سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ارتباط بی‌واسطه با ایران دیپلماسی را آسان‌تر می‌کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید سخنان منتشرشده از رافائل گروسی مبنی‌بر «همکاری‌نکردن ایران با آژانس»، با اهداف سیاسی تحریف شده است

ند پرایس گفت که آمریکا قصد ندارد جزئیات لحظه‌به‌لحظه مذاکرات غیرمستقیمش با ایران را علنی بیان کند- Andrew Harnik/ POOL/ AFP

پس‌از وقفه‌ای دوماهه در مذاکرات وین و هم‌زمان با برخی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل اختلاف‌های باقی‌مانده در این مذاکرات، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت درصورت ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با ایران، دیپلماسی آسان‌تر می‌شد. 

پس‌از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین، هرچند که طرف‌‌ها از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، دو ماه است که این مذاکرات به‌دلیل برخی اختلاف‌های باقی‌مانده متوقف مانده است و حتی بسیاری از ناظران از بن‌بست گفت‌وگوها سخن می‌گویند.

در این شرایط به‌عنوان آخرین تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای با ایران و خروج مذاکرات از بن‌بست،  انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، از سه‌شنبه‌شب، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، به تهران سفر کرده است و تا روز جمعه برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در تهران خواهد بود.

هم‌زمان شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، نیز روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، در سفری یک‌روزه به تهران می‌رود. براساس گزارش‌ها، یکی از اهداف سفر امیر قطر به تهران در این زمان، تلاش برای تسهیل و نوعی میانجیگری در مذاکرات احیای برجام است. خبر‌گزاری رویترز در روزهای گذشته به نقل از «یک منبع مطلع» درمورد این سفر نوشت که امیر قطر پس‌از دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران، به آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپا سفر خواهد کرد. او احتمالا در این سفر‌ها، دیدگا‌ه‌های ایران را به مقام‌های اروپایی منتقل خواهد کرد. به‌گفته منبع خبرگزاری رویترز، یکی از اهداف این سفر پل‌زدن بر اختلاف‌های موجود در مذاکرات هسته‌ای است که موجب تعلیق آن شده است.   

انریکه مورا روز چهارشنبه با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، دیدار کرد؛ اما هنوز هیچ‌یک از طرف‌ها اطلاعاتی درمورد مسائل و گفت‌وگوهای مطرح‌شده در این دیدار، منتشر نکرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه خود در پاسخ به پرسشی درمورد آن‌چه در سفر مورا به تهران می‌گذرد، گفت: «مطمئنم که هیئت ما با انریکه مورا و هیئت همراهش در تماس خواهد بود. البته او هنوز آنجاست، اما انریکه مورا پیام‌هایی را [میان دو طرف] ردوبدل می‌کند. این نقشی است که او در چند وقت بازی کرده است.»

پرایس همچنین گفت که قطعا هیئت آمریکایی درمورد سفر و مذاکرات مورا در تهران، با او گفت‌وگو خواهد داشت و درضمن افزود: « اما احتمالا نخواهیم توانست بخش زیادی از آن گفت‌وگو را [باشما] به اشتراک بگذاریم.» 

در ادامه، خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پرسید که آخرین پیام رد‌وبدل‌شده میان دو طرف، از واشینگتن به تهران بوده است یا برعکس؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس گفت: «ما در جریان لحظه‌به‌لحظه روابط نیستیم. و بار دیگر بگویم، ما در ارتباط مستقیم با ایران نیستیم. البته به‌صراحت اعلام کرده‌ایم اگر در موقعیتی بودیم که به‌طور مستقیم با تهران گفت‌وگو کنیم و به واسطه‌ای -حتی یک میانجی توانمند مانند انریکه مورا در این مورد- متکی نباشیم، این می‌توانست به‌نوعی دیپلماسی را تسهیل کند. اما به‌هرحال، قصد نداریم جزئیات لحظه‌به‌لحظه را بیان کنیم.»

پرایس در سخنانش بار دیگر تاکید کرد که آمریکا همچنان بازگشت متقابل به برجام را آشکارا در راستای امنیت ملی خود می‌داند. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: سخنان گروسی با اهداف سیاسی تحریف شده است

هم‌زمان، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه در واکنش به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سخنان او را «عجیب و دور از انتظار» دانست و به خبرگزاری مهر گفت: «تلقی ما این است که صحبت‌های آقای گروسی با اهداف سیاسی تحریف شده است.»

گروسی روز سه‌شنبه، پیش از سفر انریکه مورا به تهران، در پارلمان اروپا گفت که همچنان به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام امیدوار است، اما در حال حاضر گفت‌وگوها با مشکل مواجه شده و «هر لحظه ممکن است فرصت از دست برود».

او همچنین اعلام کرد به ایران هشدار داده که درمورد فعالیت‌های هسته‌ای خود به اندازه کافی شفاف نیست و پاسخ مناسبی برای پرسش‌هایی درخصوص برخی ابعاد برنامه هسته‌ای خود ارائه نکرده است. گروسی افزود: «در چند ماه گذشته آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی از ایران شناسایی کردیم که هرگز تهران به‌عنوان مراکزی که در آن‌جا فعالیت غنی‌سازی انجام می‌‌شود، معرفی نکرده بود.» 

کمالوندی طرح موضوع «همکاری‌نکردن ایران با آژانس» ازجانب مدیرکل این نهاد را «بعید» دانست و افزود: «انتشار مطالب تحریف‌شده در مقاطع خاص زمانی، مسبوق به سابقه است.»

گروسی پیش‌از این نیز بارها بر ضرورت پاسخ‌گویی ایران درمورد ذرات اورانیوم مشکوک در مکان‌های اعلام‌نشده تاکید کرده و گفته بود که احیای برجام، «بدون حل‌وفصل مسائل تهران با آژانس» امکان‌پذیر نخواهد بود. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اسفندماه پس از دیدار با گروسی گفته بود که مسائل باقی‌مانده تا پایان خرداد ۱۴۰۱ (۲۱ ژوئن) حل خواهد شد.