برادران طائب؛ چشم و گوش و زبان خامنه‌ای پدر و پسر

حسین طائب به واسطه پرونده‌سازی‌ها، دشمنان زیادی در جمهوری اسلامی دارد

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه بیش از دو دهه است به چشم و گوش رهبر جمهوری اسلامی و فرزندش تبدیل شده است- ایسنا

برادران طائب یک‌بار دیگر در فضای سیاسی ایران خبر‌ساز شدند؛ مهدی طائب به دلیل سخنرانی تند و تیزش علیه تیم ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در جمع اعضای سپاه حفاظت «انصار مهدی» و حسین طائب به خاطر خارج شدن فایل صوتی این سخنرانی از نهادی که حفاظت از آن برعهده اوست.

نوار سخنرانی مهدی طائب که ادعاهایی در دفاع از محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و رییس کنونی مجلس شورای اسلامی، برخی اقدامات برون‌مرزی سپاه پاسداران، اولویت‌های سیاسی علی خامنه‌ای و حمله به برخی اعضای تیم ابراهیم رئیسی است، جنجال‌برانگیز شد و با عذرخواهی زودهنگام او فروکش کرد.

در این جنجال نام و مسئولیت حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران زیر سایه محتوای این فایل صوتی ماند و کسی نپرسید این سخنرانی و محتوای آن را چه کسی در سپاه پاسداران تعیین و نوار آن براساس نقض یا چه اراده امنیتی و اطلاعاتی از این نهاد نظامی خارج شده است؟

نام مجموعه زیر نظر حسین طائب در پرونده افشای یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای مربوط به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی «قدس»، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران هم در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ زیر سایه محتوای این نوار پنهان ماند و هرگز مشخص نشد این نوار صوتی چطور از مجموعه سپاه پاسداران خارج شده است؟

برادران طائب در سیستم امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی کم نفوذ ندارند، کم جنجال به پا نکرده‌اند و البته کم هم دشمن ندارند؛ از محمود احمدی‌نژاد گرفته تا طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی جناح‌های مختلف.

درباره این دو برادر گفته‌ها و نوشته‌ها و قصه پردازی‌ها زیاد است، اما آنچه که روشن است آنها هر یک ابزار مهمی در پرونده‌سازی‌ها، حذف‌ها و سرکوب‌ها در جمهوری اسلامی‌اند که مجموعه اقدامات آنها حتی دامن رفقای خودشان را هم گرفته است.

طائب‌ها کیستند؟

به روایتی که تاکنون تایید نشده، طائب‌ها چهار برادرند به نام‌های رسول، مهدی، حسین، علی. رسول برادر ارشد در کار ساخت و ساز و فعالیت‌های اقتصادی است و حسین هم وارد فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی شده است.

علی هم گفته شده یک روحانی است و مهدی هم سال‌هاست فرماندهی قرارگاهی به نام «عمار» را عهده‌دار است که در جهت «منویات» رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

حسین و مهدی به واسطه نقش‌آفرینی پیدا و پنهان در سازمان سرکوب و تبلیغات جمهوری اسلامی از مابقی برادران معروف‌تر و چهره‌های جنجالی‌تری به‌شمار می‌روند.

حسین طائب چشم و گوش خامنه‌ای پدر و پسر 

روایتی می‌گوید نام اصلی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نه حسین است، نه میثم و نه روحانی. سه نامی که طی چهار دهه برای این روحانی مرموز به کار رفته است که حسین از همه مشهورتر است.

حسین طائب، داماد علی‌اکبر حسینی مشهور به «حسینی اخلاق در خانواده» است که به دلیل نقشی که در «نقض گسترده» حقوق بشر دارد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

طائب سال ۱۳۶۱ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در بخش اطلاعات سپاه منطقه ۱۰ تهران، قم و خراسان رضوی مشغول به کار شد.

او پس از تشکیل وزارت اطلاعات و تجمیع نهاد‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی به این وزارت‌خانه پیوست و در معاونت ضد جاسوسی مشغول شد و پس از مدتی ریاست آن را برعهده گرفت. گفته شده نام سازمانی او در وزارت اطلاعات «حسن عبداللهی» بود و از نام مستعار «میثم» استفاده می‌کرد.

از جواد عباسی کنگوری (معروف به جواد آزاده)، احمد شیخ‌ها (معروف به احمد نیاکان) و کاظم قادری به عنوان سه همکار طائب در این بخش نام برده می‌شود که بعد‌ها نام جواد آزاده در جریان قتل‌های زنجیره‌ای و به عنوان عامل انتشار جزوه ۸۰ صفحه‌ای مشهور بر سر زبان‌ها افتاد.

