وزرای خارجه «گروه هفت»: نگران سرکوب معترضان در ایران هستیم

دیپلمات‌های هفت کشور قدرتمند جهان از حق آزادی تجمع صلح‌آمیز و آزادی بیان دفاع کردند 

وزرای خارجه هفت کشور قدرتمند جهان از سرکوب معترضان در ایران ابراز نگرانی کردند. در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه «گروه هفت» آمده است: «ما عمیقا نگران تداوم نقض حقوق بشر در ایران هستیم از جمله آن‌ها که بر مردمی تاثیر می‌گذارند که مشغول استفاده از حق آزادی تجمع صلح‌آمیز، آزادی تشکل، آزادی مذهب یا باور و آزادی بیان‌اند.»

این بیانیه افزود: «شهروندان خارجی و دو تابعیتی و مدافعان حقوق بشر با دستگیری خودسرانه، حبس و حکم‌های طولانی زندان‌ روبه‌رو شده‌اند و باید آزاد شوند».

این بخشی از بیانیه عمومی وزرای خارجه هفت کشور ثروتمند جهان (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن) بود که به مسائل مختلف جهان می‌پردازد. در بخش ایران، که بند بیست‌وپنجم این بیانیه به آن اختصاص دارد، بیشتر توجه‌ها به برنامه هسته‌ای است. گروه هفت تاکید کردند که «متعهدند» هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهند و در همین راستا، به حمایت مجدد خود از احیا و اعمال کامل برجام تاکید کردند. این بیانیه اعلام کرد: «وقت آن رسیده است که ایران از این فرصت استفاده کند و مذاکراتی را که بیش از ۱۱ ماه پیش در وین آغاز شدند به سرانجامی موفق برساند. ما از ایران می‌خواهیم دست از گسترش بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.»‌

در این بیانیه در مورد اقدام‌های هسته‌ای ایران در ۱۸ ماه گذشته به‌شدت ابراز نگرانی شده است و همچنین به «فعالیت‌های ایران در بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه» نیز اشاره کرد.

اما جدا از ایران مهم‌ترین موضوع نشست روز شنبه وزرای خارجه «گروه هفت»، روسیه و جنگ آن در اوکراین بود که بیانیه‌ای مستقل در مورد آن صادر شد. وزرای خارجه از مسکو خواستند به «جنگ غیرقانونی و تهاجمی» خود پایان دهد و اعلام کردند که هرگز تغییر مرزهای اوکراین بر اثر جنگ را نخواهند پذیرفت. بیانیه تاکید کرد: «ما هرگز مرزهایی را که روسیه بکوشد با تهاجم نظامی تغییر دهد به رسمیت نخواهیم شناخت.»

گروه هفت در ضمن در مورد بحران جهانی غذا و انرژی که بر اثر جنگ پیش آمده است، هشدار داد و گفت کشورهای فقیر بیشتر از همه تحت آن تاثیر قرار گرفته‌اند و باید با اقدام‌های فوری به سوی آزاد کردن ذخایر غلات برویم که روسیه اجازه خروج آن‌ها از اوکراین را نمی‌دهد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، که میزبان نشست بود، گفت جنگ به «بحرانی جهانی» بدل شده است. بربوک گفت ۵۰ میلیون نفر به‌خصوص در آفریقا و خاورمیانه در ماه‌های آینده با گرسنگی مواجه خواهند شد، مگر راهی برای آزادسازی غلات اوکراینی پیدا شود. این غلات شامل بخش قابل توجهی از عرضه جهانی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هفت در پایان نشست سه‌روزه، که در کرانه دریای بالتیک در آلمان برگزار شد، در ضمن تصمیم گرفت به آسیب‌پذیرترین اقشار کمک انسان‌دوستانه بیشتری اهدا کند. در بیانیه گروه آمده است: «ما مصممیم پاسخ چندجانبه هماهنگ را شتاب بخشیم تا امنیت جهانی غذا حفظ شود و کنار ارزشمندترین شرکایمان در این زمینه خواهیم ایستاد.»

ملانی ژولی، وزیر خارجه کانادا، گفت کشورش، که خود از صادرکنندگان عمده کشاورزی است، آماده فرستادن کشتی به بنادر اروپا برای رساندن غلات اوکراین به افراد نیازمند است.

خانم ژولی گفت: «باید کاری کنیم که این غلات حتما به دست جهانیان برسد. در غیر این صورت میلیون‌ها نفر با قحطی مواجه می‌شوند.»

کشورهای گروه هفت در ضمن از چین خواستند به روسیه، با بی‌توجهی به تحریم‌های بین‌المللی یا از طریق توجیه اعمال مسکو در اوکراین، کمک نکند. بیانیه تاکید می‌کند که پکن باید از حق حاکمیت و استقلال اوکراین پشتیبانی کند و «به روسیه در جنگ تهاجمی خود کمک نکند.»

گروه هفت از چین خواست «از مشارکت در دستکاری اطلاعات، پخش اطلاعات نادرست و مشروعیت‌بخشی به تهاجم روسیه به اوکراین از سایر طرق» دست بردارد.

