امیر قطر در تهران خواستار حل اختلافات منطقه‌ای از طریق راه‌حل‌های عادلانه و جامع شد

هدف از انجام سفر امیر قطر این است که طرف‌های توافق هسته‌ای ایران را به یک راه میانی جدید برساند

دیدار امیر قطر با ابراهیم رئیسی در تهران - President Website/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS 

روز پنجشنبه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به منظور پایان دادن به مناقشه بین تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، به تهران سفر کرد و در بدو ورود محمد مخبر معاون اول رئیسی از او استقبال کرد.

این سفر یک روزه در حالی انجام می‌شود که انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا، دومین روز دیدار خود را با علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در تهران برگزار کرد.

قطر که متحد نزدیک ایالات متحده است، مناقشه هسته‌ای ایران را به فهرست تلاش‌های دیپلماتیک اضافه کرده است و قصد دارد نقش میانجی در پشت پرده را ایفا کند. در همین راستا، شیخ تمیم، امیر قطر خواستار گفتگوی بیشتر برای حل این بن بست شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او پس از دیدار با ابراهیم رئیسی گفت: «در مورد مذاکرات وین باید بگویم قطر همواره نگاه مثبتی نسبت به این گفتگوها داشته و ما باور داریم گفتگو راه حل و فصل این مسئله است.»

پیش‌تر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در یکی از معدود سفرهای خارجی که از زمان ورود به ساختمان ریاست‌جمهوری انجام داده است در اسفندماه به قطر سفر کرد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر در ۱۱ سال گذشته بود. پیش از آن نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها سابقه فعالیت در امور مربوط به کشورهای عربی را دارد، در بهمن‌ماه به قطر رفته بود. 

امیر قطر در ادامه با اشاره به مسائل منطقه‌ای در رابطه با نقش ایران افزود: درباره سوریه، عراق و یمن هم گفتگو داشتیم. اعتقاد ما این است که مشکلاتی که در این کشورها وجود دارد، باید از طریق راه‌حل‌های عادلانه و جامع، حل و فصل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگوها در وین ماه‌هاست که به بن‌بست رسیده است که ظاهراً به دلیل درخواست ایران از واشنگتن مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست نیروهای تروریستی است.

جمهوری اسلامی سال گذشته می‌کوشید تا با مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده مشکل را حل کند؛ اما این گفتگوها از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است و دلیل آن اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده (FTO) است.

در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و لغو تحریم‌ها است، مقامات ایرانی گفتند که افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمدها شده است و به ایران فرصت داده تا کمی تنفس کند.

از سوی دیگر شکست در احیای پیمان می‌تواند خطرات منطقه‌ای را به همراه داشته باشد. اسرائیل، دشمن سرسخت ایران، تهدید کرده است که در صورت فروپاشی دیپلماسی، از اقدام نظامی دریغ نخواهد کرد.