صرفه‌جویی در مصرف برقِ بزرگراه‌های تهران

صنعت برق با محدودیت زیاد برای تامین سوخت نیروگاه‌ها مواجه است

سال گذشته نیز خاموشی‌های ناگهانی برق در مناطقی از تهران و برخی شهرستان‌ها، مردم را غافلگیر کرد - عکس از ایرنا

آخرین اخبار حاکی از آن است که روشنایی برخی از معابر شهر تهران و تعدادی از بزرگراه‌ها، با تاریک‌شدن هوا خاموش می‌مانند.

سال گذشته نیز خاموشی‌های ناگهانی برق در مناطقی از تهران و برخی شهرستان‌ها، مردم را غافلگیر کرد. سخنگوی صنعت برق ایران، دلیل قطع برق در تهران و تعدادی از استان‌های کشور را افزایش مصرف گاز و مشکل تامین سوخت نیروگاه‌های گازی عنوان کرده بود.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، صنعت برق با محدودیت زیادی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها مواجه است.

مصطفی رجبی مشهدی همچنین گفته بود، به دلیل سرد شدن هوا، مصرف گاز در ایران افزایش پیدا کرد و این باعث شد نیروگاه‌هایی که با سوخت گاز کار می‌کنند، با مشکل تامین سوخت مواجه شوند. از این‌رو خاموشی‌هایی در برخی نواحی رخ می‌دهد.

اما خاموشی برخی معابر و بزرگراه‌های تهران در روزهای گذشته سوال‌برانگیز شده است. برخی از شهروندان، ناامن شدن شهر را پیش‌بینی کرده‌اند و برخی احتمال افزایش تصادف را هشدار داده‌اند.

در برخی گزارش‌ها آمده است در چند روز گذشته، از ساعت ۱۷ تا ۷ صبح روز بعد، چراغ‌های بزرگراه‌های یادگار امام، نیایش، چمران، برخی بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر خاموش بوده است.

یکی از مسئولان روابط عمومی توانیر در این‌باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت معابر و بزرگراه‌های استان تهران، راس ساعت ۲۱ با هماهنگی راهور خاموش می‌شوند.

به گفته او خاموشی‌های معابر تهران، همزمان با منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، با هدف کاهش میزان مصرف انرژی برق انجام می‌شود. در نتیجه خاموشی‌ها، مصرف گاز نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

این مقام مسوول همچنین اضافه کرد در صورتی که نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند، پایداری شبکه برق دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل صنعت برق، همه توان خود را برای اجرای مصوبات و دستورات دولت به کار خواهد بست.

گفته می‌شود قطع‌شدن برق، شرایط عبور و مرور را برای تردد وسائل نقلیه و عابران سخت کرده است.

این در حالی است که مقام‌های دولتی در ایران، در مورد خاموشی‌های سال گذشته نیز گفته بودند این خاموشی‌ها برای پایدار نگه‌داشتن شبکه برق بسیار ضروری است.

سخنگوی صنعت برق ایران در بهمن ماه سال گذشته و به دنبال خاموشی در پایتخت و برخی استان‌ها گفته بود که به دلیل سردشدن هوا در کشور و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، اولویت با تامین گاز است. به همین جهت، میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش منابع مالی و نبود سرمایه‌گذار خارجی، از عمده‌ترین مشکلات صنعت برق ایران در چند سال گذشته بوده است.

ضمن اینکه به دلیل تحریم‌هایی که صادرات نفت را غیرممکن کرده است، با صادرات برق به کشورهای همسایه در سال‌های گذشته، دولت تلاش کرده است برخی هزینه‌های خود را تامین کند.

بیشترین صادرات برق ایران به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان بوده است.

از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها، وزارت نفت ایران نمی‌تواند مازوت (نفت کوره) بفروشد. سال گذشته عیسی کلانتری، رئيس سازمان محیط‌‌زیست ایران اعلام کرد «پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.»

 سوزاندن مازوت برای تامین نیروی مصرفی نیروگاه‌های برق، مسیری است که دولت در سال‌های اخیر ناچار به تجربه آن بوده است. از این طریق، از یک سو در مصرف گاز صرفه‌جویی کرده است، از دیگر سو مازوتی که روی دستش مانده را به فروش رسانده است. البته در قبال آن، هزینه بزرگ‌تری همچون آلودگی هوای تهران را باعث شده است.

در روزهای اخیر، آلودگی هوای تهران به عدد ۱۶۵ رسید و مرز هشدار را رد کرد. از این‌رو، زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، اعلام کرد آلودگی مازوت (نفت کوره) تهران افزایش قابل توجهی داشته است.

خانم نژاد بهرام گفته بود: «چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پرشده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم به این موضوع تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهر‌ها بسوزانند.»

شاید بتوان گفت با سرد شدن هوا در تهران و افزایش مصرف برق، دولت برای تامین سوخت مورد نیاز جهت تامین برق مصرفی شهروندان، از نفت کوره استفاده بیشتری کرده است. با افزایش مصرف نفت کوره، آلودگی هوای تهران نیز رشد صعودی داشته است. بهترین راه‌کار، خاموشی معابر در ساعت‌های منع عبور و مرور کرونا بوده است. با این روش، هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود و هم تا حدی آلودگی هوای تهران قابل کنترل خواهد بود. ضمن اینکه در ساعت‌های منع عبور و مرور، با خاموشی برخی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، تردد مردم نیز کمتر خواهد شد.