رویترز: امیر قطر برای حل اختلافات پرونده هسته‌ای به تهران سفر می‌کند

شیخ تیم بن حمد آل ثانی پس از ایران با دستور کار امنیت انرژی به اروپا سفر می‌کند

رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که سفر امیر قطر با هدف تقویت روابط انجام می‌شود-Reuters

رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد، امیر قطر با هدف گفت‌و‌گو درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و امنیت انرژی اروپا این هفته به ایران و پس از آن آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی سفر می‌کند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز در جهان است در این سفر دو هدف کلیدی را دنبال می‌کند. یکی پل زدن بر اختلافات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای که موجب تعلیق آن شده است و دیگری گاز مایع و امنیت انرژی اروپا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که سفر امیر قطر با هدف تقویت روابط انجام می‌شود اما تاریخ این سفر و جزییات بیشتر را اعلام نکردند. ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در یکی از معدود سفرهای خارجی که از زمان ورود به ساختمان ریاست‌جمهوری انجام داده است در اسفندماه به قطر سفر کرد. این نخستین سفر یک رییس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر در ۱۱ سال گذشته بود. پیش از آن نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها سابقه فعالیت در امور مربوط به کشورهای عربی را دارد، در بهمن‌ماه به قطر رفته بود. 

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از تلاش قطر برای تاثیرگذاری در مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران منتشر شده بود. برخی منابع می‌گویند قطر می‌خواهد طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای را به یک حد وسط جدید برساند تا اختلافات کمتر شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکرات پس از حمله روسیه به اوکراین و درخواست مسکو برای تضمین منافع در توافق با ایران و سپس پافشاری تهران بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا در تعلیق قرار گرفته است.

سفر امیر قطر به اروپا در حالی انجام می‌شود که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در تلاش برای یافتن جایگزینی برای گاز روسیه، به دنبال تقویت روابط خود با قطرند. مساله ادامه واردات گاز از روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین با حساسیت‌های زیادی مواجه شده است. اروپا که تحریم‌های سنگینی علیه روسیه اعمال کرده است باتوجه به وابستگی به واردات انرژی از روسیه، در مورد تحریم نفت و گاز این کشور محتاطانه عمل می‌کند.

این درحالی است که بخش عمده‌ای از ظرفیت گاز قطر درگیر قراردادهای درازمدت است و وزیر انرژی قطر می‌گوید هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند جای گاز روسیه برای اروپا را پر کند.