نشست وایسنهاوس، شهری کوچک در شمال هامبورگ، فرصتی برای دیپلمات‌های ارشد هفت کشور ثروتمند جهان دانسته می‌شود تا در مورد عواقب وسیع‌تر جنگ گفت‌وگو کنند؛ از جمله تاثیرات آن بر ژئوپلیتیک، انرژی و امنیت غذایی و تلاش‌های جهان برای برخورد با همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی.

در سایر بخش‌های بیانیه عمومی به سایر مسائل جهان پرداخته شده است، از جمله بالکان غربی، حوزه اقیانوس‌های هند و آرام، دریاهای جنوب و شرق چین، میانمار، افغانستان، لیبی، سوریه، عراق، کره شمالی، یمن، اسرائیل و فلسطین، همکاری قاره آفریقا با گروه هفت، شاخ آفریقا، سودان، اتیوپی، منطقه «ساحل» در آفریقا، خلیج گینه و امنیت دریایی، ونزوئلا، هائیتی و مسائلی عمومی‌تر همچون جلوگیری از جنگ، حمایت از تلاش‌های سازمان ملل، فعالیت‌های حافظان صلح و راهبردهای برابری جنسیتی. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، امنیت زیستی و ۲۰ سال سابقه همکاری جهانی گروه هفت علیه گسترش سلاح‌های کشتارجمعی و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا، تروریسم بین‌المللی و جنایت سازمان‌یافته فرامرزی از دیگر موضوعاتی‌اند که بیانیه گروه به آن‌ها اشاره کرده است.

در مورد افغانستان، وزرای خارجه از اقدام حکومت طالبان به «نقض نظام‌مند حقوق بشر به‌خصوص در مورد دختران و زنان و اعضای گروه‌های اقلیت قومی و مذهبی» ابراز نگرانی کردند. آن‌ها مشخصا «تداوم خشونت و حملات تروریستی مکرر که از جمله اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌خصوص اعضای جامعه شیعیان و هزاره‌ها را هدف می‌گیرد» محکوم کردند. گروه هفت با اشاره به کنفرانس کمک به افغانستان که در روز ۳۱ مارس برگزار شد گفت «ما همچنان به تداوم پشتیبانی برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه و انسانی آن‌ها متعهدیم.»

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز جمعه از کشورهای دوست خواست بر پشتیبانی نظامی خود از کی‌یف و فشار بر روسیه بیفزایند. او خواستار مصادره دارایی‌های روسیه و خرج درآمد حاصل از آن برای بازسازی اوکراین شد. این پیشنهاد در جلسه گروه هفت به گفت‌وگو گذاشته شد. بربوک گفت: «روسیه مسئول تخریب عظیمی است که در نتیجه این جنگ حاصل شده است. در نتیجه این مسئله عدالت است که روسیه باید خرج این تخریب را بدهد.»

اما بربوک اضافه کرد که بر خلاف کانادا، آلمان قوانین لازم برای ممکن بودن چنین کاری را ندارد. او افزود: «اما نشست‌های اینچنینی دقیقا به درد همین کارها می‌خورند: گفت‌وگو درباره چگونگی حل این مسائل قانونی».

آقای کولبا گفت کی‌یف همچنان حاضر است با مسکو در مورد چگونگی آزاد کردن ذخایر غلات که در سیلوهای اوکراین گیر آمده‌اند مذاکره کند و همچنین علاقمند به مذاکره برای رسیدن به توافق سیاسی برای پایان جنگ است. اما او گفت تا به‌حال پاسخ مثبتی از مسکو نگرفته است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در گفت‌وگویی که روز شنبه منتشر شد گفت تغییری در مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مشاهده نکرده است.

آقای شولتس که روز جمعه صحبت تلفنی طولانی‌ای با پوتین داشت به وب‌سایت آلمانی تی آنلاین گفت پوتین به اهداف نظامی که در آغاز جنگ تعیین کرده بود نرسیده و در حال حاضر تعداد سربازهایی که در این جنگ از دست داده است بیشتر از تمام سربازهایی است که شوروی طی ۱۰ سال جنگ در افغانستان از دست داد.

شولتس گفت: «پوتین باید به آرامی بفهمد که تنها راه برون رفت از این اوضاع توافق با اوکراین است.»

بسیاری از وزرای خارجه حاضر در وایسنهاوس قرار است به برلین بروند تا در نشست غیررسمی دیپلمات‌های ناتو که شنبه و یکشنبه در پایتخت آلمان برگزار می‌شود شرکت کنند. (به غیر از ژاپن، تمام اعضای دیگر گروه هفت عضو ناتو هم هستند.)‌

خواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در میان نگرانی به‌دلیل خطری که از طرف روسیه متوجه آن‌ها است مهم‌ترین موضوع دستور کار این نشست خواهد بود. دیپلمات‌های ناتو در ضمن در مورد راه‌های کمک به اوکراین بدون وارد شدن به جنگ با روسیه گفت‌وگو خواهند کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا قادر به شرکت در نشست وایسنهاوس نبود، اما انتظار می‌رود خودش را به نشست غیررسمی ناتو در برلین برساند.

بیشتر از جهان