نشست تیم اقتصادی دولت با استانداران برگزار شد؛ توجیه سیاست‌های یارانه‌‌ای

معاون اول ابراهیم رئیسی گفت که دولت قصد دارد یارانه تک تک افراد جامعه را به خودشان پرداخت ‌کند

پس از آن که روز یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت، نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیران اقتصاد و کشاورزی به بررسی گرانی‌های اخیر پرداختند و صحن علنی مجلس نیز شاهد اعتراض‌های گسترده نمایندگان به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم بود، دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، وزیر کشور با حضور استانداران جلسه‌ای توجیهی درباره سیاست‌های یارانه‌ای برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور، در این نشست توجیهی، سیاست‌های یارانه‌ای جدید را «مترقی و مهم» نام داد و گفت که یارانه‌ها قرار است به آخر زنجیره، یعنی مردم و مصرف‌کنندگان، به جای تولیدکنندگان داده شود.

او اشاره کرد که پرداخت یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی در مورد نان و دارو به شکل مستقل انجام خواهد شد، اما جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نکرد.

در همین حال، ایلنا گزارش داد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، در حاشیه این نشست گفت: «اصلاح سیاست‌ حمایتی، مخصوصا در کالاهایی مثل نان، جزو اولویت‌های طرح عادلانه کردن یارانه‌ها است و درباره سایر کالاها ارائه کالابرگ در دستور کار است.»

خاندوزی روز ۱۴ اردیبهشت نیز در یک گفت‌وگوی خبری گفته بود: «تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در مورد افزایش قیمت آرد تنها مربوط به مصارف صنعتی بوده و تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ افزایشی در مورد قیمت نان پخت سنتی از جیب مردم رخ نخواهد داد.» آن وعده البته اجرا نشد و قیمت انواع نان و  حتی ماکارونی افزایشی بی‌سابقه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، نیز جزو مسئولان شرکت‌کننده در نشست توجیهی روز دوشنبه بود. او با تاکید بر اینکه دولت قصد دارد یارانه تک تک افراد جامعه را به خودشان پرداخت ‌کند، افزود: «سال گذشته ۱۵.۶میلیارد دلار ارز ترجیحی، یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان، یارانه از سوی دولت پرداخت شد، اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است.»

او با ادعای اینکه در زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی در اکثر نقاط کشور به خط قرمز رسیده بود، در تشریح شرایط اقتصادی در آن مقطع گفت: «دولت قبل در بودجه سال گذشته هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی دیده بود که این رقم در همان سه چهار ماه اول هزینه شده بود و به تعبیری، دولت سیزدهم ارز ترجیحی در اختیار نداشت. ضمن اینکه برخی تحولات اقتصادی در جهان، رخدادهای بین‌المللی، و جنگ اوکراین، باعث کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان شده است.»

در همین حال، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در توییتر با ناکارآمد خواندن سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته، نوشت: ‏«اقتصاد کشور باید به مسیر صحیح بازگردد و فشار به مردم، خصوصا اقشار ضعیف‌تر، جبران شود. 

او افزود: «دولت مصمم به اصلاح نظام اقتصادی کشور از اقتصاد رانتی به ‎اقتصاد مردمی و عدالت محور است.»

برگزاری جلسه توجیهی استانداران و این توییت سخنگوی دولت، در حالی است که افزایش ناگهانی قیمت انواع نان و ماکارونی در ایران، به اعتراض‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی حضور مردم در خیابان‌های شهرهایی از جمله شیراز، سوسنگرد، و ایذه انجامیده است.

این شرایط باعث شد که روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله‌ای در روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، خواهان کنار رفتن «شجاعانه» ابراهیم رئیسی از قدرت شود. مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در این سرمقاله تاکید کرد که با گذشت چند ماه از شروع به کار دولت، گرانی و کمبود ماکارونی و روغن را نمی‌توان به گردن قاچاق انداخت، و نوشت: «حالا که روشن شده شما نمی‌توانید از عهده حل مشکلات برآیید، شجاعانه کنار بروید و کار را به افراد کاردان بسپارید.»

در پاسخ به انتقادهای گسترده از عملکرد اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعتراض مخالفان را «تخریب دولت سیزدهم» دانست که با قصد صدمه زدن به دولت انجام می‌شود.

او روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در گفت‌وگو با ایلنا اشاره کرد: «عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند دولت کارش را درست انجام دهد، چون دولت کارهای زیادی کرده، اقدامات خوبی انجام داده و قدم‌های خوبی برداشته است. هرگونه اقدامی که در مقابل این دولت صورت می‌گیرد، یا از جهالت، یا از عداوت حکایت می‌کند.»

© The Independent