فرمانده نیروهای مقاومت در پنجشیر: در نبردهای اخیر ۲۰۰ طالب کشته و زخمی شدند

در تازه‌ترین مورد، سه غیرنظامی در اندراب و یک غیرنظامی در پنجشیر کشته شدند

فرمانده جبهه مقاومت خواستار تحقیقات بی‌طرفانه در مورد کشتار و شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب و تخار شد-Khalid Amiry/ فیس‌بوک

خالد امیری، فرمانده عمومی قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، شامگاه یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در توییتی نوشت که در درگیری‌های یک هفته اخیر در پنجشیر و اندراب، ۲۰۰ تن از نیروهای طالبان کشته و زخمی شده‌اند. فرمانده قرارگاه‌های جبهه مقاومت در پنجشیر افزود: «وقتی که آنان [طالبان] از نیروهای مقاومت شکست خوردند، برای انتقام به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متوسل شدند.»

به گفته خالد امیری، طالبان در پنجشیر، اندراب و ورسج مردم محلی را دستگیر، زندانی، شکنجه و تعداد زیادی را به قتل رسانده‌اند که در میان آن‌ها کودکان و افراد کهنسال نیز بوده‌اند.

فرمانده جبهه مقاومت ملی اضافه کرد: «طالبان به‌زور به خانه‌های وارد مردم شد و از آنجا به عنوان سنگر استفاده کرد. آنان حتی دام‌های مردم را هم کشتند.» او از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی خواست در مناطق جنگی تحقیقاتی مستقل را آغاز کنند.

خالد امیری یکی از فرماندهان ارشد نیروهای کماندو در ارتش دولت پیشین افغانستان بود که پس از فرار اشرف غنی و ورود طالبان به کابل در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، با نیروهای تحت امر خود به پنجشیر رفت و به جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود پیوست. او اکنون فرماندهی عمومی نیروهای این جبهه در پنجشیر را به عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبرد میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان، از شامگاه جمعه، ۱۶ اردیبهشت، در روستای دره عبدالله‌خیل شهرستان دره استان پنجشیر آغاز شد و سپس به بخش‌های مختلف پنجشیر گسترش یافت. در نتیجه حملات نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت، ۲۲ جنگجوی طالبان در شهرستان دره و آبشار کشته شدند.

طالبان برای ضربه زدن به جبهه مقاومت ملی، صدها نیروی جدید از استان‌های جنوبی و شرقی افغانستان به پنجشیر منتقل کرد که در نتیجه درگیری‌های شدید، نیروهای جبهه مقاومت ملی به نواحی دوردست در دل کوه‌های پنجشیر عقب‌نشینی کردند.

طی یک هفته گذشته، منابع متعددی از شهرستان‌های دره و آبشار استان پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان در جریان حمله به این دو شهرستان، غیرنظامیان را هم بازداشت، شکنجه و تیرباران کرد و شماری از ساکنان این نواحی اینک در زندان‌های طالبان‌اند.

روز یکشنبه، بخشی از نیروهای طالبان از شهرستان دره استان پنجشیر خارج و به شهرستان پریان مستقر شدند. صدها نیروی مسلح طالبان هنگام ورود به شهرستان پریان به سمت ساکنان محلی که در زمین‌هایشان در حال کشاورزی بودند، تیراندازی کردند. منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که در جریان تیراندازی طالبان به ساکنان روستای شالکچه، یک نفر به نام نوررحیم کشته و فردی دیگر به نام هدایت‌الله زخمی شد. این دو برادر هنگام ورود طالبان به پریان در حال کار در مزرعه خود بودند.

هم‌زمان با درگیری‌ها در پنجشیر، طالبان به شهرستان‌های ده‌صلاح، بنو، پل‌حصار و خوست استان بغلان و شهرستان ورسج در استان تخار نیز لشکرکشی کرد. بر اساس گفته‌های ساکنان محل، طالبان در نخستین اقدام، به بازداشت گسترده غیرنظامیان به‌ویژه بستگان و آشنایان نیروهای جبهه مقاومت ملی پرداخت و از این طریق تلاش کرد نیروهای جبهه مقاومت را وادار به تسلیم کند.

در آخرین مورد، روز یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، پیکرهای تیرباران‌شده سه نفر به نام‌های حسن، ساکن روستای انامک، عبدالغنی، ساکن روستای باغ‌دره، و مجاهد، ساکن روستای اولاد، در شهرستان پل‌حصار از ناحیه پارنده در این شهرستان پیدا شد. این افراد یک هفته قبل به اتهام همکاری با نیروهای جبهه مقاومت ملی در خانه‌‎های خود بازداشت و در زندان‌های طالبان زیر شکنجه، کشته شدند.

سخنگویان طالبان ضمن اینکه وارد شدن تلفات به نیروهای این گروه در نبردهای اخیر در پنجشیر و اندراب را رد می‌کنند، شکنجه، آزار، زندانی و تیرباران کردن غیر نظامیان را نیز منکر می‌شوند. در چند روز اخیر، رسانه‌های وابسته به طالبان با تهیه گزارش‎‌هایی از پنجشیر، تلاش کردند نشان دهند هیچ‌ درگیری و جنگی در آن استان جریان ندارد و همه‌چیز عادی است؛ اما جنگجویان طالبان با انتشار عکس و ویدیو از جریان جنگ در پنجشیر در توییتر، درباره آنچه در پنجشیر می‌گذرد، اطلاع‌رسانی می‌کنند. آنان حتی از آتش زدن خانه‌هایی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای جبهه مقاومت ملی‌اند، در توییتر ویدیو منتشر کرده‌اند.

با این حال پس از یک هفته، درگیری در پنجشیر، اندراب و تخار فروکش کرده‌ است، اما به دلیل اعمال سانسور شدید بر رسانه‌ها، جلوگیری از حضور خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در منطقه و همچنین منع شدید ساکنان محلی از اطلاع‌رسانی درباره اوضاع، از میزان تلفات واردشده به دو طرف درگیری و غیرنظامیان جزئیات دقیق و نهایی در دست نیست.