موج گرما در تگزاس شش نیروگاه برق را از مدار خارج کرد

از اهالی ایالت تگزاس درخواست شد که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند

سازمان ملی هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کرده بود که «موج گرمای فصلی زودرس گسترده‌ای باعث شود در منطقه دالاس-فورت وورت، دمای هوای بالقوه در روز یکشنبه به بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۷ درجه سانتیگراد) برسد-Canva

در پی از مدار خارج شدن نامنتظره شش نیروگاه، مجری (operator) شبکه اصلی برق تگزاس از اهالی این ایالت خواسته است در موج محتمل گرمای آخرهفته، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

شورای قابلیت اطمینان الکتریکی تگزاس (ERCOT) از اهالی این ایالت خواسته است در بازه ۳ تا ۸ بعدازظهر ‌روزهای شنبه ۱۴ مه و یکشنبه ۱۵ مه (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت)، درجه ترموستات‌ها را روی ۷۸ درجه فارنهایت (۲۵.۵ درجه سانتیگراد) یا بالاتر تنظیم کنند و از وسایل برقی بزرگ‌تر [پرمصرف‌تر] استفاده نکنند.

در بیانیه روز ۱۳ مه این سازمان آمده است: «با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا که تقاضای مصرف در سراسر تگزاس را به میزان بی‌سابقه‌ای بالا برده است، همکاری تنگاتنگ ارکوت با صنعت برق ادامه دارد تا اهالی تگزاس به برق مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملی هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کرده بود که «موج گرمای فصلی زودرس گسترده‌ای باعث شود در منطقه دالاس-فورت وورت، دمای هوای بالقوه در روز شنبه به اوج بی‌سابقه ۹۷ درجه فارنهایت (۳۶.۱ درجه سانتیگراد) و در روز یکشنبه به بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۷ درجه سانتیگراد) برسد. طبق پیش‌بینی‌ها، دما در سراسر هفته آینده همچنان بالا خواهد بود.»

طبق هشدار سازمان هواشناسی فدرال، «اوج گرما در حد ۹۰ و ۱۰۰ درجه فارنهایت، افرادی را که تجهیزات سرمایشی ضعیف دارند یا به حساسیت‌های فصل گرم دچارند، در معرض خطر قرار می‌دهد.»

معلوم نیست چرا نیروگاه‌ها روز جمعه از کار افتادند. به گزارش تگزاس تریبون، این حادثه منجر به تولید نشدن حدود ۲۹۰۰ مگاوات برق شد که می‌توانست برق بیش از ۵۸۰ هزار خانه را تامین کند.

اپراتورها معمولا وقتی شروع می‌کنند به درخواست از مردم برای مصرف کمتر برق که شبکه‌ از تولید مقدار مطمئنی از برق اضافی برای جلوگیری از قطعی برق، عقب می‌افتد.

طبق اعلان‌های ارکوت، از صبح شنبه «برق کافی برای تامین نیازهای اخیر وجود خواهد داشت.»

«امروز @PUCTX و@ERCOT_ISO را در دفتر فرماندار دیدم.

همکاری تنگاتنگ ما ادامه دارد تا شبکه برق تگزاس مطمئن باقی بماند و پاسخگوی نیازهای اهالی تگزاس باشد.» pic.twitter.com/QpkfTzmkun

شرکت‌های مجری [شبکه] برق اغلب پیش از دوره‌های مصرف زیاد انرژی، مانند به راه افتادن موج گرما، از ساکنان می‌خواهند برق کمتری مصرف کنند یا از استفاده زیاد از لوازم برقی پرمصرف، مانند ماشین‌های شوینده و خشک‌کن خودداری کنند؛ هرچند، به علت از کار افتادن شبکه و قطعی برق در سراسر این ایالت که موجب چندین روز بی‌برق ماندن میلیون‌ها نفر در یخبندان شد، اهالی تگزاس در حالت آماده‌باش قرار دارند. در آن روزها طوفان بزرگ زمستانی و یخی موجب افزایش تقاضای برق و از کار افتادن نیروگاه‌ها و تاسیسات گاز طبیعی شد.

بحران برق دست‌کم جان ۲۴۶ نفر را گرفت، اما طبق برخی برآوردها فهرست جان‌باختگان شامل بیش از ۷۰۰ نفر می‌شود.

این ایالت در سال بعد از آن نهادهای تنظیم مقررات جدیدی منصوب کرد و مشغول اصلاح قوانین شد، اما متخصصان ادعا می‌کنند که این ایالت در طوفان زمستانی بعدی نیز به همان اندازه آسیب‌پذیر خواهد بود، مخصوصا با توجه به این که بحران فزاینده تغییرات اقلیمی احتمالا باعث وقوع بیشتر چنان رویدادهای آب و هوایی شدیدی خواهد شد.

فروپاشی تقریبا کامل شبکه برق این ایالت در سال گذشته همچنین می‌تواند بر اثر تصمیم مقررات‌زدایی عملی  شبکه در سال ۱۹۹۹ باشد که کنترل شبکه تامین برق این ایالت را به شبکه‌ای مبتنی بر بازار و متشکل از شرکت‌های مجری و سامانه‌های انرژی خصوصی بسپارند.

© The Independent

بیشتر از جهان