گفت‌وگوی بلینکن با وزرای خارجه کشورهای اروپایی‌ در مورد برجام

وزیر خارجه آمریکا در توییتی، از گفت‌وگو با وزرای امور خارجه چند کشور اروپایی درباره تلاش برای دستیابی به توافق با ایران خبر داد

«مقام‌های غربی عموما امید خود به امکان احیای برجام را از دست داده‌اند» - John MACDOUGALL / AFP 

در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در برلین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با همتایان اروپایی خود، در مورد وضعیت اوکراین و مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

به گزارش بیزینس استاندارد، بلینکن با آنالنا باربوک، وزیر خارجه آلمان، الیزابت تراس، وزیر خارجه بریتانیا، و فیلیپ اررا، مدیر کل امور سیاسی و امنیتی فرانسه، دیدار کرد. آن‌ها در مورد پاسخ مستمر به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت‌وگو کردند و توافق برجام نیز بخش دیگری از این مذاکرات بود. 

بلینکن همچنین با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هم در برلین دیدار و بر کمک‌های امنیتی و اقتصادی به کی‌یف تاکید کرد. بلینکن در توییتی در این زمینه نوشت: «حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ثابت و پایدار است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که در ملاقات‌های انجام‌شده، بلینکن جزئیات مربوط به کمک امنیتی ایالات متحده برای تقویت دفاعی اوکراین را بیان کرد. وزرای خارجه آمریکا و اوکراین در مورد تاثیر تهاجم روسیه بر امنیت غذایی جهانی هم صحبت کردند و متعهد شدند که برای صادرات اوکراین به دنبال راه‌حلی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای خارجه ناتو روز یکشنبه در برلین دیدار کردند تا در مورد درخواست احتمالی عضویت فنلاند و سوئد و همچنین تایید مجدد حمایت ناتو از اوکراین در پی تهاجم روسیه صحبت کنند.

از آنچه در این دیدارها گذشت، جزئیات زیادی منتشر نشد اما آنتونی بلینکن در توییتر نوشت: «امروز با همتایان خود از آلمان، بریتانیا و فرانسه درباره برنامه‌هایمان برای ادامه حمایت از اوکراین و در عین حال لزوم پاسخگو کردن پوتین (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه) گفت‌وگو کردیم. همچنین درباره تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق متقابل با ایران درباره بازگشت به برجام مذاکره شد.»

گفته‌های بلینکن در شرایطی است که پس‌ از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در وین و در حالی که دو طرف‌‌ از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت به برجام خبر داده بودند، این مذاکرات دو ماه است که به‌ دلیل برخی اختلاف‌های باقی‌مانده متوقف مانده است و حتی بسیاری از ناظران از احتمال به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوها خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز ۲۳ اردیبهشت در گزارشی به نقل از منابع مطلع، گفت که مقام‌های غربی عموما امید خود به امکان احیای برجام را از دست داده‌اند و همین امر باعث شده است به این فکر باشند که از چه راه‌های دیگری می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد. این در حالی است که با توجه به اقدام روسیه در اشغال اوکراین، طرفین برجام میان خود نیز اختلاف‌های گسترده‌ای دارند.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای، چند روز گذشته در تهران بود. بسیاری از ناظران حضور مورا را آخرین فرصت احیای برجام می‌دانند؛ اما چهار مقام که بدون ذکر نام، با خبرگزاری بلومبرگ صحبت کردند، گفتند بعید است سفر مورا به جایی برسد. سامی آدیرنی و جاناتان تیرون در تحلیلی که بلومبرگ روز پنجشنبه منتشر کرد به پایین بودن احتمال موفقیت مذاکرات اشاره کردند و نوشتند: «امیدها زیاد نیستند.»