دونالد ترامپ: پس از تایید عامل حمله به عربستان، آماده اقدام هستیم

توییتر ترامپ: خبر ملاقات بدون ‌شرط من با مقامات ایران نادرست است

MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، با توجه به تایید عامل حمله‌ها به پالایشگاه عربستان سعودی، آماده اقدام است. بهای نفت برنت پس از این توییت ترامپ با ۱۴ درصد افزایش به  ۶۸ دلار و ۳۶ سنت رسید.

ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«منابع نفتی عربستان سعودی مورد حمله واقع شده است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم». او در ادامه نوشت، منتظر پاسخ عربستان سعودی است تا عامل حمله مشخص شود و مطابق با آن اقدام شود. ترامپ به نام عامل حمله که گمان می‌کند او را می‌شناسد اشاره نکرده اما روز گذشته وزیر امور خارجه او مدعی شده بود که ایران پشت ۱۰۰ حمله به عربستان است. 

ترامپ همچنین در توییت دیگری که پس از این توییت منتشر کرد، اخبار مربوط به آمادگی برای ملاقات با مقامات ایران را تقلبی خواند. ترامپ در توییتر نوشت:«اخبار تقلبی می‌گوید من آماده ملاقات با ایران هستم «بدون شرط». این یک بیانیه نادرست است ( مثل همیشه)». در روزهای اخیر برخی رسانه‌های از آمادگی ترامپ برای دیدار با حسن روحانی،‌ همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده بودند. 

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به عنوان بزرگترین صادر‌کننده و تولید کننده نفت در جهان در روز شنبه اتفاق افتاد. انفجار در مرکز پالایش و فرآوری بقیق و میدان نفتی خریص، موجب شد که بنابر برخی گزارش‌ها تا ۵ میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان کاسته شود.

حوثی‌های یمن که سابقه چنین حمله‌هایی را در کارنامه خود دارند، می‌گویند با  استفاده از ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین این حمله‌ها را انجام داده‌اند. اما مقامات آمریکا با اشاره به روابط حوثی‌ها با جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، ‌ایران مسئول این حمله‌ها است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر مدعی شد، در بین همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حمله بی‌سابقه‌ای را به منابع تامین انرژی جهان انجام دده است. او مدعی شد مدرکی نیست که نشان دهد، این حمله‌ها از یمن انجام شده است. روز یکشنبه یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که ابعاد و دقت حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حکایت از آن دارد که از نه طرف جنوب یعنی یمن، بلکه از طرف غرب-شمال غربی انجام شده است.

همچنین عراق نیز اخبار مربوط به استفاده از خاک این کشور برای حمله به پالایشگاه‌های عربستان را تکذیب کرده است.

برخی سناتورهای تندروی آمریکایی از جمله لیندسی گراهام،‌ خواستار اقدام متقابل و حمله به پالایشگاه‌های ایران شده‌اند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران نقش جمهوری اسلامی در این حمله‌ها را تکذیب کرده است. محمد جواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب توییتری خود نوشت:«مایک پومپئو که از استراتژی فشار حداکثری شکست خورده اکنون به دروغ حداکثری روی آورده است».

وزیر انرژی عربستان با تایید کاهش ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان، می‌گوید، کمبود منابع نفت از طریق ذخایر نفتی این کشور تامین می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی نیز نسبت به وجود ظرفیت مازاد انرژی اطمینان داده است. همچنین ایالات متحده آمریکا نیز اطمینان داده که در صورت لزوم آماده آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی خود برای تامین نیاز بازار است. با این وجود به گزارش رویترز از زمان حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بهای نفت ۱۹ درصد افزایش یافته است.

برخی ناظران بین‌المللی ادعا می‌کنند این پیام جمهوری اسلامی به آمریکا است که در صورتی که نتواند نفت بفروشد، به بقیه کشورها نیز اجازه نمی‌دهد که نفت بفروشند. البته مقامات تهران دست داشتن در این حمله‌ها را رد کرده‌اند.