دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل با مقام‌های شورای ریاست جمهوری یمن

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به عدن، مدت کوتاهی پس از تشکیل «شورای ریاست جمهوری یمن» انجام شد

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به عدن، در مدت کوتاهی پس از تشکیل «شورای ریاست جمهوری یمن» انجام شد - Reuters

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز چهارشنبه به سفر دو روزه خود به عدن پایان داد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در عدن با رشاد العليمی، رئیس شورا ریاست جمهوری، عبدالمالک سعید، نخست وزیر و طارق صالح، معاون شورا ریاست جمهوری، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به عدن، مدت کوتاهی پس از تشکیل «شورای ریاست جمهوری یمن» انجام شد.

شورای ‌تازه‌‌تاسیس ریاست جمهوری یمن در سی‌ام فروردین‌ماه گذشته در شهر جنوبی عدن سوگند یاد کرد. این شورا پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری پیشین، تشکیل شد.

بررسی ابعاد توافق آتش‌بس و ارزیابی نتایج آتش‌بس بر زندگی غیرنظامیان، از محورهای اصلی گفت‌وگوهای هانس گراندبرگ با مقام‌های شورا ریاست جمهوری یمن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل ماه میلادی گذشته، با میانجی‌گری نمایندگان سازمان ملل و حمایت‌های آمریکا، توافق آتش‌بسی میان شورشیان حوثی، گروه شیعی مورد حمایت ایران، با دولت قانونی یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به دست آمد.

شورای ریاست جمهوری یمن که به‌تازگی شکل گرفته است؛ خود را متعهد به پایان دادن جنگ و ایجاد یک صلح «پایدار» و «منصفانه» می‌داند.

ماه گذشته، رئيس شورا ریاست جمهوری یمن، در مراسم تحلیف شورا گفت: دست‌یابی به صلح پایدار در یمن، منوط به حفظ دولت قانونی و نهادهای اساسی آن است. در این مراسم، سفرای خارجی و نمایندگانی از ایالات متحده و سازمان ملل حضور داشتند و بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ آتش‌بس و دست‌یابی به یک صلح پایدار تاکید شد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در سفر خود به عدن، به طور مشخص بر تداوم وضعیت آتش‌‌بس، تامین منافع غیرنظامیان، کاهش شمار قربانیان غیرنظامی، باز شدن راه‌ها و جاده‌ها و امکان از سرگیری پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا تاکید کرد.

از سال ۲۰۱۴ که شورشیان حوثی شهر صنعا را تصرف کردند، شهر بندری عدن، به‌عنوان مقر دولت قانونی مورد حمایت غرب و سازمان ملل تعیین شده است.

جنگ داخلی یمن، تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته و ده‌ها هزار نفر در داخل و خارج از کشور آواره شده‌اند.

بیشتر از