امیدهای دونالد ترامپ به ماه مه

پیروزی جی.دی. ونس در پنجم ماه مه به آینده سیاسی دونالد ترامپ نور امید تاباند و دلیل دیگری بود در اثبات محبوبیت گسترده او در میان محافظه‌کاران

ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالت پنسیلوانیا از محمت آز (سمت چپ)حمایت کرده است -- AFP

سوم ماه مه ۲۰۲۲ جیمز دیوید ونس در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالت اوهایو پیروز شد و بلیط نمایندگی این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا به او رسید. پیروزی او بدعت‌گذار بود. رقبایش در این انتخابات نه تنها از او مسن‌تر بودند بلکه، در مقام مقایسه با او، جزو چهره‌های شناخته شده جمهوری‌خواهان به حساب می‌آمدند. در میان سه رقیب اصلی‌ ونس، جاش مندل مهمترین‌شان بود و بعد به ترتیب مت دولان و مایک گیبِنس. در نهایت اما ونسِ ۳۷ ساله توانست با اختلاف قابل توجهی رقیب‌ها را شکست دهد: او بیش از ۳۲ درصد آرای جمهوری‌خواهان اوهایو را به دست آورد، در حالی که سهم مندل و دولان به ترتیب ۲۳.۹ و ۲۳.۳ درصد از آرا بود.

با این‌ اوصاف وضعیت جی.دی. ونس حتی تا ۲۰ روز پیش از سوم ماه مه این‌طور نبود. بر اساس یکی از نظرسنجی‌های فاکس‌نیوز، که بین دوم و ششم ماه مارس انجام شده بود، تنها یازده درصدِ رای‌دهندگان از ونس حمایت کرده بودند در حالی که گیبِنس و مندل هر یک به ترتیب ۲۲ و ۲۰ درصدِ آرا را در اختیار داشتند. بعدتر یکی دیگر از موسسه‌های جمهوری‌خواه، نظرسنجی دیگری را در روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل انجام داد و به این نتایج رسید: مندل ۲۸ درصد، ونس ۲۳ درصد و گیبِنس ۱۴ درصد.

با این‌حال وضعیت ونس در آخرین نظرسنجی فاکس‌نیوز که در حد فاصل ۲۰ تا ۲۴ آوریل انجام شد، تغییر کرد: ونس ۲۳ درصد، مندل ۱۸ درصد و گیبِنس ۱۳ درصد. غالب ناظران بر این باورند که علت چنین تغییر چشمگیری در وضعیت ونس، حمایت دونالد ترامپ از او بود. رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، روز ۱۵ آوریل ۲۰۲۲، با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از ونس درباره او چنین نوشت: «او در محافظت از مرزها قوی عمل می‌کند، در مقابل جرم و جنایت سرسخت است، خوب می‌داند چگونه با استفاده از مالیات و تعرفه‌ها سد راه چین شود، به منظور درهم شکستن شرکت‌های بزرگ خواهد جنگید و در مقابله با انتخاباتِ تقلبی [گذشته] و دزدیده شدن آن مثل یک جنگجو عمل کرده است.»

موفقیت ونس در روز سوم مه گرچه مدیون حمایت دونالد ترامپ بود، اما عوامل دیگری نیز در این موفقیت سهم داشتند. کارزار انتخاباتی او به علت پوشش و توجه رسانه‌ای مناسب، حمایت مالی بالا و در نهایت سرمایه اجتماعی ترامپ، که در حال حاضر محبوب‌ترین چهره جمهوری‌خواهان است، به موفقیت رسید.

وقتی جی.دی. ونس، در اول ژوئیه ۲۰۲۱، در جریان نطقی تند و تیز علیه سیاستمدارهای با نفوذِ واشینگتن، اعلام کرد در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا شرکت خواهد کرد، تاکر کارلسون، مجری پر مخاطب شبکه فاکس‌نیوز، او را به برنامه‌اش دعوت کرد و گفت: «احتمالا نباید این حرف را بزنم، اما واقعا خوشحالم که در این انتخابات شرکت کردید.»

کارلسون پس از آن تاریخ، به‌طور مرتب ونس را به برنامه‌های پر بیننده‌اش در فاکس‌نیوز دعوت می‌کرد و حمایتش از او را به انحای مختلف به زبان می‌آورد. به این ترتیب ونس توانست یکی از پایه‌های اصلی کارزار انتخاباتی‌اش، یعنی پوشش رسانه‌ای منظم و گسترده را تثبیت کند.

با این همه کارزار انتخاباتی این چهره جوان جمهوری‌خواهان به پول نیاز داشت. بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی منتشر شده در این زمینه، ونس تا اینجای کار پول هنگفتی به‌منظور تبلیغات تلویزیونی پرداخته است. اما پرداخت چنان مبالغی جز از طریق همراهی پیتر تیل، یکی از سرمایه‌دارهای با نفوذ «سیلیکون‌ ولی»، امکان پذیر نبود؛ تیل، در قریب به یک‌سال گذشته، ۲۵ میلیون دلار به ستاد انتخاباتی ونس کمک مالی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حساب برخی از ادعاهای بیانیه ترامپ در دفاع از ونس قابل تشکیک است. به عنوان مثال این عبارت که پیش‌تر نیز به آن اشاره شده بود: «[ونس] به منظور درهم شکستن شرکت‌های بزرگ خواهد جنگید.» افراد نزدیک به تیل کمک‌های کلان مالی او به ستاد انتخاباتی ونس را نوعی سرمایه‌گذاری خوانده‌اند. از این منظر، هفته گذشته یکی از نزدیکان تیل به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت تیل کارش را در این انتخابات به پایان رسانده و به هیچ ستاد انتخاباتی دیگری کمک مالی نخواهد کرد.

