پیشنهاد مکرون؛ تشکیل جامعه سیاسی اروپایی جدید با حضور بریتانیا

امانوئل مکرون جامعه سیاسی جدید اروپایی را بر اساس ارزش‌های اصلی در زمینه‌هایی همچون امنیت و انرژی پیشنهاد می‌کند

مکرون: «اکنون اوکراین با مبارزه و شجاعتش عضو دلی اروپای ما، خانواده ما و اتحادیه ما است» - STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

امانوئل مکرون گفت که می‌توان به بریتانیا به مثابه بخشی از نوع جدیدی از «جامعه سیاسی اروپا» شامل کشورهایی که به اتحادیه اروپا نپیوسته‌اند یا آن را ترک کرده‌اند، روابطی نزدیک‌تر با بروکسل را پیشنهاد داد.   

رئیس‌جمهوری فرانسه که در پارلمان اروپا در استراسبورگ صحبت می‌کرد، گفت این [اقدام] به کشورهایی مانند بریتانیا و اوکراین اجازه می‌دهد در مورد سطح ادغام خود با اروپا تصمیم بگیرند.

او اینکه اوکراین به‌زودی به اتحادیه اروپا بپیوندد را نپذیرفت، اما در این بین گفت باید به کشوری که هم اکنون با نیروهای روسیه می‌جنگد، نشانه‌ای بدهیم که اکنون بخشی از اروپا است.

مکرون گفت: «اکنون اوکراین با مبارزه و شجاعتش عضو دلی اروپای ما، خانواده ما و اتحادیه ما است.»

«حتی اگر همین فردا نامزدی آن را تایید کنیم، همگی به‌خوبی می‌دانیم که روند اجازه دادن به آن در واقع چند سال و احتمالا چندین دهه طول می‌کشد.»

مکرون پیشنهاد کرد به جای تغییر استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا برای عضویت، یک پروژه موازی جدید اروپایی ایجاد کنند که برای کشورهایی که می‌خواهند به این اتحادیه بپیوندند، جذاب باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا و سایر کشورهایی که اتحادیه اروپا را ترک می‌کنند نیز می‌توانند بخشی از طرح جدید مکرون باشند. مکرون بعدا روز دوشنبه در برلین گفت که به بریتانیا «جایگاه کامل» در جامعه پیشنهاد خواهد شد.

او گفت که این «جامعه سیاسی اروپا» به روی کشورهای اروپایی دموکراتیک که به ارزش‌های اصلی آن در زمینه‌هایی همچون همکاری سیاسی، امنیتی، همکاری در انرژی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و گردش مردم پایبندند، باز خواهد بود.

او گفت: «پیوستن به آن [جامعه] لزوما عضویت آینده در اتحادیه اروپا را تضمین نمی‌کند و به روی آن‌هایی که آن را ترک کردند نیز بسته نخواهد شد.»

روابط میان رئیس‌جمهوری طرفدار اتحادیه اروپا فرانسه و بوریس جانسون پس از درگیری‌های مکرر سر برگزیت و حقوق ماهیگیری سرد شد و باید دید پلاک ۱۰ [خانه و دفتر کار رسمی نخست‌وزیر بریتانیا] از این پیشنهادها چطور استقبال می‌کند.

مکرون تاکید کرد که صحبت درباره اولویت‌های آینده اروپا با رفتار روسیه که در همان روز طی رژه‌ای در مسکو برای بزرگداشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشت، در تضاد کامل است.

مکرون گفت: «ما دو تصویر بسیار متفاوت از ۹ مه ارائه کردیم.»

«در یک سو، میل به نمایش زور و ارعاب و سخنرانی قاطعانه شبه جنگ بود و اینجا... برای طرحی درمورد آینده، انجمنی از شهروندان و نمایندگان پارلمان- ملی و اروپایی- تشکیل شد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری [اوکراین] قبلا گفته بود که می‌خواهد اوکراین عضو اتحادیه اروپا شود و ماه گذشته از رهبران اروپایی خواست ثابت کنند در مبارزه این کشور با تجاوز روسیه، در کنار آن ایستاده‌اند.

او گفت: «اتحادیه اروپا با ما بسیار قوی‌تر خواهد بود، مطمئنم. بدون شما، اوکراین تنها خواهد بود.»

«ثابت کنید که با مایید. ثابت کنید که ما را رها نمی‌کنید. ثابت کنید که واقعا اروپایی هستید؛ آنگاه زندگی بر مرگ و نور بر ظلمت پیروز خواهد شد. درود بر اوکراین.»   

© The Independent