سناتور آمریکایی: بازداشت شهروندان اروپایی «میخ آخر به هرگونه توافق با ایران» است

بری روزن، گروگان پیشین سفارت آمریکا در ایران، می‌گوید سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی باید متوقف شود

وزارت اطلاعات ایران دو شهروند فرانسوی را که برای گردشگری به ایران رفته بودند، بازداشت کرد- هرانا

ادامه روند گروگانگیری جمهوری اسلامی و بازداشت شهروندان اروپایی در این کشور، واکنش‌‌های بسیار و محکومیت بین‌المللی را درپی داشته است. ازجمله جیم ریش، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، این اقدام را «میخ آخر برتابوت» توافق با جمهوری اسلامی ایران دانست.    

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای، از بازداشت دو شهروند اروپایی در ایران خبر داد. هویت این دو فرد بازداشت‌شده در روز پنجشنبه مشخص و اعلام شد که دو شهروند فرانسوی به نام‌های سیسیل کوهلر، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون ملی کار آموزشی و فرهنگی (FNEC FP-FO) و همسرش، ژاک کوهلر که عضو همین فدراسیون است، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده‌اند.

بازداشت این زوج فرانسوی که برای گردشگری به ایران رفته بودند، حدود یک هفته پس از بازداشت یک جوان سوئدی در ایران صورت گرفت. ادامه این گروگانگیری‌ها در جمهوری اسلامی واکنش جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به‌همراه داشت. جیم ریش در توییتی نوشت که «دستگیری شهروندان اروپایی» هم‌زمان با سفر انریکه مورا به تهران، «میخ آخر به تابوت هرگونه توافق بد با ایران» است. او این را هم اضافه کرد که با توجه به ادامه تجاوزگری‌های جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا باید بپذیرد که ایران طرف قابل اعتمادی نیست.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه‌شب، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، به منظور رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد مسائل باقی‌‌مانده در مذاکرات احیای برجام، راهی تهران شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای که پس از بازداشت دو شهروند فرانسوی منتشر کرد، مدعی شد که این دو فرد اروپایی با هدف سوءاستفاده از مطالبات اصناف و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه، به ایران آمده‌اند. وزارت اطلاعات با این سناریو امنیتی بر آن است تا اعتراض‌های معلمان در ایران را به بازداشت این دو توریست اروپایی گره بزند.

کوهلر و همسرش در تاریخ ۹ اردیبهشت به ایران آمده و پس از دو روز اقامت در تهران، به کاشان و اصفهان سفر کرده بودند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران حدود یک هفته قبل نیز یک گردشگر سوئدی را هنگام خروج از ایران بازداشت کرده بودند. بازداشت این فرد با پایان دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷، هم‌زمان بود. این دادگاه در استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار شد و وزارت خارجه سوئد پیش از آن، به شهروندان این کشور توصیه کرده بود از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

علاوه بر بازداشت یک گردشگر سوئدی که گفته می‌شود در واکنش به دادگاه حمید نوری بود، جمهوری اسلامی در همین راستا از اعدام قریب‌الوقوع یکی از دیگر گروگان‌های دو تابعیتی خود یعنی احمدرضا جلالی هم خبر داده است. احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، از سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت است و به‌تازگی اعلام شد که حکم اعدام او در دیوان عالی ایران  تایید شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.

اعلام تصمیم به اجرای این حکم نیز با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران همراه شد. بری روزن، گروگان پیشین سفارت آمریکا در ایران، به‌تازگی در پیامی ویدیویی با اعلام حمایت از احمدرضا جلالی، از حامیان آزادی و حقوق‌بشر خواست از رهبران منتخب خود بخواهند برای نجات این پژوهشگر ایرانی-سوئدی کاری کنند.

روزن در پیام ویدیویی خود افزود: «جمهوری اسلامی به‌تازگی افراد بیشتری را گروگان گرفته است. این رویه باید متوقف شود و ما باید برای آزادی گروگان‌ها تلاش کنیم.»