چگونه در درازمدت با ویروس کرونا زندگی کنیم؟

مانند خیلی از بیماری‌ها، این ویروس هم احتمالا تا سال‌ها بخشی از زندگی روزانه باقی خواهد ماند

واکسن‌ها در برابر کووید-۱۹ حفاظت کامل به وجود نمی‌آورند-Philippe LOPEZ / AFP

بیش از دو سال از زمانی که کووید-۱۹ بریتانیا را در اولین قرنطینه سراسری فرو برد می‌گذرد.

تا امروز ۲۲.۲ میلیون مورد بیماری در اثر ویروس کرونا در سراسر کشور و حدود ۱۷۶ هزار مورد مرگ و میر رخ داده است.

اما حالا چنین به نظر می‌رسد که می‌توانیم با رو به کاهش گذاشتن همه آن بیماری‌ها، تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها و مرگ و میرها در دو ماهه اخیر، بدترین وضعیت همه‌گیری جهانی را پشت سر بگذاریم.

هرچند کاهش تایید شده این بیماری‌ می‌تواند متاثر از پایان گرفتن آزمایش رایگان باشد، تصویر موجود کشوری را نشان می‌دهد که از ویروسی که اثر مخربی بر جهان گذاشته بود، کم‌تر وحشت دارد.

با این حال، مانند خیلی از بیماری‌ها، این ویروس هم احتمالا تا سال‌ها بخشی از زندگی روزانه باقی خواهد ماند.

با این حساب، چطور باید با کووید-۱۹ زندگی کنیم؟

واکسن

طبق آخرین داده‌های موجود، سازمان خدمات بهداشت عمومی (NHS) تاکنون ۱۴۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۶۲۹ واکسن کووید-۱۹ به افراد تزریق کرده است و این روند ادامه خواهد یافت تا نقش بزرگی در حفاظت از مردم در برابر این ویروس بازی کند.

واکسن‌ها در برابر کووید-۱۹ حفاظت کامل به وجود نمی‌آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کووید-۱۹ ممکن است باز هم جان افراد را بگیرد، اما واکسن‌ها و شیوه‌های دیگر درمانی خطرها را نسبت به زمان شروع همه‌گیری جهانی تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

دولت بوریس جانسون گفته است که در نظر دارد با کووید-۱۹ هم مثل آنفلوانزا برخورد کند و از مردم می‌خواهد که اگر به این ویروس دچار شده‌اند یا هر عوارضی [از آن] دارند، در خانه بمانند.

او گفت که برخی مراقبت‌ها در مورد ویروس کرونا به جا خواهند ماند تا امکان واکنش سریع به سویه‌های جدید که ممکن است به سرعت افزایش یابند، فراهم شود.

او همچنین هنگام اعلام تصمیم‌های خود به رابطه بسیار ضعیف شده میان [ابتلا به] بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر، به دلیل انجام واکسیناسیون، ضد ویروس‌ها، و شدت کم‌تر سویه اومیکرون اشاره کرد.

پایان محدودیت‌ها

نخست وزیر در ماه فوریه امسال تمام قوانین مربوط به کووید-۱۹ را در انگلستان به عنوان بخشی از برنامه دولت برای زندگی با این ویروس لغو کرد.

جانسون به قرنطینه اجباری برای افرادی که آزمایش ویروس کووید-۱۹ آنان مثبت درمی‌آید، پایان داد و مردم باید حالا برای انجام آزمایش خود پول بپردازند.

دولت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای محدودیت‌های دوباره ندارد، ولی بعضی از مردم همچنان به رعایت قوانینی مانند زدن ماسک در اماکن پرتردد برای حفاظت از خود ادامه می‌دهند.

سویه‌های این ویروس چه می‌شوند؟

سویه‌های جدید کووید -۱۹، به ویژه حالا که مردم در ماه‌های تابستان بیشتر به خارج از کشور سفر می‌کنند، همچنان «خطر» باقی خواهند ماند.

کارشناسان می‌گویند که در طول زمان ویروس‌ها دچار تحول می‌شوند و با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شوند و به عنوان نمونه، آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ را مثال می‌زنند.

با این حال، هیچ ضمانتی وجود ندارد که چنین وضعیتی رخ دهد.

افرادی که پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ کاملا خود را قرنطینه کرده بودند:

(گرافیک پی‌ای. منبع: ONS. این ارقام مربوط به انگلستان است.)

اومیکرون

اومیکرون دو سویه فرعی دارد- بی‌ای.۴ (BA.4) و بی‌ای.۵ (BA.5) - که به نظر می‌رسد با موج جدید کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی در ارتباط باشد.

در حال حاضر روشن نیست که آیا آن‌ها سریع‌تر از سویه‌های قبلی خود مانند بی‌ای.۳ (BA.3) بی‌ای.۲ (BA.2) و بی‌ای.۱ (BA.1) پخش می‌شوند یا نه.

پروفسور پیتر اپنشاو از کالج سلطنتی لندن، اظهار داشت که کارشناسان به بررسی خطرهای احتمالی مربوط به این سویه‌های فرعی ادامه می‌دهند.

او گفت: «همه به این سویه‌های فرعی فکر می‌کنند. صرفا نمی‌دانیم که آیا آن‌ها باعث افزایش بیماری می‌شوند یا نه، و در بریتانیا به کجا می‌روند.»

© The Independent