حسین طائب زمانی که معاون وزیر اطلاعات بود وارد پرونده‌ای شد که نام مهدی هاشمی در آن دیده می‌شد. او در این پرونده عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان ایرانی‌ـ‌بریتانیایی و یکی از نزدیکان مهدی هاشمی را بازداشت کرد که در نهایت منجر به برکناری‌اش از این وزارتخانه شد.

فیلم‌ اعترافات عباس یزدان‌پناه علیه مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی سال‌ها بعد در خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران پخش شد.

پرونده ربایش و اعترافات یزدان‌پناه منجر به انتقال طائب به نهاد‌های موازی اطلاعات در دوران محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق شد که گفته می‌شود اداره آن را برخی اعضای دفتر علی خامنه‌ای برعهده داشتند.

برخی روایت‌ها هم حکایت از آن دارد که طائب پس از اخراج از وزارت اطلاعات به دفتر رهبر جمهوری اسلامی رفت و «معاون هماهنگ‌ کننده» این دفتر شد.

نام او سال ۱۳۸۴ در کنار مجتبی خامنه‌ای بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد که ابتدا طرفدار محمدباقر قالیباف بود، اما پس از مدتی به نفع محمود احمدی‌نژاد در انتخابات نقش‌آفرینی کرد.

آن‌طور که اسفندیار رحیم‌مشایی می‌گوید، طائب در ازای این طرفداری، سهم وزارت اطلاعات از کابینه را می‌خواست که احمدی‌نژاد این سهم را به او نداد.

طائب دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۶ جانشین فرمانده سپاه در بسیج شد و سال ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده این نیرو منصوب و سال ۱۳۸۸ جای خود را به محمدرضا نقدی داد.

حسین طائب در همان سال که ایران شاهد اعتراض‌های گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود به سمت معاون اطلاعات سپاه پاسداران منصوب شد. سالی که ساختار اطلاعات سپاه تغییر و این مجموعه به سازمان تبدیل شد و از آن پس به بعد به طور غیر رسمی به نهادی بالادست وزارت اطلاعات تبدیل شد.

طائب زمانی که نفر نخست این سازمان مورد حمایت علی خامنه‌ای شد، ابتدا برخورد‌ها با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را تجربه کرد و بعد در بازداشت فله‌ای بسیاری از فعالان سیاسی در آن سال‌ها نقشی اساسی ایفا کرد و در دوران چهار سال پایانی دولت احمدی‌نژاد هم نقش پر رنگی در برخورد با نزدیکان او داشت.

قدرت او در زمان احمدی‌نژاد به قدری شد که به اعتراف برخی سایت‌ها، اختیاردار حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دوم احمدی‌نژاد شد و در چینش بسیاری از مدیران این وزارت نقش ایفا کرد.

برخورد با «جریان انحرافی» در دولت احمدی‌نژاد، بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، عباس امیری‌فر و حتی «جن‌‌گیر»‌هایی چون عباس غفاری و علی یعقوبی و زندانی کردن محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد از مهمترین اقدامات طائب در دوران احمدی‌نژاد بود.

این روحانی مرموز در دولت حسن روحانی هم همچنان با قدرت به کار خود ادامه داد و طی این مدت با تعداد قابل توجهی از نزدیکان روحانی از جمله برادرش برخورد کرد.

پرونده مشهور به محیط زیستی‌ها، ادعای جاسوسی برخی اعضای هیات مذاکره کننده هسته‌ای، پرونده کانال تلگرامی «آمدنیوز»، تهیه و پخش سریال «گاندو» علیه دولت حسن روحانی و در نهایت بازداشت دو تابعیتی‌ها از مهمترین اقدامات طائب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روحانی بود.

نام طائب در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و جدا از مجادله‌ها با دولت روحانی، این‌بار در پرونده جنجالی محمد سرافراز، رئیس وقت صداوسیما و مشاور ارشدش، شهرزاد میرقلی‌خان هم بر سر زبان‌ها افتاد.

محمد سرافراز سال ۱۳۹۳ با حکم خامنه‌ای، رئیس سازمان صدا و سیما شد،اما ستاره دولتش یک سال و نیم بیشتر روشن نماند و عاقبت به دلیل آن‌چه خود کارشکنی نهادهای امنیتی، به‌خصوص سازمان اطلاعات سپاه به ریاست حسن طائب، در مبارزه با فساد مالی در صداوسیما و دخالت ساختاری در مدیریت این سازمان می‌خواند، استعفا کرد.

محمد سرافراز بعد‌ها فاش کرد، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، و جمال‌الدین‌ آبرومند معاون وقت هماهنگی سپاه، قصد مشارکت در مزایده‌های صداوسیما داشته‌اند و مسعود مهردادی هم به نمایندگی از این افراد در جلسات مرتبط با مزایده‌ها شرکت می‌کرد.

