بنی گانتس:‌ ایران نصب هزار سانتریفیوژ پیشرفته را تکمیل می‌کند

«می‌شود جلوی هزینه جنگ در آینده را گرفت، یا با مذاکرات سختگیرانه‌تر قدرت‌های جهان با ایران، آن را کاهش داد»

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۷ مه، گفت که ایران مشغول کار روی سانتریفیوژهای پیشرفته اورانیوم در سایت‌های زیرزمینی جدیدی است که در نزدیکی نیروگاه اتمی نطنز احداث شده است. او همچنین ارقامی را ارائه داد که بالاتر از آمار ارائه‌شده ناظر سازمان ملل متحد است.

دستگاه‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز، در سطوح بالاتر با هدف ساختن سلاح به کار می‌روند. قدرت‌های جهان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را زیر نظر دارند و برای رسیدن به توافق اتمی تلاش می‌کنند.

بنی گانتس در سخنرانی در دانشگاه ریخمن در هرتصلیا در نزدیکی تل‌آویو، گفت:‌ «ایران تلاش می‌کند تا تولید و نصب هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶ را در تاسیسات اتمی‌اش، از جمله در تاسیساتی که در اعماق زمین در نطنز ساخته است، تکمیل کند.»

گانتس گفت: «ایران به انباشت دانش و روند بازگشت‌ناپذیر پژوهش، توسعه و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد.»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، ایران فقط چند هفته با تولید مواد کافی برای ساخت بمب فاصله دارد. او گفت یکی از درس‌های جنگ اوکراین این است که برای جلوگیری از وقوع جنگ‌ها «بهتر است هرچه زودتر از فشارهای اقتصادی، سیاسی و در صورت لزوم نظامی استفاده شود. این در مورد وضعیت ایران نیز صدق می‌کند.»   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش ۳ مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران در مجموع سه آبشار آی‌آر۶ که بالغ بر ۶۰۰ دستگاه می‌شود، نصب کرده است یا قصد نصب آن‌ها را دارد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه گذشته گفته بود که ایران کارگاه زیرزمینی جدیدی را برای ساخت قطعات سانتریفیوژ در نطنز تاسیس کرده است.

بنی گانتس در ادامه به تهدید دیرینه اسرائیل مبنی بر اقدام نظامی اشاره کرد و گفت در صورت به بن‌بست رسیدن دیپلماسی در جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی، گزینه نظامی موجود است.

گانتس گفت: «می‌شود جلوی هزینه چنین جنگی در آینده را گرفت یا با مذاکرات سختگیرانه‌تر قدرت‌های جهان، این هزینه را کاهش داد.»

او گفت:‌ «امروز هزینه مقابله با چالش ایران در سطوح منطقه‌ای و جهانی بیشتر از یک سال پیش و کمتر از سال آینده است.»

مذاکرات میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی بر سر برنامه اتمی تهران متوقف شده است.

به گزارش اورشلیم پست، ارتش اسرائیل بعید می‌داند مذاکرات میان ایران و غرب به نتیجه برسد و به‌شکل جدی روی چند گزینه نظامی، در صورت شکست مذاکرات، کار می‌کند. ارتش اسرائیل معتقد است آمریکا علاوه بر اعمال تحریم، باید یک گزینه واقعی نظامی را نیز روی میز بگذارد و تنها در این صورت است که ایران مذاکرات و اسرائیل را جدی می‌گیرد.

گانتس می‌گوید که شمار تسلیحات راهبردی که در یک سال گذشته در اختیار نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن قرار گرفته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

پیش‌تر در هفته جاری، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که گانتس قرار است روز چهارشنبه ۱۸ مه، به ایالات متحده آمریکا سفر و با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ملاقات کند.