گروسی: ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای شفاف نیست

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هر لحظه ممکن است پنجره توافق بسته شود

مذاکرات وین از ماه مارس با اصرار ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده متوقف شد‌ـ ATTA KENARE / AFP

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، گفت که همچنان به توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام امیدوار است، اما در حال حاضر گفت‌وگوها با مشکل مواجه شده و هر لحظه ممکن است فرصت از دست برود.

به گزارش رویترز، گروسی روز سه‌شنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) در پارلمان اروپا گفت: «ما هنوز امیدواریم که در یک بازه زمانی معقول، توافق به دست بیاید، هرچند باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره توافق هر زمان ممکن است بسته شود». او همچنین گفت که به ایران هشدار داده است به اندازه کافی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف نیست.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «در چند ماه گذشته، توانستیم آثاری از اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مراکز فعالیت غنی‌سازی اعلام نکرده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات وین از ماه مارس با اصرار ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده متوقف شد. هم‌زمان، مجلس سنای آمریکا نیز به نفع لایحه غیرالزام‌آور منع دولت بایدن از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی رای داد.

با این حال، تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه دارد و فایننشال تایمز روز شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا آخرین تلاش‌ها را برای نجات توافق هسته‌ای با ایران و خروج مذاکرات از بن‌بست انجام می‌دهد. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است برای ادامه گفت‌وگو با مقام‌های حکومت ایران به تهران برود.

هم‌زمان با این سفر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بخشی از نشست خبری روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، به موضوع ایران پرداخت و گفت: «امنیت ملی ما ایجاب می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران به چارچوب بازگردانده شود و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر ایران اعمال شود.»

او در عین حال تاکید کرد: «اگر به نقطه‌ای برسیم که احساس کنیم مزایای برجام با پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ از بین رفته است، آن‌گاه مجددا ارزیابی می‌کنیم. در حال حاضر، در نقطه‌ای قرار داریم که هم‌زمان برای هر دو سناریوی بازگشت به برجام یا راه‌حلی جایگزین آماده می‌شویم و با متحدان و شرکایمان در این زمینه گفت‌وگو می‌کنیم.»