محمدحسین رستمی، مدیر سابق سایت «عماریون» که به اتهام همکاری با کانال «آمد‌نیوز» بازداشت شده است پیش‌تر ادعا کرده بود که طائب قصد داشته علیه علی فدوی،  جانشین فرمانده کل سپاه، «پرونده سازی» کند.

در فایل صوتی مربوط به محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و معاونش، نام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، به عنوان فردی مطرح می‌شود که از متهمان پرونده فساد در بنیاد تعاون سپاه پاسداران حمایت کرده است.

این مجموعه اقدامات طائب بعد‌ها باعث شد که محمود احمدی‌نژاد او را فردی فاقد «تعادل» معرفی کند که فقط کارش «پرونده‌سازی» است.

علی مطهری نماینده سابق مجلس هم با انتقاد از قدرت گرفتن طائب گفته بود که «وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می‌دهیم که با باتوم بیشتر مانوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی طائب، زبان خامنه‌ای پدر و پسر

مهدی برادر بزرگتر حسین طائب است که سال ۱۳۳۸ متولد شد و داماد غلامحسین حقانی یکی از کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفت  تیر ۱۳۶۰ است.

او سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شد و سابقه حضور در جنگ را هم دارد. مهدی طائب علاوه بر داشتن برخی سوابق امنیتی، در لشکر ۲۷ «محمد رسول‌الله» و در واحد طرح و برنامه شورای عالی حوزه علمیه قم هم داری مسئولیت بوده است.

حضور در اطلاعات نخست وزیری و سخنرانی در جمع نیرو‌های لباس شخصی و انصار حزب‌الله از دیگر فعالیت‌های این روحانی است.

مهدی طائب در جریان وقایع سال ۱۳۸۸ رئیس قرارگاهی به نام «عمار» شده که ماموریتش «تعمیق بصیرت جامعه و تحقق منویات» خامنه‌ای اعلام شده است.

این قرارگاه در آن سال و در پی یک سخنرانی خامنه‌ای با عنوان «أینَ عمار» شکل گرفت که رهبر جمهوری اسلامی از هوادارانش خواسته بود با «زبانی قاطع» مثل «عمار یاسر» مقابل «فتنه‌ها» روشن‌گری کنند.

از این قرارگاه همچنین به عنوان کانونی برای «سازماندهی عناصر فعال فرهنگی و سیاسی» با هدف «تبیین و پیگیری دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی» نام برده می‌شود.

یکی از جنجالی‌ترین موضع‌گیری‌های مهدی طالب مربوط به سال ۱۳۹۱ است که در آن سال گفته بود که «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ما است. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»

این اظهار‌نظر در آن زمان بازتاب‌های زیادی داشت تا اینکه طائب مدعی شد «رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب» گفته‌های او را «تحریف» کرده‌اند.

مهدی طائب از سال ۱۳۹۱ رییس هیات مدیره موسسه‌ای به نام «مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت» است.

این موسسه اعلام کرده که «جستارهای خود را بر یهود به عنوان کینه‌توزترین دشمن مومنان در دو بعد تبارشناسی و جریان‌شناسی این قوم عنود در تاریخ اسلام و صهیون‌پژوهی به عنوان تبلور سازمان یهود در تاریخ معاصر متمرکز کرده است.»

این موسسه در دو بخش «صهیون پژوهی» و «جریان شناسی»، تاکنون چندین نشست علیه یهودیان و اسرائیل برگزار کرده است.

این موسسه همچنین ​​دوره‌های آموزشی با عنوان صهیون پژوهی، تاریخ‌پژوهی و جریان‌شناسی برگزار می‌کند.

یکی از دوره‌های آموزشی این موسسه با عنوان «انحراف‌گری یهود»، اردیبهشت ۱۳۹۷ در مرکز آموزش آیت‌الله «سعیدی» سپاه استان قم برگزار شد که نشان از پیوند مستحکم این موسسه با فرماندهان ارشد سپاه داشت.

کتاب «یهود ستیزی: واقعیت یا دستاویز سیاسی»، یکی از محتوای تولید شده از سوی این موسسه است که ادعا کرده بود ریشه یهودی‌ ستیزی در برخی کشور‌ها ناشی از اعتقاد، رفتار و اهداف سیاسی و اقتصادی یهودیان است و به طور تلویحی هم از این آزار و اذیت‌ها حمایت کرده بود.

این موسسه پنج سایت زیرمجموعه دارد که «صهیون‌پژوهی خیبر» از مهم‌ترین آن‌ها است و مسئولیت اصلی تولید محتوا علیه یهودیان و اسرائیل را برعهده دارد.