله‌یوزها از آمریکا رسیده بود، اما با یک هفته تاخیر به آن‌ها داده شد.

این دامپزشک با انتقاد از سکوت رسانه‌ای درباره تولد توله‌یوزها گفت: «پروژه باروری یوزپلنگ ایرانی دو سال زمان برد؛ اما با بی‌تفاوتی سازمان محیط‌ زیست به پایان رسید.»

اکرامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد که وظیفه‌ او باروری «ایران» بود و افزود: «وظیفه نگهداری و تیمار توله‌ها برعهده تیمارگر سازمان محیط‌ زیست بود. من پس از تحویل توله‌ها به تیمارگر، توران را ترک کردم و پس‌ از آن بود که توله اول به دلیل شیردهی اشتباه تلف شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکرامی ادامه داد: «در روز چهارم تولد توله‌ها، از دکتر اکبری، معاون سازمان محیط‌ زیست، درخواست کردم توله‌ها به تهران منتقل شوند اما این اتفاق به تاخیر افتاد؛ تا اینکه تلفنی به من اطلاع دادند که توله دوم در راه تهران تلف شده است.»

به گفته او، توله سوم اکنون در تهران است اما اگر سازمان محیط‌ زیست همچنان به تولد توله‌یوزها بی‌تفاوت باشد، توله سوم هم تلف می‌شود.

روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، پس از تلف شدن دومین توله‌یوز «ایران»، حسن اکبری، معاون سازمان محیط‌ زیست، از احتمال تلف شدن توله‌یوز سوم خبر داد و گفت که او نیز مشکل گوارشی دارد. او همچنین تایید کرد که دومین توله‌یوز به‌دلیل مصرف شیر بی‌کیفیت جان باخته است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست این موضوع را به تحریم‌ها ارتباط داد و مدعی شد: «شیر با‌کیفیت برای این‌گونه خاص در کشور وجود ندارد و تمامی شیرها به‌دلیل تحریم، مستقیم خریداری نمی‌شوند و همین باعث شد توله دوم تلف شود.»

در واکنش به این ادعا، بهرنگ اکبری افشا کرد که یک فرد حامی شیر مخصوص توله‌ها را از آمریکا به ایران فرستاده بود، اما سازمان محیط‌ زیست با یک هفته تاخیر آن را به توله‌ها داد.

مسئول باروری «ایران» در ادامه گفت که تولد توله‌یوزها برای سازمان محیط‌ زیست اهمیتی نداشت. به گفته او، اکنون باید بهترین دامپزشک‌های کشور در اختیار این سازمان باشند؛ اما هنوز دنبال متخصص تولیدمثل می‌گردند.

پیش‌تر علیرضا شهرداری، کارشناس و امدادگر حیات‌وحش، نیز که چند روزی اصول نگهداری و مراقبت از توله‌های یوزپلنگ را به تیم مراقبت آموزش می‌داد، گفته بود: «در ابتدای حضورم، نوع شیر و سرشیشه‌ای را که یوزها از آن شیر می‌خوردند عوض کردم و بارها و بارها نحوه صحیح شیر دادن و زاویه درست شیردهی به توله‌ها را به کارشناسان نشان دادم. توله‌ها در اتاقی ۹ متری نگهداری می‌شدند که محل زندگی محیط‌بان بود و به‌هیچ‌وجه شرایط استاندارد را نداشت.»

به گفته علیرضا شهرداری، «پنهان‌کاری و فقدان اطلاع‌رسانی درباره مشکلات یوزها و نیز کمک نگرفتن از متخصصان واقعی» از دلایل اصلی تلف شدن توله‌ها به شمار می‌روند.

ماده یوزپلنگی که ۱۱ اردیبهشت در پارک ملی توران سه توله‌ نر به دنیا آورد و خبرساز شد «ایران» نام دارد. نخستین توله او ۱۴ اردیبهشت تلف شد و مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌ زیست مدعی شدند که «ناهنجاری و چسبندگی ریه» علت مرگ او بود. خبر تلف شدن دومین توله‌یوز ایران هم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام شد و حالا، گفته می‌شود که توله سوم هم وضعیت مناسبی ندارد.

سرزمین ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی به شمار می‌رود و این گونه جانوری در معرض خطر جدی انقراض است. در حال حاضر، ۱۲ یوزپلنگ در ایران‌ وجود دارند که فقط دو قلاده از آن ماده‌اند.