۲۵۷ نفر در ایران به اتهام احتکار کالاهای اساسی در یک روز بازداشت شدند

حکومت ایران مسئولیت گرانی‌های روزهای اخیر را هم به عهده نگرفت

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های مردمی به گرانی‌های روزهای اخیر، مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی، از دستگیری ۲۵۷ نفر با اتهام احتکار کالاهای اساسی خبر داد. به گفته سخنگوی نیروی انتظامی، در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۳ اردیبهشت، بیش از هزار و ۴۴۵ تن انواع کالاهای اساسی احتکار‌شده، کشف و ۵۵ واحد صنفی پلمپ شد.

مهدی حاجیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از راه‌اندازی قرارگاهی به نام «امین» برای مبارزه با «قاچاق کالا، احتکار، اخلال در تولید و عرضه کالاهای اساسی» خبر داد و گفت: «در شبانه‌روز گذشته بیش از ۷۵۷ تن گندم و آرد، ۳۰۱ تن روغن خوراکی، ۱۵۱ تن ماکارونی، ۱۳۶ تن برنج و ۱۰۰ تن نهاده‌های دامی مجموعا به ارزش یک هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال کشف شده است.»

در روزهای اخیر، دولت رئیسی مجوز رسمی گران‌تر شدن برخی اقلام خوراکی از جمله مرغ‌، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن را صادر کرد. افزایش رسمی قیمت این کالاها با توجه به اینکه دیگر اقلام خوراکی همچون برنج، گوشت قرمز و شکر نیز در ماه‌های گذشته گران شده بودند، اعتراض‌های مردمی را در بسیاری از شهرها به همراه داشت. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نیز پاسخ معترضان را در خیابان‌ها با خشونت و سرکوب داد و در حمایت از دولت رئیسی به‌ طور تلویحی «احتکار کنندگان» را عامل وضعیت موجود معرفی کرد. سخنگوی نیروی انتظامی، اطلاعات بیشتری درباره ۲۵۷ نفری که با اتهام احتکار دستگیر شده‌اند، نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های داخلی ایران، در روزهای گذشته نیز به شکل مداوم خبرهایی را در خصوص احتکار و قاچاق کالا منتشر کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا به نقل از علی ولی‌پور، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، از کشف بیش از ۴۸ تن برنج و شکر در شورآباد تهران خبر داد. خبرگزاری قوه قضاییه از قول رضا نجفی، سرپرست دادسرای ناحیه ۳۲ تهران، نوشت که هشت تن محموله «غیرمجاز» روغن نباتی در یکی از باربری‌های خیابان شوش به مقصد اهواز کشف شد.

خبرگزاری مهر نیز خبری را از قول بیژن جنتی، معاون هماهنگ فرمانده انتظامی البرز، منتشر کرد که بر اساس آن یک انبار مواد غذایی در منطقه کمال‌شهر کرج شناسایی شده بود. حتی جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد و کشاورزی، در سخنانی ادعا کرد افزایش قیمت آرد با هدف جلوگیری از قاچاق آن انجام شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره افراد یا گروه‌هایی که اقدام به احتکار یا قاچاق کالا می‌کنند، اطلاعات بیشتری نداده‌اند، اما پیش‌تر، برخی فعالان صنفی اعلام کرده‌ بودند فروشگاه‌های زنجیره‌ای که بیشتر آن‌ها به حاکمیت وابسته‌اند، در گرانی کالاهایی مانند برنج نقش دارند.

زمستان سال گذشته، هم‌زمان با افزایش قیمت برنج ایرانی، حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌‌فروشان بابل گفت ۸۰ درصد برنج‌های ایرانی را فروشگاه‌های زنجیره‌ای انبار کرده‌اند. سخنان او را تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالی‌کوبی‌داران استان مازندران، نیز تایید کرد و گفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج داخلی را به صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌کنند.