قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا از مرز یک میلیون نفر گذشت

پزشکان می‌گویند هزاران نفر به «کووید درازمدت» مبتلا شده‌اند که در برخی ممکن است ماه‌ها طول بکشد

 گرامیداشت قربانیان ویروس کرونا با قرار دادن پرچم در اطراف بنای یادبود واشنگتن- Alex Edelman / AFP

بنا به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند که بیشترین شمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری در بین کشورهای جهان به شمار می‌رود.

مرکز منابع ویروس کرونا در دانشگاه جانز هاپکینز، می‌گوید که از هر ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا، ۲۹۱ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. جمعیت آمریکا ۳۳۲ و نیم میلیون نفر است.

در میان کشورهایی که بیشترین آسیب را از همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شدند، نرخ مرگ‌ومیر فقط  در دو کشور برزیل و لهستان، از ایالات متحده بالاتر است.

مرگ مستقیم بر اثر ابتلا به کووید-۱۹، تنها یکی از معیارهای آسیب‌های ناشی از همه‌گیری است. مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال ۲۰۲۱، جان دست‌کم ۱۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است. بیماری‌های مزمن، مانند نارسایی قلبی، فشار خون، و زوال عقل، نیز به شمار «مرگ‌های بیش از حد»ی که در بر گیرنده سایر بیماری‌های تشدید شده بر اثر همه‌گیری و موارد مرگ مستقیم بر اثر کووید-۱۹ است، افزوده‌اند. این آمار در اواسط فوریه ۲۰۲۲ از مرز یک میلیون نفر عبور کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پژوهشگران، شمار بسیار بالای موارد مرگ در آمریکا، این کشور را از دیگر کشورهای ثروتمند متمایز کرده است و نابرابری، نظام بهداشت و درمان نامتمرکز، وضعیت سیاسی دوقطبی، و سومدیریت حکومت و مردم، ازعواملی برشمرده‌ شده است که به بحران سلامت دامن زده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، شمار سیاه‌پوستان، آمریکایی‌های لاتین‌تبار و مهاجران از کشورهای آمریکای جنوبی، و سرخپوستان در ایالات متحده آمریکا که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ بیمار و بستری شدند و جان سپردند، در برخی دوره‌ها به دو برابر آمریکایی‌های سفیدپوست رسیده است.

ایالات متحده در اصلاح نظام بهداشت و درمان خود همواره با مشکل مواجه بوده است. میزان واکسیناسیون در ابتدای کار، به‌ ویژه برای جوامع اقلیت، کم‌درآمد، و ساکنان مناطق دورافتاده، کند بود.

علاوه بر این، سلامت روان شهروندان نیز دچار مشکلات شده است و میلیون‌ها نفر از دستیابی به خدمات بهداشت روانی که در مدارس ارائه می‌شد، محروم شده‌اند. پزشکان و بیمارستان‌های مخصوص کودکان گفته‌اند که وضعیت سلامت روان در میان کودکان بحرانی است، و یک تحقیق مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا حاکی از افزایش چشمگیر بیمارانی است که بر اثر اختلال‌های عادات غذا خوردن، به مراکز درمانی رجوع می‌کنند.

با کاهش شمار کودکانی که وعده‌های غذایی را در مدارس دریافت می‌کردند، میلیون‌ها کودک نیز در خطر ناامنی غذایی قرار دارند.

با تمام این‌ها نمی‌توان تقصیر را یکسره بر گردن همه‌گیری انداخت، چرا که تکیه آمریکا بر نظام بهداشت و درمان گران و خصوصی، تنها دلیل شمار بالای مرگ‌ومیر نیست.

گاردین می‌نویسد که سیاست‌های بنیادین دولت آمریکا، از جمله استقلال ایالات در اتخاذ تصمیم‌های مربوط به همه‌گیری، و عادات فرهنگی و خوراکی و اجتماعی نیز در عملکرد ضعیف آمریکا در مواجهه با کووید-۱۹ موثر بوده‌ است.

مرگ تنها نتیجه جدی کووید نیست و پزشکان می‌گویند هزاران نفر به «کووید درازمدت» مبتلا شده‌اند که در برخی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. یک تحقیق مرکز پیشرفت آمریکا نیز می‌گوید که ابتلا به «کووید درازمدت» باعث ازکارافتادگی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ شده است.