آخرین گلوله؛ اتحادیه اروپا به دنبال راهی میانه برای احیای برجام است

جوزپ بورل می‌گوید رسیدن به یک توافق هسته‌ای به سود اروپایی‌ها نیز هست

بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته می‌شود - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

فایننشال تایمز روز شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا آخرین تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای با ایران و خروج مذاکرات از بن بست انجام می‌دهد، زیرا چنین توافقی به سود اروپایی‌ها نیز هست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به فایننشال تایمز گفت که او به دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن بست مذاکرات است که بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک اروپا را تهدید می‌کند.

بورل فشار دیپلماتیک را «آخرین گلوله» توصیف کرد، اما گفت که مذاکره‌کنندگان به ایران اولتیماتوم نمی‌دهند.

گفت‌وگوها از ماه مارس، به دلیل بر سر اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده متوقف شده است.

بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این فهرست برداشته می‌شود، اما سایر بخش‌های سپاه که دارای چندین بازو و یک امپراتوری تجاری گسترده است، همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو در باره این موضوع می‌تواند به تهران برود. 

او در عین حال افزود که ایران برای این سفر و گفتگو «بسیار بی‌میل بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز هفته گذشته گزارش داد که رهبران جمهوری اسلامی که از افزایش قیمت نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین جسور شده‌اند، عجله‌ای برای احیای پیمان هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی برای کاهش تحریم‌ها بر اقتصاد متکی به انرژی این کشور ندارند.

ند پرایس وزیر امور خارجه ایالت متحده پیش از این گفته بود بازگشت احتمالی به برجام بر عزم آمریکا برای مقابله با تهدیدهای سپاه اثری ندارد.

ند پرایس افزود: «ما در نگرانی که سنا درمورد سایر جنبه‌های رفتار ایران، ازجمله توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم ازطریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر موارد مطرح می‌کند، با آن‌ها شریکیم.»

به گفته پرایس، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده، متعهد است که نگذارد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد و در ادامه گفت: «برجام، اگر دوباره اجرا شود، وسیله‌ای برای آن کار خواهد بود؛ ولی ما در تعامل با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان، به‌دنبال آنیم که ابزاری ابداع کنیم تا از طریق آن بتوانیم به تعهد رئیس‌جمهوری عمل کنیم، چه با برجام و چه بدون آن.»

سنای آمریکا نیز روز چهارشنبه به نفع لایحه غیرالزام‌آور منع دولت بایدن از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی رای داد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵، ایران موافقت کرده بود که برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود کند.