انتظار یک رقابت هسته‌ای در خاورمیانه را داشته باشید

 کارشناسان می‌گویند کشورهای خاورمیانه تمایلی به قمار بر روی برجام ندارند

این نگران‌کننده‌ترین مساله در مورد سناریویی است که نه تنها عربستان سعودی، بلکه مصر، اردن و امارات و غیره را به سمت سلاح‌های هسته‌ای سوق می‌دهد- IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

کارشناسان در گفتگو با فاکس‌نیوز گفتند، اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، ایالات متحده برای متوقف کردن کشورهای خاورمیانه از پیگیری توانایی‌های هسته‌ای به مشکل بر خواهد خورد و باید برای اصلاح روابط با متحدانش در منطقه تلاش کند تا نگرانی‌ها را کمرنگ کند.

امیر آویوی، بنیانگذار مجمع دفاعی و امنیتی اسرائیل، گفت: «بدیهی است که اگر ایران هسته‌ای شود، موجودیت همه کشورهای سنی و همسایگان خلیج فارس را تهدید خواهد کرد. نه آمریکا، نه اروپا، نه هیچ کس دیگر این حق اخلاقی را نخواهد داشت که به کسی در خاورمیانه بگوید که نباید از خود دفاع کند.»

در حالی که ایالات متحده به تلاش برای احیای برجام ادامه می‌دهد، بزرگترین نگرانی توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. این طرح توانایی‌های هسته‌ای ایران را برای یک دوره ۱۰ ساله در مورد سانتریفیوژها و ۱۵ ساله در مورد میزان اورانیوم غنی شده‌ای که می‌تواند در اختیار داشته باشد محدود می‌کند.

منتقدان استدلال می‌کنند که این طرح تنها مسیر را طولانی‌تر می‌کند نه اینکه آن را متوقف کند و در عین حال هدیه اقتصادی بزرگی برای ایران است. این یک قمار است که به نظر نمی‌رسد کشورهای منطقه از آن حمایت کنند.

آویوی افزود: «هیچ ثباتی وجود نخواهد داشت. جنگ‌هایی رخ خواهد داد. گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود خواهد داشت و این یک تهدید جدی بزرگ است.»

به همین دلیل اسرائیل به طور فزاینده‌ای در حال گفتگو با کشورهای خلیج فارس برای تقویت روابطش در مواجهه با تهدید بالقوه‌ای به نام ایران است.

او گفت: «این نگران‌کننده‌ترین مساله در مورد سناریویی است که نه تنها عربستان سعودی، بلکه مصر، اردن و امارات و غیره را به سمت سلاح‌های هسته‌ای سوق می‌دهد. من فکر می‌کنم که این نه تنها یک تهدید برای خاورمیانه است، بلکه یک سیاره کاملا متفاوت و یک دوره جدید برای جهان ایجاد می‌کند و همه را به خطر می‌اندازد.»

سناتور باب منندز در مورد ایران به دولت بایدن پیام داد که: «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از تحلیلگران استدلال کرده‌اند که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی هم سیاستش را عوض خواهد کرد. آینهورن تاکید کرد که ایالات متحده باید برای رسیدگی به نگرانی‌های عربستان سعودی و اطمینان از این‌که ریاض نیازی به دستیابی به سلاح هسته‌ای احساس نمی‌کند کار کند. اما این امر دشوار خواهد بود. زیرا متحدان منطقه‌ای همچنان نگران هستند که ایالات متحده در حال ایجاد «عدم تعامل» در منطقه است.

آینهورن گفت: «این نگرانی از زمان دولت اوباما آغاز شد، در دولت ترامپ بیشتر شد و اکنون با بایدن ادامه دارد. بایدن با تصمیم برای خروج از افغانستان و ایجاد این تصور که ایالات متحده در حال کناره‌گیری از تعارض‌های منطقه‌ای در خاورمیانه است، یک نگرانی واقعی ایجاد کرده است.»

مدیر موسسه واشنگتن گفت: «چین ایران را به عنوان شریک استراتژیک برای سرنگون کردن آمریکا می‌بیند.»

او توضیح داد: «اگر عربستان سعودی تصمیم بگیرد پس از ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای برود، فکر می‌کنم ترکیه از نظر مسائل امنیتی منطقه‌ای احساس راحتی نکند و البته این به روابط ترکیه با ناتو در آن زمان بستگی دارد.»

یگاندی گفت: «اگر ترکیه احساس کند در منطقه‌ای گرفتار شده است که در آن پر از کشورهایی‌ست، که سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه می‌دهند، شاید این کشور هم به سمت چنین برنامه‌ای برود.»

ترس دوم از این توافق همچنان تامین مالی ایران از فعالیت‌های تروریستی در منطقه است؛ که منتقدان معتقدند تنها زمانی افزایش می‌یابد که تهران به حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده و سودهای جدید حاصل از تولید و تجارت مجدد نفت دسترسی پیدا کند.

به گفته آینهورن، اما ایالات متحده می‌تواند نقشی را در این زمینه ایفا کند. آمریکا باید تا زمانی که می‌تواند، کارهای لازم را برای ایجاد ثبات در منطقه انجام دهد.

آینهورن گفت: «ایالات متحده باید به صورت نظامی در منطقه باقی بماند. ما باید تلاش کنیم تا توافقات‌مان را تقویت کنیم و ائتلافی از کشورهای هم‌فکر ایجاد کنیم که آماده مقاومت در برابر پیشروی‌های ایران هستند. ما باید کمک‌های مادی زیادی به این کشورها ارائه کنیم.»

او در ادامه تاکید کرد: «من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم به ثبات در منطقه کمک کنیم.»