گفت‌وگو میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای حل تنش‌های مرزی آغاز شد

این نشست سه دور دیگر نیز میان طالبان و هیئت ایرانی برگزار می‌شود

مرزبانان طالبان تا کنون سه بار با مرزنانان ایرانی درگیر شده‌اند-@modafghanistan2/ توییتر

وزارت دفاع طالبان، روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت، با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز نشست این گروه با مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران برای حل تنش‌های مرزی و همکاری‌‎های امنیتی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «طبق توافق‌های قبلی بین هیئت وزارت دفاع امارت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه هیئت‌هایی از دو طرف برای رسیدگی به منازعات پیش‌آمده در مرز دو غارون-هرات و سایر نقاط مرزی بین دو کشور در تایباد دیدار و گفت‌وگو کردند.»

در این نشست، دو هیئت درباره حل تنش‌های مرزی از طریق گفت‌وگو، تلاش برای تامین امنیت مرزها، جلوگیری از بروز سوءتفاهم و هماهنگی‌های لازم میان دو طرف صحبت کردند. به نقل از اطلاعیه وزارت دفاع گروه طالبان، دو طرف توافق کردند که افراد مسئول در واحدهای مرزی خود را به همدیگر معرفی کنند و اگر در آینده بار دیگر تنشی میان دو طرف ایجاد شد، به جای درگیری، آن را از طریق مذاکره و تفاهم حل کنند. در این نشست همچنین موافقت شد که برای دستیابی به نتیجه نهایی، این جلسات سه دوره دیگر هم برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاست هیئت طالبان را شبیر احمد عثمانی، از مقام‌های وزارت دفاع این گروه و ریاست هیئت جمهوری اسلامی ایران را قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی این کشور به عهده داشت. دو هیئت‌ همچنین بر جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و هماهنگی برای امنیت مرزها تاکید کردند.

در تصویرهای منتشرشده از این نشست، سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل و از اعضای سپاه قدس نیز دیده می‌شود. سید حسن مرتضوی ششم اردیبهشت، پس از وقوع سومین درگیری مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی، با مقام‌های وزارت دفاع طالبان در کابل دیدار کرد و به آنان پیشنهاد داد که میان مرزبانان دو طرف نشستی برگزار شود و تنش‌ها از طریق گفت‌وگو حل شود.

سید حسن مرتضوی که از او به عنوان بنیان‌گذار و فرمانده پیشین لشکر فاطمیون نام برده می‌شود، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، ماموریت خود به عنوان معاون سفیر ایران در افغانستان را آغاز کرد. او به دلیل نفوذی که در میان فرماندهان طالبان به‌ویژه در حوزه جنوب افغانستان دارد، تلاش می‌کند تنش‌های مرزی را از طریق برگزاری نشست و گفت‌وگو میان دو طرف حل کند.

در ۹ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه سه بار با مرزبانان ایرانی، چهار بار با مرزبانان پاکستانی و یک بار با مرزبانان ترکمنستانی درگیر شد؛ درگیری‌هایی که هر بار به ایجاد وقفه‌ای کوتاه‌مدت در فعالیت‌های بازرگانی میان دو طرف و افزایش استقرار نیرو در مرز با افغانستان انجامید.