در حال حاضر ناظران سیاسی بر این باورند که انتخابات‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ماه مه، یک همه‌پرسی کوچکی به حساب می‌آید بر سر میزان واقعی محبوبیت دونالد ترامپ در میان پایگاه اجتماعی محافظه‌کارها. جدای از اهمیت این «همه‌پرسی کوچک» افرادی نیز معتقدند حمایت‌ ترامپ از برخی از نامزدها، خاصه نامزدهای انتخابات‌های فرمانداری، را باید بخشی از برنامه سیاسی او به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دانست؛ برنامه‌ای که از قرار معلوم در محبوبیت شخص ترامپ در میان محافظه‌کارها ریشه دارد.

از این جهت پیروزی جی.دی. ونس به آینده سیاسی دونالد ترامپ نور امید تاباند و دلیل دیگری بود در اثبات محبوبیت گسترده چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در میان پایگاه اجتماعی حزب جمهوری‌خواه. ترامپ در حال حاضر در پی ایجاد نظمی جدید در داخل حزب جمهوری‌خواه است. اقدامات اخیر او در حمایت از برخی چهره‌ در برابر چهره‌های شناخته شده حزب جمهوری‌خواه، حزبِ محافظه‌کارها را دو پاره کرده است. موضوعی که از چشم رقبای دموکراتِ جمهوری‌خواهان هم پنهان نمانده و در هفته‌های گذشته بر روی آن مانور داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز ۲۲ آوریل ۲۰۲۲، و پس از انتشار فایل صوتیِ خبرسازِ کوین مک‌کارتی در مورد وقایع ۶ ژانویه ۲۰۲۱، در اظهارنظری که چندان با عرف سیاسی آمریکا هماهنگی نداشت، خطاب به جمهوری‌خواهان گفت: «این حزبِ جمهوری‌خواه دیگر آن حزب متعلق به پدران شما نیست، بلکه جدای از شوخی حزب جنبش مَگا (MAGA) است و این افراد جدید سراسر متفاوت از افراد قبلی هستند.»

با این‌حال از شواهد چنین برمی‌آید که انذارهایی اخلاقی، از جنس گفته‌های بایدن، نتوانسته معادلات را به ضرر ترامپ تغییر دهد. میت‌ رامنی، از چهره‌های با نفوذ جمهوری‌خواهان و از مخالف‌های سرسخت ترامپ در درون حزب، دو روز پس از پیروزی ونس مصاحبه‌ای انجام داد و گفت اگر ترامپ قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را داشته باشد، «به احتمال زیاد» نماینده حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات خواهد بود.

اما با وجود تمام این موارد، نبرد سیاسی دونالد ترامپ با چهره‌های با نفوذ حزب متبوعش همچنان ادامه دارد. در ماه جاری چهار انتخابات مقدماتی دیگر نیز باید برگزار شود، که نتیجه هر کدام از آن‌ها می‌تواند تصویر روشن‌تری از آینده سیاسی ترامپ در اختیار ناظران و افکار عمومی قرار دهد.

روز هفدهم ماه مه، دو انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه‌ها برای تعیین نماینده این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا، در ایالت‌های کارولینای شمالی و پنسیلوانیا برگزار خواهد شد. ترامپ در هر دوی این انتخابات‌ها از نامزدهایی مشخص حمایت کرده است: تد باد در کارولینای شمالی و محمت آز در پنسیلوانیا.

از بین این دو انتخابات، شاید پیروزی محمت آز، که مثل شخص ترامپ از دنیای سرگرمی و تلویزیون به دنیای سیاست پا گذاشته‌ است، اهمیت حیاتی بیشتری برای رهبرِ جنبش مگا داشته باشد. در انتخابات‌های ریاست جمهوری در آمریکا، ایالت پنسیلوانیا نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. این ایالت در دسته ایالت‌های شناور است و هم در سال ۲۰۱۶ نقشی اساسی در پیروزی ترامپ بازی کرد و هم در سال ۲۰۲۰ نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست او داشت؛ این ایالت جزو ایالت‌هایی بود که تیم حقوقی دونالد ترامپ، در پاییز سال ۲۰۲۰، تلاش بسیار کرد تا نتیجه شمارش آرایش را تغییر دهد اما هیچ یک از ادعاهایی که طرح کردند مورد قبول مراجع قضایی آمریکا قرار نگرفت.

دو انتخابات دیگر نیز در روز ۲۴ ماه مه در ایالت‌ جورجیا برگزار خواهد شد که شاید برای شخص ترامپ انتخابات فرمانداری این ایالت از درجه اهمیت بالاتری برخوردار باشد. دونالد ترامپ نه تنها در انتخابات فرمانداری جورجیا از دیوید پردو، سناتور سابق این ایالت، در برابر برایان کِمپ، فرماندار فعلی جورجیا، حمایت می‌کند، بلکه نخستین کمک مالی هنگفت و مهمترین این دست از کمک‌ها را در اختیار مخالف‌های کِمپ قرار داد. به این معنا اگر نتیجه انتخابات فرمانداری ایالت جورجیا به نفع نامزد مورد حمایت ترامپ تمام شود، شاید بتوان نفوذ بلا منازع ترامپ در حزب جمهوری‌خواه را امری قطعی تلقی کرد.